۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۰۴
کد خبر: 82244464
T T
۰ نفر

آب سنگین ایران در تاسیسات روس اتم

۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۰۴
کد خبر: 82244464
آب سنگین ایران در تاسیسات روس اتم

مسكو - ایرنا - رئیس شركت دولتی روس اتم اعلام كرد: ایران سپتامبر (ماه جاری میلادی) 38 تن آب سنگین به روسیه تحویل داده است.

به گزارش ایرنا، سرگئی كریینكو رئیس شركت روس اتم روز دوشنبه در شصتمین كنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین گفت: ایران در 13 و 20 سپتامبر (23 و 30 شهریورماه) 38 تن آب سنگین را به صورت هوایی به روسیه تحویل داد.
خبرگزاری روسیا سگودنیا به نقل از كریینكو افزود: ایران و روسیه به همكاری های خود برای تغییر كاربری دو بخش از سایت هسته ای فردو برای تولید ایزوتوپ های پایدار همچنان ادامه می دهند.
رسانه های روسی پیشتر از مذاكرات روسیه با ایران برای خرید 38 تن آب سنگین برای استفاده در برخی دستگاه های هسته ای خبر داده بودند.
به گزارش ایرنا، سازمان انرژی اتمی اعلام كرده است: جمهوری اسلامی ایران در قالب برجام صرفاً مازاد بر نیاز آب سنگین خود را به بازارهای جهانی عرضه می كند و اگر مشتری با شرایط مناسب وجود نداشته باشد، می‌تواند تا عقد قرارداد فروش و تحویل بدون محدودیت زمانی در اختیار و كنترل تهران باقی بماند.
قرار است در راستای برجام، راكتور 40 مگاواتی آب سنگین اراك نیز بازطراحی شده و به راكتور 20 مگاواتی تبدیل شود.
ایران همچنین با مشاركت روس ها كاربری سایت هسته ای فردو را تغییر داده و در این مركز هسته ای ایزوتوپ های پایدار تولید خواهد شد.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا