۱۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۲۱
کد خبر: 82261078
T T
۰ نفر
نمايشگاه «به رنگ عاشورا» در موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) برپا شد

تهران-ايرنا-نمايشگاه «به رنگ عاشورا» با موضوع آثار هنرمندان تصويرگر، استادان نقاشي و كتيبه‌هاي عاشورايي اشعار محتشم در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برپا شده ‌است.

به گزارش روز شنبه ايرنا از روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، نمايش آثار تصويرگري هنرمندان و تابلوهاي استادان نقاشي و كتيبه‌هاي عاشورايي اشعار محتشم در سه نمايشگاه جداگانه با عنوان «به رنگ عاشورا» در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) به نمايش در آمده است.
نمايشگاه «به رنگ عاشورا» تا پايان ماه محرم همه روزه به جز ايام تعطيل از ساعت 9 تا 18 در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع)‌ واقع در خيابان ولي‌عصر(عج)، بلوار اسفنديار ميزبان علاقه مندان است.

*نمايشگاه «آثار كارگاه تصويرسازي عاشورا» در نگارخانه لاله
نمايشگاه «آثار كارگاه تصويرسازي عاشورا» شامل بيست اثر از بيست هنرمند تصويرگر فعال و شناخته شده است.
تمام آثار اين نمايشگاه در كارگاه يك روزه تصويرسازي عاشورا در نگارخانه لاله توليد شده و قرار است كه با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان از آثار رونمايي شود.
اين رويداد كه با هدف توجه به حماسه عاشورا از ديد هنر تصويرگري برنامه‌ريزي شده، به وقايع نگاري عاشورا مي‌پردازد.
آثار ارائه شده در اين نمايشگاه، فارغ از متن و به طور تصويرسازي مستقل خلق شده‌اند و برخي از هنرمندان با الهام گرفتن از تصاوير عاميانه، نگارگري و چاپ سنگي، جامه نويني بر پيكره سنت تصويرسازي عاشورايي پيشينيان پوشانده‌اند و برخي نيز با رويكردهاي معاصر و جديد، تصاوير خود را خلق كرده‌اند.
با اين حال، آنچه كه نقطه اشتراك ميان اين تصاوير به شمار مي‌آيد، روايتي خلاقانه و بديع از نبرد خير و شر است.
آثار هنرمنداني همچون اكبر نيكان‌پور، عطيه مركزي، كمال طباطبايي، كيوان عسگري، پژمان رحيمي‌زاده، كيانوش غريب‌پور، نگين احتسابيان، راهله برخورداري، علي بوذري، ماهني تذهيبي، هدا حدادي، سحر حق گو، مهكامه شعباني، امير شعباني‌پور، نوشين صفاخو، حسام الدين طباطبايي، حسن عامه كن، علي رضا گلدوزيان، مانلي منوچهري، رضا مكتبي در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده است.
اين نمايشگاه تا چهارم آبان ماه از ساعت 9 تا 13 و 14 تا 19، به استثناي روزهاي تعطيل در نگارخانه لاله به نشاني خيابان دكتر فاطمي، ضلع شمالي بوستان لاله، جنب هتل لاله ميزبان علاقه مندان است.

*روايت تصويري از واقعه عاشورا در فرهنگسراي ارسباران
نمايشگاه «بادي آرت» با روايت تصويري وقايع عاشورا با 72 اثر بادي آرت (هنر بدن) از هاجر سليمي نميني با عكاسي حميد اسكندري در فرهنگسراي ارسباران به نمايش گذاشته شده است.
شكل گيري اين مجموعه بر مبناي نگاه هنرمند به دست ها در روز عاشورا، بخشي از وقايع عاشورا كه به دست ها مرتبط است را به تصوير مي كشد.
همچنين اين وقايع از متن كتاب «ترجمه نفس المهموم» نوشته شيخ عباس قمي تلخيص و با تصويرگري هاي انتزاعي روي دست به نمايش در آمده است.
بادي آرت يا هنر بدن شاخه اي از هنر مفهومي است كه در آن هنرمند با استفاده از بدن خود مفهوم مورد نظرش را بيان مي كند.
اين هنرمند از امكانات فرمي و محتوايي مدياي بدن براي افزايش امكانات بيان مفهوم استفاده كرده است.
علاقه مندان براي بازديد از نمايشگاه «بادي آرت» با روايت تصويري وقايع عاشورا مي توانند تا 26مهرماه از ساعت 10تا 20 به فرهنگسراي ارسباران به نشاني خيابان شريعتي، بالاتر از پل سيد خندان، خيابان جلفا مراجعه كنند.

