لزوم حاكمیت ملی در سینما/تصویب باشگاه كارورزان در حمایت از تحصیلكرده ها

تهران ایرنا رئیس هیات مدیره خانه سینما، گفت: باید به حاكمیت ملی در سینما دست پیدا كنیم تا بتوانیم در مقابل پخش نكردن فیلم‌ها و حقوق مالكان در مقابل تلویزیون موفق عمل كنیم.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، نخستین نشست رسانه‌ای هیات مدیره خانه سینما، صبح امروز دوشنبه 12 مهرماه در تالار سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.
بنا بر این گزارش، ابراهیم مختاری رئیس هیات مدیره خانه سینما در ابتدای نشست، با اشاره به وضعیت بیمه هنرمندان، گفت: تعداد متقاضیان بیمه در سال جاری افزایش پیدا كرده و روند بیمه شدن آنها از طریق توافقنامه‌ای كه میان صندوق اعتباری هنر و خانه سینما منعقد شده در حال انجام است.
وی افزود: علاوه بر مساله بیمه، بسیاری از هنرمندان متقاضی وام هستند كه صندوق اعتباری هنر پاسخگوی این افراد است و خانه سینما با تشكیل كمیسیونی تقاضاها را مورد بررسی و با همكاری صندوق اعتباری هنر به آن پاسخ می‌دهد.
رئیس هیات مدیره خانه سینما در ادامه به بودجه این صنف سینمایی اشاره كرد و افزود: در این دوره بودجه بخش ستادی و همچنین بودجه جشن خانه سینما كاهش و در كنار آن بودجه بخش رفاهی افزایش پیدا كرده است كه این نشان دهنده گرایش مدیریت به مساله رفاه اعضا است.

**باشگاه كارورزان در خانه سینما
تصویب باشگاه كارورزان در خانه سینما از دیگر محورهای سخنان مختاری بود كه در توضیح آن، گفت: هدف از تصویب این باشگاه ساماندهی افرادی است كه گرایش هنری دارند. در واقع باشگاه كارورزان می تواند پل ارتباطی بین نورسیده‌ها و حرفه‌ای‌های سینما باشد.
رئیس هیات مدیره خانه سینما در ادامه به اساسنامه خانه سینما اشاره كرد و گفت: سیاست اساسی خانه سینما بعد از دوره تنش، ایجاد نوعی ثبات در جهت تامین امنیت برای فعالیت در سینمای ایران است.
وی افزود: گاهی به اشخاص و نهادهای سینمایی حمله می‌شود و امنیت سینما را متزلزل می كند كه باعث فرار سرمایه می‌شود و به دنبال آن تولید فیلم‌ها در بخش خصوصی كم می‌شود بنابراین ما برای تامین این امنیت سعی می كنیم موضوعاتی را كه باعث تنش می‌شود كم كنیم.
به گفته مختاری آمار فروش فیلم‌ها در سال‌های 94 و 95 نسبت به سال 92 و 93 صددرصد افزایش داشته است كه یكی از علت‌های آن نیز حضور جوانان در این عرصه است.
صدور پروانه نمایش و ساخت و ایستادگی دولت برای مجوز فیلم‌ها از دیگر محورهای سخنان مختاری بود كه در توضیح آن گفت: تزلزل در سندیت پروانه نمایش و پروانه ساخت همواره آرامش سینما را متزلزل كرده است. گاهی با وجود آنكه پروانه ساخت یك فیلم صادر می شود، برخی به آن اعتنا نمی‌كنند. وقتی صاحبان فیلم برای تامین بودجه به نهادها مراجعه می كنند آنها می گویند ما ابتدا باید سناریو را بخوانیم. در حالیكه پروانه ساخت آن فیلم ها از پیشتر تایید شده است.
رئیس هیات مدیره خانه سینما با بیان اینكه این نوع رفتارها نشان می‌دهد كه پروانه ساخت ضمانت ندارد، افزود: گاهی با وجود آنكه پروانه نمایش فیلم‌ها صادر شده از طرف صادركنندگان زیر پا گذاشته می‌شود و نهادهای دیگر اجازه نمایش فیلم را در سالن های خود نمی‌دهند.
وی با تاكید بر اینكه مدیریت طایفه‌ای، بر سینما حاكم شده است، اظهار داشت: چون ما حاكمیت ملی در سینما نداریم این اتفاق‌ها می‌افتد بنابراین باید وجاهت پروانه ساخت و پروانه نمایش از طریق نهادهای دیگر پذیرفته و اجرا شود.
مختاری گفت: ماموریت عمومی ما ثبت تشكل‌ها در خانه سینما بود و هیئت مدیره با استفاده از تجربه پیشین اساسنامه‌های خود و وزارت كار دست به تدوین اساسنامه نمونه‌ای كه مورد توافق وزارت كار قرار بگیرد زد، كه در نهایت این موضوع مورد توافق تشكل ها قرار گرفت، به همین دلیل تعدادی از این اساسنامه ها به ثبت رسید است.
وی تاكید كرد: ماموریت عمومی مجمع خانه سینما ثبت تشكل ها بود كه هیات مدیره با استفاده از تجربه پیشین از اساسنامه های خود و وزارت كار دست به تدوین اساسنامه نمونه ای كه مورد توافق وزارت كار قرار بگیرد زد كه در نهایت این موضوع مورد توافق تشكل ها قرار گرفت، به همین دلیل تعدادی از این اساسنامه ها به ثبت رسیده و امیدواریم تا پایان سال جاری این امر به پایان برسد.
رئیس هیات مدیره خانه سینما درباره حمایت این صنف از سینماگران برای مشكلاتی كه در زمینه اكران فیلم‌های آنها رخ می‌دهد، اظهار داشت: زمانی كه اتفاقی برای فیلمی رخ می‌دهد پیش از هر چیز شاكی خصوصی باید اقدام كند بعد از آن صنف مربوطه وارد عمل می شود. البته در این میان گاهی مدیریت خانه سینما اقداماتی انجام می‌دهد كه نمی‌خواهیم بازتاب مطبوعاتی داشته باشد؛ چراكه ممكن است این بازتاب به نفع جریان ایجاد شده نباشد.
مختاری در ادامه درباره مساله تفاهمنامه‌های امنیت شغلی میان صنوف خانه سینما، توضیح داد: پیش از این صنوف كارگزار تفاهمنامه‌هایی را میان هم امضا می كردند كه بر اساس آن در فیلم‌هایی كه از اعضای صنوف خانه سینما استفاده نشود كار نكنند، اما پیش از هر چیز این تفاهمنامه‌ها باید میان كارگزار و تهیه كننده منعقد شود به همین دلیل كارگزاران سینما باید تشكلی ایجاد كنند كه این تشكل به نمایندگی از صنوف مختلف سینما با تهیه كنندگان وارد مذاكره شود.
وی ادامه داد: اگر چنین مساله‌ای اتفاق بیفتد سازمان سینمایی می‌تواند دیده‌بان و مجری امنیت شغلی در این عرصه باشد. امیدوارم در این دوره تشكل كارگزاران شكل بگیرد تا مذاكرات لازم برای ایجاد امنیت شغلی با تهیه كنندگان صورت گیرد. البته ما نیز به عنوان هیات مدیره خانه سینما تمام تلاشمان را برای ایجاد امنیت شغلی انجام می دهیم.
رئیس هیات مدیره خانه سینما در پاسخ سوال خبرنگاری كه چرا حق مولفان و تهیه كنندگان در داخل و خارج رعایت نمی‌شود، گفت: حق مالكان اثر در خارج از مرزها به دلیل مشكلات تحریم رعایت نمی‌شود. در ایران هم گاهی این حق رعایت نمی شود و ما باید شرایطی فراهم كنیم كه حق مالكان آثار بیش از پیش به رسمیت شناخته شودو امكان شكواییه به آنها داده شود.
وی افزود: البته بحث حقوق اثر یك بحث مهم و گسترده است برای مثال ما گاهی اوقات می‌بینیم كه در اتوبوس بین شهری فیلم‌هایی به نمایش گذاشته می‌شود در حالی كه هیچ حقی به صاحب اثر پرداخته نشده است، اما هنگامی كه تلویزیون این كار را می‌كند خسارت به حد وحشتناك است زیرا به سرمایه گذاران آسیب می‌رسد.

