17 هزار  ناشنوا سمعك دار می شوند/طرح مناسب سازی برای معلولان اجرامی شود

تهران - ایرنا - معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور گفت: 17 هزار ناشنوا در سال 95 و با رشد 25 درصدی اعتبار سمعك ناشنوایان دارای سمعك می شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حسین نحوی نژاد روز سه شنبه در نشست خبری هفته جهانی ناشنوایان - هفته آخر سپتامبر همزمان با دوم تا هشتم مهرماه جاری - افزود: افراد كم شنوا به ویژه آنانی كه جراحی كاشت حلزون داشته اند باید از سمعك استفاده كنند.
وی خاطرنشان كرد: هفت هزار و 500 ناشنوا در سال 92 از وسایل كمك توانبخشی مانند سمعك برخوردار شدند كه این رقم در سال 94 به 12 هزار و 500 تن رسید و امسال هم می خواهیم به 17 هزار كم شنوا سمعك بدهیم.
وی ادامه داد: برای دریافت سمعك، كسی را در نوبت نداریم و فاصله زمانی دادن سمعك، سه سال است مگرآنكه اتفاقاتی مانند گم و خراب شدن سمعك بیفتد كه بنا به تشخیص كمیته مربوطه سمعك زودتر از موعد مقرر داده می شود؛ البته امسال می خواهیم زمان انتظار را به صفر برسانیم.

**40 درصد اعتبارات وسایل توانبخشی برای ناشنوایان هزینه می شود
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: با آنكه ناشنوایان ، 14 درصد جمعیت معلولان را تشكیل می دهند اما 40 درصد اعتبارات وسایل توانبخشی برای این افراد هزینه می شود.
این مقام مسئول در سازمان بهزیستی كشور، علت این امر را گرانی و وارداتی بودن وسایل مخصوص ناشنوایان مانند سمعك دانست.
نحوی نژاد یادآور شد: امسال تلاش می كنیم كه با دستور رئیس جمهوری ، نیازهای پایه ناشنوایان و كم شنوایان را تامین كنیم.

**پلاك ویژه برای ناشنوایان
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور از انجام توافقات اولیه با نیروی انتظامی برای پلاك ویژه ناشنوایان خبر داد و گفت: پیش از این پلاك ویژه معلولان فقط برای معلولان جسمی و حركتی بود اما این پلاك ها به زودی به ناشنوایان نیز اختصاص خواهد یافت.
نحوی نژاد تاكید كرد: این پلاك ها برای افراد دارای ناشنوایی شدید و عمیق است.
وی خاطرنشان كرد: ناشنوایی، یك معلولیت پنهان و شایع ترین نقص مادرزادی است و برای این علت ،پنهان به شمار می آید كه در ظاهر افراد آشكار نیست.
به گفته وی، شیوع ناشنوایی هنگام تولد، 2 برابر بیشتر از دیگر اختلالات قابل ارزیابی است؛ضمن اینكه 2 تا چهار نوزاد در هر یكهزار نوزاد زنده دچار افت شنوایی از نوع عمیق و شدید هستند.

**اهمیت شناسایی به موقع ناشنوایی
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی تاكید كرد: شناخت به موقع ناشنوایی از اهمیت زیادی برخوردار است چراكه كودك از هنگام تولد ، شروع به یادگیری می كند ناشنوایی این یادگیری را می تواند مختل كند؛ طبق نظریه زبانشناسان برای یادگرفتن زبان، فرد حداقل باید 2 هزار واژه را بداند و ایجاد خزانه لغات در ذهن فرد در دوران كودكی بسیار حائز اهمیت است.
نحوی نژاد تصریح كرد: كم شنوایی و ناشنوایی عوارض بسیار گسترده ای دارد و می تواند ارتباط فرد با جامعه را از بین ببرد.
وی تصریح كرد: متاسفانه در سال های گذشته سن شناسایی كم شنوایی بعد از سن سه سالگی بود و خانواده ها، طی این دوران، اختلالات یادگیری كودك را ناشی از كم توانی ذهنی می دانستند این در حالی است كه با شناخت به موقع می توان با تجویز ابزار شنوایی و گفتار درمانی ، مداخلات بهنگامی را انجام داد.

**50 درصد علت ناشنوایی، ژنتیكی است
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی،50 درصد علت ناشنوایی را ژنتیكی عنوان كرد و گفت: بنابراین مشاوره ژنتیكی برای تولد فرزند بسیار مهم است؛ به همین دلیل در برنامه ششم توسعه كشور به دنبال اجباری كردن آزمایشات ژنتیكی برای زوج ها هستیم.

**غربالگری شنوایی یك میلیون و 100 هزار نوزاد
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: در سال 94 از یك میلیون و 500 هزار نوزاد متولد شده ، یك میلیون و صد هزار نوزاد ؛یعنی بیش از 65 درصد نوزادان متولد شده در سال گذشته تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند.
نحوی نژاد افزود: از میان این كودكان غربالگری شده ، سه هزار و یكصد كودك دارای ناشنوایی شدید و عمیق بودند كه اگر دیر تشخیص داده می شدند هزینه های سنگین و مسائل عاطفی فراوانی برای خانواده ها به همراه داشتند.
وی یادآور شد: نتایج مطالعات نشان می دهد كه اگر ناشنوایی قبل از سه ماهگی تشخیص داده شود اقدامات تربیت شنیداری و توانبخشی برای این كودكان، موثرتر خواهد بود.
وی همچنین خاطرنشان كرد: امسال هدفگذاری كرده ایم كه غربالگری شنوایی این نوزادان را به بیش از 90 درصد برسانیم كه این مساله به هماهنگی بین دستگاهی نیز بستگی دارد.

**وجود 185 هزار كم شنوا و ناشنوای كامل در كشور
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: از بین یك میلیون و 300 هزار معلول شناسایی شده از سوی بهزیستی ، 14 درصد آنان در گروه معلولیت شنوایی قرار دارند.
نحوی نژاد افزود: 185 هزار كم شنوا و ناشنوای كامل در بهزیستی دارای پرونده اند.

**كاشت حلزون برای بیش از 6 هزار كودك
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی خاطرنشان كرد: یكی از مداخلات موثر برای كودكان ناشنوا و كم شنوا، كاشت حلزون است كه این اقدامات از سال 86 آغاز شده است و تاكنون 6 هزار و 200 كودك تحت جراحی كاشت حلزون قرار گرفته اند.
نحوی نژاد افزود: از این تعداد، یكهزار و 650 مورد جراحی در سال گذشته انجام شده است؛ هزینه های این جراحی از اعتبارات بهزیستی، وزارت بهداشت و هیات امنای ارزی تامین می شود.

**20 درصد دانشجویان معلول ، ناشنوا هستند
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به وجود 18 هزار و 500 دانشجوی معلول تحت پوشش این سازمان گفت: 20 درصد این دانشجویان، ناشنوا هستند.
نحوی نژاد ادامه داد: شهریه های این دانشجویان از سال 83 به صورت متمركز پرداخت می شود ؛ برای هر دانشجو در هر نیمسال تحصیلی تا سقف 40 میلیون ریال پرداخت می شود.
وی اضافه كرد: همچنین تفاهم نامه هایی با دانشگاه آزاد اسلامی داشتیم تا تخفیف هایی را برای شهریه این دانشجویان اعمال كنند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی یادآور شد:6 هزار و 900 دانش آموز كم شنوا و ناشنوا نیز از كمك هزینه های تحصیلی بهزیستی استفاده می كنند.
این مقام مسئول در سازمان بهزیستی كشور همچنین شمار تشكل های غیردولتی فعال در حوزه ناشنوایان را نیز 77 تشكل عنوان كرد.

**موسسات كاریابی برای معلولان با اولویت ناشنوایان
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: مشكل استخدام گروه هایی مانند ناشنوایان با وام ، تسهیلات و استخدام های موجود را نمی توان برطرف كرد به همین دلیل، طی بازدید از كشورهای موفق در زمینه اشتغال معلولان ، الگوی آنان را برای معلولان كشور نیز به كار بردیم و مقدمات راه اندازی 10 موسسه كاریابی برای معلولان با اولویت ناشنوایان در امسال فراهم شده است كه 2 موسسه آن در تهران فعالیت خواهند كرد.
نحوی نژاد یاد آور شده كه قبل از صدور مجوز برای این موسسات در تهران با همكاری یك شركت خدماتی بزرگ، یكصد فرصت شغلی برای ناشنوایان فراهم شد.
وی خاطرنشان كرد: شعار هفته جهانی ناشنوایان - دوم تا هشتم مهرماه جاری- ، «با استفاده از زبان اشاره من با شما در شرایط برابر قرار می گیرم» است.

**مراكز آموزش كودكان ناشنوا
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: 65 مركز آموزش كودكان ناشنوا و مادران آنان در استان های مختلف كشور فعالیت می كنند كه 2 هزار و 700 كودك كم شنوا و ناشنوا از خدمات آموزشی آنها برخوردارند.
نحوی نژاد افزود: كودكان در این مراكز آموزش های لازم را فرا می گیرند تا آماده ورود به مدارس در درجه نخست مدارس عادی و سپس مدارس استثنایی شوند.

**80 هزار گفتار درمانی برای كم شنوایان
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: گفتار درمانی به ویژه در كودكان كم شنوایی كه معلولیت آنان دیر تشخیص داده شده است از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
نحوی نژاد افزود: 80 هزار مورد گفتاردرمانی طی سال 94 در كلینیك های بهزیستی، انجام دادیم.
وی خاطرنشان كرد: می خواهیم خدمات گفتاردرمانی را در شمول بیمه قرار دهیم تا هزینه خانواده ها كم شود .

**طرح تربیت رابطان ناشنوایان
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی از اجرای طرح تربیت رابطان ناشنوایان در سه استان كشور خبر داد و گفت: ناشنوایان برای ارتباط با جامعه به شدت به رابطان ، وابسته اند و به ویژه این مساله در محاكم قضایی، انتظامی و آموزشی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
نحوی نژاد افزود: برای اجرای این طرح در تهران ، 200 میلیون تومان از بودجه توانبخشی، اعتبار، اختصاص داده شده و به تمام استان ها نیز بخشنامه شده است كه بهزیستی هر شهرستان، حداقل یك رابط ناشنوا داشته باشد.
معاون بهزیستی كشور ادامه داد: این رابطان به محض تماس ناشنوایان به محل مورد نیاز آنان می روند و كمك های لازم را انجام می دهند.

**طرح مناسب سازی خودرو، مراكز و خانه های معلولان
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی اظهار كرد: 500 میلیون تومان برای مناسب سازی خودرو معلولان اختصاص دادیم و در حال مذاكره با موسساتی هستیم كه توان انجام این كار را دارند تا به صورت آزمایشی اجرا شود.
نحوی نژاد افزود: همچنین در حال ایجاد یك مركز كاملا مناسب سازی شده برای معلولان هستیم ؛ ضمنا 10 میلیارد ریال برای مناسب سازی آسایشگاه كهریزك در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان كرد: طرح مناسب سازی منازل معلولان مشمول طرح مراقبت در چهار استان تهران، چهارمحال و بختیاری ، گلستان و همدان اجرا می شود.
وی ادامه داد: 500 میلیون تومان هم برای مناسب سازی خانه های معلولان در استان های مختلف اختصاص داده و آن را جدی گرفته ایم ؛ به طورمثال لیفتر(بالابرنده) های خاص در این خانه ها كار گذاشته شود.
نحوی نژاد یادآور شد: بحث دسترسی (مانند دسترسی معلولان به امكانات) از سوی سازمان جهانی بهداشت در سال های 2011 و 2021 مورد تاكید قرار گرفته است.
اجتمام(3)**9185**1776
خبرنگار: سادات حسینی خواه**انتشار دهنده:لیلا خطیب زاده