*نمايشگاه «شور سرخ» در فرهنگسراي انقلاب اسلامي
عكس هاي عاشورايي پيام احمدي كاشاني از آيين هاي عزاداري با عنوان «شور سرخ» در نگارخانه مهر فرهنگسراي انقلاب اسلامي برپاست.
در اين نمايشگاه 20 قطعه عكس از عزاداري مردمي و آئين هاي عاشورايي در حرم حضرت امام رضا(ع) و حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) به نمايش گذاشته شده است.
احمدي كاشاني در اين نمايشگاه در قاب هايي تازه عزاداري مردم ايران در ايام محرم را روايت كرده است.
نمايشگاه «شور سرخ» تا چهارم آبان از ساعت 9 تا 19 به جز روزهاي تعطيل در فرهنگسراي انقلاب اسلامي واقع در بزرگراه شهيد نواب صفوي، تقاطع پل كميل، ابتداي كميل شرقي ميزبان علاقه مندان است.

*برپايي نمايشگاه خوشنويسي كتيبه در نگارخانه آبي
نگارخانه آبي فرهنگسراي اميد همزمان با ايام سوگواري سالار شهيدان نمايشگاه خوشنويسي «كتيبه» آثار خوشنويسي علي فرهادي را برگزار كرده است.
فرهادي در اين نمايشگاه، 20 اثر از آثار خود را با موضوع احاديث، جملات و اشعاري با مفاهيم و مضامين مذهبي و عاشورايي ارائه كرده است.
علاقه مندان براي بازديد از نمايشگاه خوشنويسي «كتيبه» مي توانند همه روزه از ساعت 8 تا 19 به نگارخانه آبي فرهنگسراي اميد به نشاني ميدان امام حسين(ع)، خيابان شهيد منتظري، خيابان خشكبارچي، بوستان خيام مراجعه كنند.

*نمايشگاه عكس مهر محرم در فرهنگسراي ملل
نمايشگاه آثار برگزيده عكس نخستين مسابقه بين المللي عكس مهر محرم در نگارخانه فرهنگسراي ملل برپاست.
در اين نمايشگاه بيش از 50 اثر از آثار هنرمندان برتر اين مسابقه در اندازه 50 در 70 و شامل مراسم و آئين هاي عزاداري در ماه محرم و راهپيمايي عظيم اربعين حسين در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.
علاقه مندان براي بازديد از نمايشگاه عكس مهر محرم مي توانند تا 24 مهرماه از ساعت 9 تا 19 به فرهنگسراي ملل به نشاني بزرگراه صدر، بلوار قيطريه، بوستان قيطريه مراجعه كنند.

*نمايشگاه خورشيد ولايت در خانه فرهنگ ولي عصر (عج)
نمايشگاه عكس و پوستر خورشيد ولايت همزمان با ايام سوگواري حضرت سيدالشهدا(ع) در خانه فرهنگ ولي عصر (عج) برپاست.
در اين نمايشگاه حوادث قيام عاشورا از آغاز حركت و موضع گيري هاي امام حسين(ع) در برابر حوادثي كه ميان راه روي داده به تصوير كشيده شده است.
نمايشگاه «خورشيد ولايت» تا 23مهرماه از ساعت 8 تا 18 در خانه فرهنگ ولي عصر(عج) واقع در ميدان خراسان، انتهاي خيابان طيب، بوستان ولي عصر(عج) ميزبان علاقه مندان است.