**شاهسواری: بودجه خانه سینما تقریبا پنج میلیارد و 300 میلیون تومان است
در ادامه این نشست منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما درباره میزان هزینه‌های جشن خانه سینما، گفت: علاوه بر برگزاری جشن اصلی ما چند جشن فیلم كوتاه، انیمیشن، مستند و بزرگداشت‌ها را داشتیم كه مجموعه هزینه‌ها جشن خانه سینما در كنار هزینه‌های جنبی 600 میلیون تومان شده است.
وی درباره دیگر هزینه‌های خانه سینما توضیح داد: امسال برای بیمه تكمیلی تفاهمنامه‌ای دو میلیارد و 800 میلیون تومانی با سازمان سینمایی بسته‌ایم و حدود دو میلیارد و نیم هم برای هزینه‌های دیگر خانه سینما مثل جشن و كمك‌های رفاهی و هزینه‌های جاری تعیین شده است، كه همه اینها بودجه سالیانه خانه سینما است.
وی درباره بیمه هنرمندان نیز گفت: براساس قانون صندوق اعتباری هنر باید برای تحت پوشش قرار دادن هنرمندان در همه حرفه‌ها اقدامات لازم را صورت دهد. خانه سینما نیز با چهار هزار نفر عضو تحت این پوشش قرار می‌گیرد، اما با توجه به اینكه توقعات خانه سینما با امكانات صندوق همخوانی نداشت ما دچار مشكلاتی شدیم. به همین دلیل خانه سینما اعضای خود را به طور مستقیم بیمه تكمیلی كرده و هزینه ها را پرداخت كرده است، اما این تداوم بیمه جز از طریق حمایت صندوق اعتباری هنر امكان پذیر نیست.
مدیرعامل خانه سینما با اشاره به گفتگوهایش با رئیس صندوق اعتباری هنر، گفت: تصمیم گرفته شد تا تفاهمنامه سابق با اصلاحات ناچیزی از سر گرفته شود و شرایط لازم برای بیمه تامین اجتماعی و بیمه تكمیلی از سال آینده مورد پیگیری قرار گیرد و ما از امكانات صندوق بهره مند شویم.
شاهسواری در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره كاركرد «باشگاه كارورزان» خانه سینما، گفت: تعداد كسانی كه علاقه‌مند به فعالیت در حوزه فرهنگ هستند افزایش پیدا كرده به همین دلیل خانه سینما در هفته گذشته به این نتیجه رسید كه تكلیف خود درباره این خلاقان كه آینده شغلی خود را در سینما تعریف می كنند بداند.
وی ادامه داد: اینها افرادی هستند كه شرایط عضویت در تشكل ها را ندارند، اما صلاحیت علمی آنها مشخص شده است. در حال حاضر مجموعه‌ای از نیروهای مستعد در گوشه و كنار كشور وجود دارند كه تحصیلكرده دانشگاه ها و آموزشگاه های معتبر هستند.
وی ادامه داد:‌خانه سینما به عنوان یك تكلیف باید با تاسیس باشگاه كارورزان فرصت ایجاد همكاری با آنها را فراهم كند و همچنین یاد دادن آداب حرفه ای و صنفی به آنها وظیفه ما است تا این افراد بتوانند در آینده به سادگی و بدون حاشیه وارد این حرفه شوند.
مدیرعامل خانه سینما اظهار داشت: هیات مدیره طرح باشگاه كارورزان را مصوب كرده زیرا وجود چنین باشگاهی باعث می شود افرادی كه به شكل فردی فعالیت می كنند و قابلیت ویژه ای دارند یك جا جمع شوند و با سینماگران حرفه ای مراوده پیدا كنند.
حق مالكانه فیلم‌ها از دیگر محورهای سخنان شاهسواری بود كه در توضیح آن گفت: یكی از بزرگترین مشكلات سینمای ما همین است كه متاسفانه حقوق مالكانه اثر در هیچ بخشی رعایت نمی شود. هنگامی كه یك فیلم می سازیم باید حداقل هایی درباره حقوق مالكانه آن در شبكه نمایش خانگی، وب سایت ها و شبكه های ماهواره ای رعایت شود. این در حالی است كه این موضوع در هیچ بخشی رعایت نمی شود.
