فعالیت مركز آمار ملی است و جنبه سیاسی ندارد/ مردم به محرمانه بودن اطلاعات خود اطمینان كنند

تهران-ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی با تاكید بر این كه فعالیت مركز آمار ملی است و جنبه سیاسی ندارد، گفت: مردم به محرمانه بودن اطلاعات خود در این مركز اطمینان كنند.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی روز شنبه در دیدار رییس مركز آمار و معاونان وی افزود: تردیدی نیست كه برنامه‌ریزی اصولی در كشور بدون داشتن آماری مطمئن امكان پذیر نیست و مردم ما باید بدانند اگر می خواهند برای اشتغال و حل مشكل بیكاری برنامه‌ریزی شود، اختصاص اعتبارات نیازمند اطلاعاتی درست و دقیق است.
وی ادامه داد: اگر آمار و ارقام دقیق باشد سرمایه‌گذاری‌ها نیز با دقت بیشتری صورت می‌گیرد به عنوان مثال در حوزه مسكن و بیكاری و همچنین بهداشت و درمان نیازمند اطلاعات و آمار دقیق هستیم تا نحوه سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به درستی تعیین شود.
رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: همچنین در بخش حمل و نقل احتیاج به سرمایه‌گذاری است و باید تنگناها در این زمینه مورد ارزیابی قرار گیرد كه این مهم جز با همكاری مردم امكان‌پذیر نیست.

**مركز آمار از ورزیدگی خوبی برای اخذ آمار برخوردار است
لاریجانی همچنین با بیان این كه مركز آمار از یك ورزیدگی خوبی برای اخذ آمار برخوردار است، افزود: اگر همكاری مردم در این زمینه وجود داشته باشد بدون شك كشور به برنامه‌های درست و دقیق مسلح خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به مشكلات پیچیده امروز اعم از ركود، اشتغال و بهداشت و درمان نیاز است تلاش جدی صورت گیرد كه این مهم جز با داشتن یك آمار روشن و منبسط به سرانجام نخواهد رسید.
وی با یادآوری طرح آمایش سرزمین افزود: برای داشتن طرح آمایش سرزمین مدون نیازمند آماری دقیق هستیم چرا كه در غیر این صورت ممكن است به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی پیش برویم كه شاید نیازی به انجام آن وجود نداشته باشد.

**تأكید بر محرمانه بودن آمارهای ارائه شده از سوی مردم
رییس مجلس شورای اسلامی با تأكید بر محرمانه بودن آمارهای ارائه شده از سوی مردم گفت: در این میان اطمینان مردم امر مهمی است و بدون شك این آمار محرمانه بوده و از آن در جایی استفاده نخواهد شد و در بحث مالیات ها نیز به گزارش مركز آمار استناد خواهد شد.
لاریجانی تأكید كرد: هیچ دستگاهی نمی تواند از مركز آمار اطلاعات فردی بگیرد و مردم نیز باید به مركز آمار اطمینان كنند چرا كه این اطمینان نیز به عملكرد دستگاه آماری كمك خواهد كرد؛ همچنین قانون نیز مركز آمار را از ارائه اطلاعات به بخش‌های مختلف منع كرده است.
وی با بیان این كه مركز آمار نیز باید اطمینان محرمانه بودن اطلاعات افراد را به مردم بدهد، تصریح كرد: البته گاهی در برنامه‌های تبلیغاتی در دورانی برداشت‌هایی از مركز آمار ارائه می‌شد كه دقیق نبود و البته این مهم مربوط به بدنه مركز آمار نبود بلكه گاهی برخی‌ می خواستند از آن استفاده‌های سیاسی كنند كه این خود نقصی در كار ایجاد كرد.
رییس مجلس ادامه داد: اما امروز مركز آمار به طور كامل به دنبال اجرای كامل فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی است و آن را مبنای كار خود قرار داده است.

**فعالیت مركز آمار پایه توسعه ملی است
لاریجانی با یادآوری این كه فعالیت مركز آمار ملی است و جنبه سیاسی ندارد، خاطرنشان كرد: فعالیت مركز آمار پایه توسعه ملی است و مسیری كه دنبال می كند روشن است كه از یك سلامت كار برخوردار است.
وی با بیان این كه صدا و سیما نیز باید تلاش كرده تا عزمی ملی برای ثبت‌نام در این سرشماری ایجاد شود، تأكید كرد: صدا وسیما همانند زمانی كه در انتخابات میدان‌داری می كند تا مردم حضور پرشوری در انتخابات داشته باشند باید در این زمینه نیز ورود كند زیرا ارزش این سرشماری از انتخابات كمتر نبوده و حتی بیشتر است.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مركز آمار بر اساس اطلاعات می تواند برنامه‌ریزی‌هایی كند و حتی از آمارهای گذشته نیز برای تعیین راهبردها بهره جست لذا سرشماری‌ها اثری ماندگار است و مردم باید مشاركت جدی در آن داشته باشند.
سیام**9121 ** 1336 تنظیم كننده:سمیه لاری ** انتشاردهنده: مهرنوش خانزائی
۰ نفر