۱۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۸
کد خبر: 82257026
T T
۰ نفر

مشاهده یك حلقه مار سوسن در لرستان

۱۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۸
کد خبر: 82257026
مشاهده یك حلقه مار سوسن در لرستان

خرم آباد - ایرنا - مدیركل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: یك حلقه مار افعی سوسن برای نخستین بار در استان، در تاكستان های شمال شرق شهرستان الیگودرز مشاهده شد.

مهرداد فتحی بیرانوند روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این گونه نادر جانوری توسط ماموران حفاظت محیط زیست شهرستان الیگودرز زنده گیری و به اداره حفاظت محیط زیست منتقل شد.
وی اظهار كرد: وجود این گونه نادر تاكنون درهیچ كدام از منابع رسمی علمی در لرستان گزارش نشده بود.
وی با بیاناین كه تصاویر و سایر مستندات مربوط به این گونه جانوری جهت ثبت و تصحیح نقشه پراكنش در این اداره ثبت شده، گفت: این گونه نادر در منطقه نزدیك به محل زنده گیری، رهاسازی شده است.
افعی سوسن با نام علمی Telescopus tessellatus martin دارای مردمك چشم عمودی ، ‌سر كمی پهن تر از فاصله پوزه تا پولك آهیانه ، پهنای پولك رسترال بیش از ارتفاع آن و از سمت بالای سر كمی قابل رؤیت است.
پولك های بین بینی با یكدیگر برابر یا كمی طول پولك بیش از عرض آن ، پولكهای جلوی پیشانی یك برابر و نیم طویل تر از پولك های بین بینی است.
بدن به رنگ خاكستری متمایل به قهوه ای روشن با خال های قهوه ای تیره همراه با خال های عمودی یك در میان در سطح جانبی ، سر قهوه ای رنگ ، پولك های چین روشن و سطح شكمی قهوه ای تیره با خال های ریز سیاه رنگ از مشخصات این گونه جانوری است.
حداكثر طول این نوع مار 103 سانتیمتر است كه در مناطق صخره ای ، بوته زارها و كوهستان ها زندگی می كند.
7274/ 6060
خبرنگار :مریم نریمانی ** انتشار دهنده:محمد علیدوستی
۰ نفر