وی افزود: تا وقتی حقوق مالكانه از سوی دستگاه ها به رسمیت شناخته نشود، گسترش امنیت و فضای امن دچار مشكل است اگر توجه داشته باشید می بینید كه بسیاری از فیلم های ایرانی در حالی از شبكه های مختلف پخش می شوند كه حقوق مالكانه آنها در نظر گرفته نشده است.
شاهسواری با اشاره به اینكه ما به نوعی با تاراج اموال سینماگران ایران مواجه هستیم و كمیسیون فرهنگی مجلس باید وارد این حوزه شود، خاطرنشان كرد: امیدوارم با شكل گیری سامانه شبكه نمایش خانگی از این گره عبور كنیم.

**مویینی: نیازمند تعریف درست و تعریف بیكاری در سینما هستیم
محمدرضا مویینی نایب رئیس هیات مدیره خانه سینما در ادامه این نشست با اشاره به فعالیت‌های صندوق اعتباری هنر، گفت: در دولت قبلی رییس صندوق اعتباری هنر اعلام كرد كسانی كه حرفه‌ای سینما هستند می‌توانند از طریق ارشاد به این صندوق معرفی شوند تا خدمات لازم را دریافت كنند. بخشی از سینماگران حرفه‌ای در آن دوره از سوی وزارت ارشاد به این صندوق معرفی شده‌اند كه همچنان خدماتی را دریافت می كنند.
وی افزود: در گذشته یك كارگروه متشكل از نمایندگان خانه سینما و صندوق اعتباری هنر تشكیل شد و در نهایت به تفاهمنامه‌ای برای ارائه خدمات از سوی صندوق به هنرمندان صورت گرفت كه متاسفانه این تفاهمنامه به نتیجه نرسید.
رئیس هیات مدیره خانه سینما ادامه داد: در همین راستا با شكایت هایی از سوی اعضای خانه سینما نسبت به خدمات نامناسبی كه بیمه تكمیلی به آنها ارائه می داد، مواجه شدیم به همین دلیل خانه سینما تصمیم گرفت تا بیمه تكمیلی خود را داشته باشد.
مویینی همچنین درباره اینكه این امكان وجود دارد كه حساب كمك هزینه بیكاری هنرمندان دوباره شكل گیرد، توضیح داد: در گذشته یك طرح كلی برای امنیت شغلی داشتیم كه ذیل آن طرح، كمك هزینه بیكاری نیز مورد توجه قرار می‌گرفت در همان دوران یك شورایی تشكیل شد تا هر چه سریعتر به آن مساله رسیدگی شود اما مساله این است كه نمی توان ناگهان مساله حساب كمك هزینه بیمه بیكاری را پیگیری كرد در صورتی كه هنوز پیش نیازهای این مساله تعریف نشده است. برای این مساله ما نیازمند تعریف درست كار، نظام دستمزدی و تعریف بیكاری در سینما هستیم.
وی تاكید كرد: هیات مدیره خانه سینما كوشش می كند مهم ترین دغدغه‌های تشكل‌های سینمایی را كه همان ایجاد امنیت شغلی است، مورد توجه قرار دهد و آن را اجرایی كند.
مویینی در ادامه درباره سوال خبرنگاری درباره واكنش‌ خانه سینما به برخی از نشریات كه علیه سینماگران مطلب منتشر می‌كند، توضیح داد: گاهی مطالبی در برخی از نشریات منتشر می شود كه این نشریات آداب روزنامه نگاری را رعایت نمی كنند، اما آنها باید بدانند كه خانه سینما از اعضای خود دفاع می كند و این نحوه دفاع در هر ماجرایی متفاوت است. این را باید بدانیم كه صدور بیانیه نمی تواند یك راهكار اصلی باشد.
نایب رئیس هیات مدیره خانه سینما، افزود: در همین راستا و در زمینه صدور پروانه نمایش فیلم و بعد از آن اشكال در اكران نیز خانه سینما همین برخورد را می‌كند. در این رابطه پیش از هر چیز صاحب اثر یا مالك حقوقی اثر باید اقدام قانونی انجام دهد. اگر خانه سینما در این زمینه با تاخیر ورود می كند به این دلیل است كه شاید صاحب اثر در حال رایزنی برای حل مشكل است.

**راستین: نمی خواهیم مركز شایعات باشیم
در ادامه این نشست، شادمهر راستین عضو هیات مدیره خانه سینما درباره بازسازی ساختمان خانه سینما، گفت: سازه این ساختمان برای 70 سال پیش است و با توجه به قدمت تاریخی كه داشت، تصمیم گرفتیم خانه سینما صاحب ساختمانی شود كه در شان سینمای ایران باشد به همین دلیل طراحی و اجرای آن را آقای شاه ابراهیمی بر عهده گرفت.
وی با اشاره به اینكه نگران طبقه دوم ساختمان بودیم به همین دلیل در قسمت طبقه دوم هم بازسازی هایی صورت گرفت، افزود: همچنین در تلاش هستیم كه این ساختمان را به عنوان میراث ملی ثبت كنیم. به همین منظور شورای شهر و وزارت ارشاد بودجه ای را تامین كرد كه ما سعی می‌كنیم بودجه های دیگری نیز اضافه كنیم.
راستین همچنین درباره در دسترس نبودن سخنگوی خانه سینما، اظهار داشت: هرگاه یك مشكلی برای سینماگران پیش می آید، ما جلسه می گذاریم و می خواهیم آرامش ایجاد كنیم. بنابراین باید بگویم كه آتیلا پسیانی دقیقا رفتار یك سخنگو را دارد در واقع ما به او یاد دادیم كه سخنگو منتقل كننده حرف های هیات مدیره است. در یك دوره ای این موضوع باعث خدشه دار شدن خانه سینما شده بود، اما ما نباید آن مسیر را ادامه دهیم.
این عضو هیات مدیره خانه سینما با بیان اینكه یكی از افتخارات خانه سینما انتخاب‌ها به صورت از پایین به بالا است، گفت: این یك دستاورد بزرگ است كه باید به آن افتخار كنیم.
وی افزود: در واقع ما و رسانه ها به دنبال این هستیم كه فضای آرامی در جریان باشد اما اگر هیات مدیره به دنبال پاسخگویی هر اتفاقی برود، شان آن رعایت نمی شود. برای مثال ما به دنبال این هستیم كه اگر فرهادی و افرادی مثل او دچار مشكل می شوند خودمان را موظف به حل مشكلات آنها بدانیم.
راستین با تاكید بر اینكه نمی خواهیم مركز شایعات باشیم، گفت: اینجا یك پایگاه سینمایی است، اما برخی از دوستان سعی دارند با مخدوش نشان دادن روابط ما اهداف دیگری را دنبال كنند.

**پسیانی: مسائل صنفی اولویت خانه سینما است
آتیلا پسیانی سخنگوی خانه سینما نیز در این نشست گفت: هیات مدیره قبلی به دلیل شرایطی كه خانه سینما درگیر آن بود، واكنش گرا بود و توانست حملاتی كه به خانه سینما می شود به خوبی رد كند و ما اگر امروز اینجا هستیم به مدد تلاش‌ها و حمایت های آنها است، اما هیات مدیره جدید مسائل صنفی را جزو اولویت های خود در نظر گرفته است.
وی افزود: از نظر ما تفاوتی بین سخنگوی هیات مدیره با رابطان خبری این حوزه وجود دارد و سخنگو موظف است سخنان هیات مدیره را انتقال دهد، اما نباید انتظار داشته باشیم كه او همواره در دسترس باشد وظیفه بخش رسانه ای بر عهده فرد دیگری است.
سخنگوی هیات مدیره خانه سینما، ادامه داد: علایق ما ارتباط برقرار كردن با رسانه ها است، اما رویكرد و عمل ما متفاوت است.
فراهنگ**9246****1823خبرنگار: علیرضا مرادی**انتشار دهنده: طاهره نبی اللهی