۱۷ مهر ۱۳۹۵، ۲۱:۴۸
کد خبر: 82261323
T T
۰ نفر
لاوروف: روسیه از اصول توافق با آمریكا در باره سوریه عدول نمی كند

مسكو - ایرنا - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام كرد: مسكو از اصول و ساز و كارهای توافق شده با واشنگتن در مساله سوریه و تصمیم های گروه بین المللی حامیان این كشور عدول نمی كند.

به گزارش ایرنا، لاوروف روز یكشنبه با اشاره به بی ثمر ماندن تلاش های روسیه و آمریكا در مورد مساله سوریه گفت: بر این باوریم كه با توجه به این وضعیت باید اقدام های فوری انجام داد.
وزیر خارجه روسیه در گفت و گو با شبكه اول تلویزیون روسیه افزود: آماده مشاركت در چارچوب شورای امنیت هستیم و این دیدگاه را به اعضای شورا اعلام كردیم، اما اینكه صرفا قطعنامه ای را تصویب كنیم چنین رویكردی را نمی پذیریم. به هیچوجه نباید از اصول و ساز و كار توافق شده با طرف آمریكایی و تصمیم های گروه حامیان سوریه و اعضای جامعه جهانی عدول كرده و آنها را از دست دهیم.
وی افزود: این اصول و توافق ها حاصل ماهها تلاش و كاركرد سنجیده مقام های نظامی، تجسسی و دیپلمات ها است.
لاوروف ادامه داد: بر این باورم كه كنار گذاشتن همه دستاوردها و روی آوردن به متن (قطعنامه ای) مملو از احساسات كه در آن درخواست همدردی با ساكنان حلب می شود و بدون هر گونه تدبیری در برگیرنده خواسته پایان دادن به اقدام های نظامی خواهد بود و جبهه النصره از آن استفاده می كند، اشتباه بزرگ است.
وی همچنین با اشاره به نتایج تجسسی نظامیان روس در مورد مكالمات مخابراتی اعضای گروههای تروریستی در سوریه گفت: پیش از برقراری آتش بس در حلب، تروریست ها از اینكه اقدامات جنگی علیه آنها متوقف می شود و آمریكا این فرصت را از روسیه می گیرد، به شدت ابراز خوشحالی می كردند.
وی افزود: تروریست ها می گفتند كه آتش بس فرصت بسیار مهمی برای تجدید قوا و دریافت سلاح و مهمات بیشتر فراهم می كند كه برای آنها بسیار سودمند است.
وزیر خارجه روسیه گفت: به همین دلیل بدون جدا كردن گروه های معارض از تروریست ها هر گونه تصمیم شورای امنیت بی معنی و بدون فایده خواهد بود.
وی ادامه داد: كسانی كه مانع پیشبرد گفت و گوهای سیاسی سوریه می شوند، باید این اقدام های خود را متوقف كنند و این مورد را آشكارا به شركای فرانسوی اعلام كردیم.
لاوروف گفت: در مورد ارسال كمك های انسانی به روسیه هم باید تاكید كنم جز آنچه كه با آمریكا به توافق رسیده ایم و جاده كاستلو را بگشاییم راه دیگری نمی بینیم.
به گزارش ایرنا، وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی، امكان خروج تروریست های محاصره شده از شرق حلب را ممكن دانست و اظهار كرد: پیش از این هم تروریست ها همراه خانواده های خود از دو منطقه سوریه خارج شدند.
وی ادامه داد: با مشاركت دولت سوریه، تروریست ها با خانواده های خود بدون جنگ از مناطق تحت كنترل خارج شده و این امر باعث شد كه از خرابی مناطق جلوگیری شود.
لاوروف گفت: اطمینان دارم این راه حل را در مورد حلب هم می توان بكار بست تا تروریست ها بدون جنگ این منطقه را ترك كنند.
آمریكا از اسفندماه سال گذشته به ویژه در چارچوب توافق 19 شهریورماه با روسیه در ژنو متعهد به جدا كردن گروههای مسلح موسوم به معارضان تحت الحمایه واشنگتن از تروریست ها به ویژه جبهه النصره، مبارزه مشترك با گروههای تروریستی، همكاری در كمك رسانی به ساكنان حلب و تسهیل در روند مذاكرات حل سیاسی بحران سوریه شده، ولی اقدامی انجام نداد و همه توافق ها را معلق كرد.
بیش از پنج سال قبل آمریكا در راس گروهی از كشورهای غربی-عربی، تندروترین تروریست ها از كشورهای مختلف جهان حتی اروپایی را در گروههای مختلف تروریستی با حمایت های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی سازمان داد و برای جنگ شهرها به سوریه گسیل كرد كه مرگ ده ها هزار نفر بویژه زنان و كودكان، آوارگی میلیون ها تن و نابودی تقریبا تمامی زیرساخت ها این كشور و همچنین عراق را در پی داشته است.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا