حجم تجارت خارجی ایران و آلمان به 10 میلیارد یورو افزایش می یابد

تهران- ایرنا- مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان از دو برابر شدن حجم تجارت خارجی دو كشور در سال آینده میلادی در مقایسه با سال 2015 و افزایش آن به 10 میلیارد یورو در چند سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «رنه هارون» (Rene Harun) امروز(چهارشنبه) در نخستین نشست اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در محل هتل پارسیان آزادی افزود: سال 2015 حجم تجارت خارجی ایران و آلمان 2.5 میلیارد یورو بود كه پیش بینی می شود در سال 2017 به دو برابر افزایش یابد.
این مقام آلمانی ابراز امیدواری كرد، با روند در پیش گرفته شده و برداشته شدن تحریم ها، این میزان به بیش از 10 میلیارد یورو افزایش یابد و آلمان بار دیگر با پشت سر گذاشتن چین به نخستین شریك تجاری ایران تبدیل شود.
هارون با اعلام علاقه مندی شدید آلمان ها برای توسعه فعالیت های تجاری و بازرگانی در ایران، یادآور شد: حضور هیات های تجاری مختلف از همه 16 ایالت آلمان در ایران پس از برداشته شدن تحریم ها، دلیلی بر این مساله است.
وی یادآورشد: وجود بازار بزرگ، منابع طبیعی فراوان و نیروی انسانی تحصیلكرده، بزرگترین مزایای حضور در ایران برای شركت های آلمانی است.
مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان ادامه داد: كشوری كه سالها با تحریم مواجه بوده، نمی تواند به سرعت به شرایط پیش از تحریم ها بازگردد و بر این اساس نیازمند یك سری اصلاحات است.
وی بیان كرد: اصلاح سیستم مالیاتی و ساختار حقوق تجارت، بزرگترین اصلاحات موردنظر آلمان ها برای توسعه كار و فعالیت در ایران است.
به گفته این مقام آلمانی، هر چند ثبات نرخ تورم به عنوان یكی از مهمترین چالش های حضور در ایران به شمار می رود، اما قبول داریم كه در مساله تامین مالی و بانك ها از سوی اروپایی ها نیز كوتاهی شده است.
وی خاطرنشان ساخت: اینك بانك تجارت ایران و اروپا واقع در هامبورگ و برخی بانك های كوچك همچون فولكس بانك، مراوده های خود با ایران را سر گرفته اند، اما هرچه فشار از سوی شركت ها برای سرمایه گذرای و كار در ایران بیشتر باشد، بانك های بیشتری مجبور به آغاز كار با ایرانی ها خواهند بود.

** نظرسنجی از شرایط كسب و كار در ایران
هارون در ادامه به برخی نتایج یك نظرسنجی اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان از شاخص شرایط كسب و كار در ایران اشاره كرد و گفت: مطابق این نظرسنجی، برخی شركت ها دلایلی همچون امكانات دشوار تامین مالی و عدم شفافیت قوانین را به عنوان بزرگترین مشكل خود برای قدم نهادن به بازار ایران نام برده اند.
وی تصریح كرد: شرایط پیچیده ژئوپولیتیك منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین عدم پایبندی به قوانین، از جمله دیگر دلایل ذكر شده بود، اما تقریبا هیچیك به امكان بازگشت دوباره تحریم ها اشاره ای نكردند.
مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان اضافه كرد: در این نظرسنجی، در پاسخ به پرسشی درباره شرایط كنونی تجاری در ایران، 40 درصد از شركت ها شرایط را مناسب، 32 درصد خوب و چهار درصد خیلی خوب ارزیابی كردند كه در قیاس با نظرسنجی انجام شده در سال گذشته روند مثبت و رو به رشدی ملاحظه می شود.
به گفته وی، شركت های مشاركت كننده در نظرسنجی، از بخش های ماشین آلات، تجهیزات و مهندسی مكانیك به عنوان بزرگترین قابلیت سرمایه گذاری در صنایع ایران نام بردند و سایر صنایع جذاب برای آنان، ساختمان سازی، انرژی (نفت و گاز)، پتروشیمی، كشاورزی، ترافیك و انرژی های تجدیدپذیر بود.
هارون ادامه داد: شركت كنندگان در نظرسنجی، در مجموع بزرگترین ضعف برای ورود به بازار ایران را در بخش استاندارد و شرایط حقوقی و قانونی ارزیابی می كردند.
وی تاكید كرد: ایران از صنعتی گسترده بهره می برد كه پس از گذشت 13 سال تحریم فرسوده شده و نیاز به بازسازی در بسیاری از بخش ها همچون بخش اكتشافات نفت و گاز، شیمی، محصولات مصرفی، نساجی و مواد غذایی دارد.
این مقام مسئول آلمانی در پایان خاطرنشان ساخت: هرچند روند رو به رشد و مثبت شاخص كسب و كار در ایران در همسنجی با سال پیش تغییر چندانی نداشته است، اما بسیاری از شركت ها فرصت های طلایی در ایران می بینند و آنانی كه در این بازار فعالند، وضعیت تجاری خود را عمدتا بسیار بهتر از سال گذشته ارزیابی می كنند و در یك جمله، با وجود مشكلات اندك، فضای مثبتی در روابط تجاری میان دو كشور حكمفرماست.
به گزارش ایرنا، از تابستان 94 تاكنون نزدیك به 20 هیات تجاری از آلمان به ایران سفر كرده اند و مطابق گفته مسئولان اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان، حدود 10 هیات دیگر نیز تا پایان سال میلادی جاری به ایران سفر می كنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران اواخر بهمن ماه سال 1394 در سفر هیات 60 نفره اقتصادی ایران به ایالت باواریا آلمان گفت، در زمان تحریم روابط تجاری ایران و آلمان به پایین ترین میزان رسید و حجم تجارت دو كشور 2 میلیارد و 500 میلیون دلار شد.
اما آمار تجارت خارجی كشورمان در پنج ماهه منتهی به مردادماه امسال، افزایش واردات كالاهای ساخت كشور آلمان را نشان می دهد؛ صادرات آلمان به ایران در این مدت 29.23 درصد افزایش داشت و حجم واردات ایران از آلمان به 938 میلیون دلار رسید.
آلمان پنجمین صادركننده بزرگ كالا به ایران به شمار می رود. رتبه های اول تا چهارم به ترتیب به كشورهای چین با سه میلیارد و 863 میلیون دلار، امارات متحده عربی با دو میلیارد و 862 میلیون دلار، كره جنوبی با یك میلیارد و 263 میلیون دلار و تركیه با یك میلیارد و 77 میلیون دلار اختصاص یافت.
روند واردات كشورمان از بازارهای یاد شده كاهشی بوده و به ترتیب 11.51 درصد، 21.19 ، 18.75 و 16.32 درصد كاهش نشان می دهد.
اقتصام ** 3065** 2023** خبرنگار: محمد ملك دار** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر