۱۸ مهر ۱۳۹۵، ۹:۰۷
کد خبر: 82261552
T T
۰ نفر
نرخ رشد تولید علم كشور به 16 درصد رسید

تهران- ایرنا- سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بررسی 25 كشوری كه بیشترین كمیت علم دنیا را در سال های 2014 و 2015 میلادی در پایگاه استنادی وب آو ساینس تولید كرده اند، نشان می دهد كه رشد كمیت تولید ایران در سال 2015 نسبت به سال 2014 میلادی به 16% رسیده است.

به گزارش روز یكشنبه گروه علمی ایرنا از روابط عمومی و همكاری های علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دكتر محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر افزود: بدین ترتیب جمهوری اسلامی ایران در جمع كشورهایی كه بیشترین كمیت تولید علم دنیا را تولید می كنند، از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است.
سرپرست ISC گفت: در سال 2014 میلادی در پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) تعداد دو میلیون و 348 هزار و 658 مدرك از تمام دنیا نمایه شد. در سال 2015 میلادی این رقم به دو میلیون و 494 هزار و 246 مدرك رسید. بدین ترتیب متوسط تولید علم دنیا در حدود 6% رشد داشته است.
دهقانی افزود: طی سال های2011 ،2012 ، 2013 ، 2014 و 2015 میلادی تعداد مدارك ثبت شده برای جمهوری اسلامی به ترتیب برابر با 28 هزار و 464 ، 30 هزار و 351 ، 30 هزار و 941 ، 32 هزار و 155 و 37 هزار و 261 مورد بود و بنابراین میزان رشد علمی در این سال ها نسبت به سال های قبل از آن به ترتیب برابر با 7، 2، 4 و 16 درصد بوده است.
وی افزود: در سال 2014 میلادی ایران با تولید 32 هزار و 155 مدرك از لحاظ كمیت تولید علم در بین 21 كشور برتر دنیا و در سال 2015 رشد كمیت تولید علم كشور قابل ملاحظه بود به نحوی كه از این بابت ایران هم اكنون در جایگاه 19 دنیا قرار دارد. سهم ایران از تولید علم دنیا در سال 2014 میلادی حدود 1.4% بود كه در سال 2015 میلادی به 1.5% رسید.
وی خاطرنشان كرد: كمیت تولید علم تنها یكی از ابعاد تولید علم است. هدایت مقالات به سمت نیازهای كشور مهمترین مسئله فعلی در علم كشور است، اما در عین حال انتشار نتایج پژوهش در معتبرترین مجلات بین المللی از قدرت و توان علمی بالای محققان حكایت می نماید.
دهقانی تصریح كرد: ایران، تركیه و لهستان سه كشوری هستند كه در سال 2015 میلادی نسبت به سال 2014 میلادی هر كدام دو رتبه از لحاظ كمیت تولید علم، افزایش رتبه داشتند. در این میان ایتالیا و برزیل نیز هر كدام یك پله رشد كردند، اما كانادا، هلند، سوئد و سوئیس هر كدام یك پله كاهش رتبه داشتند و تایوان نیز 4 پله رشد منفی داشته است. به هر ترتیب كمیت تولید علم دنیا در حال افزایش است و به جز ژاپن و تایوان تمامی 25 كشوری كه بیشترین كمیت علم دنیا را تولید می كنند در سال 2015 به نسبت سال 2014 میلادی علم بیشتری را تولید كرده اند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: برخی كشورها از لحاظ تعداد مدارك نمایه شده در سال 2015 نسبت به سال 2014 میلادی رشد داشته اند، اما سهم آنها از كل كمیت علم دنیا كاهش یافته است. آمریكا، آلمان، فرانسه، كره جنوبی، هلند و سوئد در این دسته قرار می گیرند.
دهقانی خاطرنشان كرد: هر چند كمیت تولید علم یكی از عوامل رشد علمی محسوب می شود، اما نگاه تك بُعدی به این عامل باعث خواهد شد تا علم كشور در مسیر صحیحی قرار نگیرد، در همین راستا سند سیاست های كلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری كسب مرجعیت علم و فناوری در سطح بین الملل، تعاملات علم و فناوری و اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده را مورد توجه قرار داده اند. بنابراین، علاوه بر افزایش كمیت بایستی به اثرگذاری تولید علم در عرصه های مختلف نیز توجه كافی كرد.
علمی**2038**2017
دریافت كننده: درنا محمدیان**انتشاردهنده:زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
۰ نفر