*ايستگاه‌هاي مترو تهران تكيه هنرمندان مي‌شوند
بهنام خادم مديريت فرهنگي هنري منطقه 11 شهر تهران گفت: برنامه «تكيه هنر» به همت فرهنگسراي رازي با همكاري فرهنگسراي مترو برگزار مي‌شود.
وي با بيان اينكه تكيه هنر تابلويي زيبا از عزاداري هنرمندان را در برابر ديدگان مردم تهران به نمايش مي گذارد، اظهار كرد: خلق اثر هنري برگرفته از شور حسيني، نوعي سوگواري و عرض ارادت به پيشگاه آن حضرت است كه شايد در ادبيات مرسوم عزاداري نگنجد.
خادم معرفي آيين‌ها و نواهاي عزاداري اقوام ايراني و ارتباط مستقيم مردم با هنرمندان آئيني را از اهداف برگزاري «تكيه هنر» عنوان كرد.
مديريت فرهنگي هنري منطقه 11 تهران گفت: برنامه تكيه هنر در سه بخش روضه‌هاي هنر، اشك آب و نواي دل برگزار مي‌شود.
خادم افزود: در بخش روضه‌ هنر، اساتيد دانشگاه و هنرجويان در زمينه هاي خوشنويسي، گرافيك و نقاشي به خلق آثار هنري و آموزش مي‌پردازند.
وي با بيان اينكه ديوار «اشك آب» فضايي براي نوشتن و به يادگار گذاشتن دلنوشته‌ها براي سيد و سالار شهيدان است، اظهار كرد: بخش «نواي دل» به پخش اختصاصي و انفرادي نوحه‌ها و موسيقي‌هاي عزاداري اقوام مختلف ايراني به همراه معرفي تاريخچه و مشخصات آن قطعه، براي مردم اختصاص دارد.
مديريت فرهنگي هنري منطقه 11 تهران گفت: «تكيه هنر» از ابتداي محرم تا اربعين حسيني در برخي ايستگاه‌هاي مترو برقرار خواهد بود.

*برپايي نمايشگاه تصويرسازي عاشورا در مترو تهران
نمايشگاه تصويرسازي با موضوع عاشورا، آثار تصويرسازي هاجر سليمي نمين در كتاب «تشنه لبان» در مترو گالري ايستگاه شهيد بهشتي (ره) به نمايش درآمده است.
در اين نمايشگاه 20 اثر 50 در 60 سانتي متر در معرض بازديد قرار گرفته است.
سليمي نمين اين تصاوير را به سفارش كانون پرورشي كودكان و نوجوانان براي كتاب «تشنه لبان» تهيه كرده است. او با مطالعه كتب مختلف از جمله «نفس المهموم» به عنوان مقتلي موثق اين آثار را خلق كرده است.
فضاسازي اين آثار از نقاشي‌هاي قهوه خانه‌اي و نقاشي پشت شيشه متاثر است كه در عين القاي فضاي سنتي به مدرن بودن آثار هم كمك كرده و همين ويژگي علاوه بر تناسب، براي مخاطب قابل فهم نيز شده است.
در اين آثار اوليا و افراد سپاه خير (امام حسين (ع) و يارانشان) از روي مدل زنده و از طريق عكاسي و با رنگ سفيد، طراحي و ساده سازي شده و سپاه شر با رنگ قرمز و از چاپ‌هاي سنگي قديم خلق شده است.
علاقه‌مندان براي ديدن آثار نمايشگاه تصويرسازي عاشورا مي توانند از ساعت 6 تا 22 به نشاني خيابان شهيد بهشتي (ره) ايستگاه مترو شهيد بهشتي (ره) مراجعه كنند.

*پوسترهاي عاشورايي در نگارخانه كلك خيال
نمايشگاه «پوسترهاي عاشورايي» به مناسبت ايام سوگواري حضرت اباعبدالله الحسين (ع) در نگارخانه كلك خيال فرهنگسراي اخلاق برپاست.
نمايشگاه گروهي «پوسترهاي عاشورايي» شامل 15 اثر در ابعاد50*70 با موضوع عزاداري در ماه محرم و صفر است.
اين نمايشگاه تا 25 مهرماه در نگارخانه كلك خيال فرهنگسراي اخلاق در خيابان پيروزي، خيابان شكوفه، خيابان شهيد كاظمي، جنب بوستان گلزار ميزبان علاقه‌مندان است.

*نمايشگاه تجلي مضامين قرآني در ساحت هنر
نگارخانه فرهنگسراي معرفت نمايشگاه عكسي را همزمان با فرارسيدن ايام سوگواري سالار شهيدان امام حسين(ع) برگزار مي كند.
در اين نمايشگاه 30 تابلوي عكاسي از سيد روح الله هاشمي از جاذبه‌ هاي معنوي و تاريخي ايران ارائه شده و در ذيل هر كدام آيات قرآني متناظر با آن تصاوير نگاشته شده است.
اين آثار تركيب نويني از مضامين قرآني در قالب هنر است كه در آن از خوشنويسي، تذهيب، منبت كاري و عكاسي بهره برده شده است.
سيدروح الله هاشمي برپايي بيش از 20نمايشكاه انفرادي را در پرونده هنري خود دارد.
علاقه مندان براي ديدن آثار اين نمايشگاه مي توانند تا 24 مهرماه ساعت 9 تا 18 به نگارخانه فرهنگسراي معرفت واقع در ميدان شهرزيبا، بلوارشهران، بعداز زيرگذر شهيد همت مراجعه كنند.

*نمايشگاه خط صبر در نگارخانه آفتاب
نمايشگاهي از آثار نقاشي خط زينب مرادي با عنوان «خط صبر» به مناسبت ماه محرم الحرام در نگارخانه آفتاب برپاست.
در اين نمايشگاه 30 اثر نقاشي در ابعاد 70*50 و 70*100 به نمايش درآمده است.
زينب مرادي در آثارش از حروف به صورت انتزاعي بهره جسته و مضامين آثار خلق شده غالبا مذهبي است.
وي مدت سه سال كه زير نظر استاد عظيم فلاح فعاليت مي كند.
علاقه‌مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي‌توانند تا 22 مهرماه از ساعت 9 تا 18 به فرهنگسراي آفتاب به نشاني خيابان دكترشريعتي، روبه‌روي خيابان دولت، خيابان امام‌زاده، مراجعه كنند.

*مجموعه نمايشگاهي اينفوگرافيك «روايت محرم» منتشر شد
بهزاد تيمورپورمدير آفرينش و اجراي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و سرپرست فرهنگسراي رسانه و شبكه‌هاي اجتماعي از انتشار مجموعه نمايشگاهي اينفوگرافيك «روايت محرم» توسط اين فرهنگسرا در ايام ماه محرم خبر داد.
وي افزود: مجموعه نمايشگاهي اينفوگرافيك «روايت محرم» با هدف روايت وقايع و بيان برخي زواياي پيدا و پنهان قيام امام حسين(ع) به مناسبت ماه محرم و ايام عزاداري سيدسالار شهيدان توليد شده است.
وي گفت: اين مجموعه شامل 10 اثر اينفوگرافيك است كه موضوع هر اثر مربوط به يكي از روزهاي دهه اول محرم بوده و بر اين اساس هر روز يك شماره از اين مجموعه در كانال تلگرامي فرهنگسرا f_resaneh و ديگر فضاهاي مجازي منتشر مي‌شود.
تيمورپور گفت: علاوه بر اين نسخه چاپي اين مجموعه نيز براي استفاده ديگر فرهنگسرا‌ها و مجموعه‌هاي فرهنگي قرار داده شده است.
نمايشگاه اينفوگرافيك «روايت محرم» در نگارگذر فرهنگسراي رسانه و شبكه‌هاي اجتماعي در طول ايام ماه محرم برپاست.
خبرنگار: معصومه جوان معبودي - انتشار دهنده: معصومه آقااميني
تهرام/7245//7244
۰ نفر