۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۸:۴۸
کد خبر: 82255133
T T
۰ نفر

2 محصول دانش بنیان در هرمزگان رونمایی شد

۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۸:۴۸
کد خبر: 82255133
2 محصول دانش بنیان در هرمزگان رونمایی شد

بندرعباس - ایرنا - 2 محصول دانش بنیان «كود ارگانیك و پلیمرهای زیستی» و «نرم افزار هوشمند برنامه ریزی عملیات»، دوشنبه شب در پارك علم و فناوری هرمزگان رونمایی شد.

رئیس پارك علم و فناوری هرمزگان در آیین رونمایی از این 2 محصول گفت: نرم افزار هوشمند برنامه ریزی با هدف افزایش بهره وری توسط شركت زمان پردازان اسپادان طراحی و تولید شده است.
علی فتی اظهار داشت: كود ارگانیك و پلیمرهای زیستی شركت دانش بنیان زیست دریا پروران آناهیتا كه از جلبك های خلیج فارس تولید می شود در صنایع غذایی و دارویی كاربرد دارد.
وی ادامه داد: این محصول دانش بنیان می تواند زمینه اشتغال روستاییان ساحل نشین هرمزگان را فراهم كند.
رئیس پارك علم و فناوری هرمزگان اضافه كرد : یكی از بزرگترین مشكل های این پارك در ارائه خدمات به صاحبان ایده ، واحدهای فناوری و شركت های دانش بنیان كمبود فضای فیزیكی است.
وی گفت: واگذاری ساختمان محل استقرار كنونی پارك علم وفناوری، به این مجموعه می تواند كمك خوبی برای شركت های دانش بنیان ، واحدهای فناور و این پارك باشد.
فتی افزود: عملیات احداث پارك علم و فناوری هرمزگان آغاز شده كه پیشرفت خوبی نیز دارد كه امید می رود مطابق برنامه ریزی انجام گرفته آماده شود.
رئیس پارك علم و فناوری با انتقاد از نحوه همكای و تعامل دستگاه ها و نهادهای دارای امكان های آزمایشگاهی ، افزود : امكانی فراهم شود كه این دستگاه ها امكان های آزمایشگاهی خود را با تعرفه مناسب در اختیار این پارك و شركت های دانش بنیان قرار دهند.
وی با بیان اینكه برگزاری نشست ها و ارائه گزارش عملكرد مشكلی را حل نمی كند ، خاطر نشان ساخت : به جای ارائه گزارش عملكرد باید راهكار حل مشكل ها ارائه شود و شركت های دانش بنیان با اقدام های خود در این راستا گام برداشته اند.
فتی یادآور شد : از دستگاه های مستقر در هرمزگان تقاضا داریم در حمایت از این گونه فعالیت های مثبت از محصول های تولیدی شركت های دانش بنیان استان استفاده كنند.
رئیس پارك علم و فناوری هرمزگان یادآور شد: اكنون 85 شركت كه 15 شركت آن دانش بنیان هستند در مجموعه پارك علم و فناوری هرمزگان مستقرند.
وی اضافه كرد : گردش مالی شركت های مستقر در این پارك به حدود 50 میلیارد ریال در سال می رسد.
استاندار هرمزگان نیز در این آئین گفت : شركت های دانش بنیان در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در جامعه مورد حمایت قرار می گیرند.
جاسم جادری با اشاره به اینكه اُستادان و مدرسان دانشگاه ها كه صاحب علم و آگاهی اند باید در تاسیس شركت های دانش بنیان پیشرو باشند ، اظهار داشت : تاسیس این شركت ها كمكی به جامعه برای ایجاد اشتغال و كاستن از آسیب های اجتماعی است.
وی ادامه داد : این شركت ها با صاحبان ایده های خود می توانند نقش بسزایی در تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی و كسب ثروت برای جامعه داشته باشند.
استاندار هرمزگان اضافه كرد : هنوز ابتدای مسیر رسیدن به اقتصاد دانش بنیان قرار داریم و مشكل هایی مقابل شركت های دانش بنیان وجود دارد ولی این مشكل ها نباید موجب نا اُمیدی كسی شود.
مدیر شركت دانش بنیان زیست دریا پروران آناهیتا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فعالیت 25 ساله خود بر روی جلبك ها اظهار داشت : برای تولید كود ارگانیك و پلیمرهای زیستی كه امروز با حضور استانداری هرمزگان رونمایی شد 2 سال زمان صرف شده است.
جهلوه سهرابی پور اضافه كرد : این محصول ها در صنایع غذایی ، دارویی ، بهداشتی ، نساجی ، آزمایشگاه های تشخیص طبی بخصوص علم زیست شناسی و مطالعه های ملكولی كاربرد دارد.
وی ابراز داشت : هم اكنون این محصول دارای متقاضی است ولی مشكل اصلی تولید مواد اولیه به ویژه جلبك ها است كه باید درون دریا تولید شود.
مدیر شركت دانش بنیان زیست دریا پروران آناهیتا خاطرنشان كرد : برای این منظور نهاد و سازمان مجوز دهنده فعالیت های كشاورزی در دریا باید مشخص باشد درحالی كه اكنون در این زمینه مشكل هایی وجود دارد.
سهرابی پوی بیان كرد: درصورت حل این مشكل می توان زمینه اشتغال خانواده های روستاهای ساحلی هرمزگان را فراهم كرد.
مدیر شركت زمان پردازان اسپادان تولید كننده نرم افزار هوشمند عملیات با نام هنگام نیز گفت: این نرم افزار با هدف افزایش بهره وری در سازمان ها و صنایع در مدت یك سال طراحی و تولید شده است.
وی افزود: این محصول دارای نمونه مشابه داخلی نبوده و درآن از آخرین فنون نرم افزار نویسی بكار گرفته شده و در هفته گذشته به عنوان برگزیده حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات كشور معرفی شد.
استان هرمزگان تا قبل از سال 86 مركزی برای مراجعه پژوهشگران ، دانشجویان و صاحبان ایده جهت تبدیل طرح ها و ایده هایشان به محصول تجاری و فروش آن در بازار نداشت كه با طرح راه اندازی مركز رشد در دانشگاه هرمزگان ، ماموریت پیگیری راه اندازی این مركز به علی فتی داده شد.
پس از راه اندازی مركز رشد دانشگاه هرمزگان در 22 اسفند سال 87 با فاصله كوتاهی از آن مركز رشد جهاد دانشگاهی استان نیز راه اندازی شد و با سرانجام یافتن راه اندازی مركز رشد دانشگاه هرمزگان، ایجاد و راه اندازی پارك علم و فناوری درون این دانشگاه مطرح و كارهای ابتدایی لازم و مذاكره با وزارت علوم آغاز شد.
در نهایت وزارت علوم دولت نهم تصمیم گرفت پارك ها را استانی و ماموریت آنها را بزرگتر كند زیرا دغدغه پژوهش در دانشگاه ها افزون بر تبدیل دانش به فناوری بود.
زمینی روبه روی دانشگاه به اضافه پنج میلیارد ریال اعتبار در زمان استانداری اسبق (صاحب محمدی) به پارك علم و فناوری هرمزگان اختصاص یافت و براساس تفاهم نامه بین وزارت علوم و استانداری هرمزگان ، استانداری هرمزگان باید از تاسیس پارك علم و فناوری استان حمایت كرده و چهار هزار و 500 متر فضای فیزیكی در اختیار آن قرار دهد و وزارت علوم نیز مجوز راه اندازی بدهد و حمایت كند.
پارك علم وفناوری هرمزگان سال 90 در ساختمان مسكن و شهرسازی استان آغاز به كار كرد ولی به واسطه نداشتن بودجه ؛ بدون هویت محسوب می شد.
سرانجام در سال 92 پارك علم و فناوری هرمزگان دارای ردیف بودجه شد و به طور رسمی فعالیت خود را به همراه 6 پارك دیگر به عنوان پارك های نسل سوم و جدید آغاز كرد.
3219 /6048/1484
خبرنگار : عزت الله معمارباشی ** انتشار دهنده : اصغر رضاخانی
۰ نفر