۱۸ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۰۷
کد خبر: 82262281
T T
۰ نفر
مديركل محيط زيست خوزستان: 20 درصد درختان كونوكارپوس اهواز هرس شد

اهواز - ايرنا - مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان با اشاره به مصوبه شوراي سلامت استان براي پيشگيري از تنگي نفس هاي پائيزه در اهواز در زمان بارندگي گفت: شهرداري اهواز تاكنون فقط 20 درصد از درختان 'كونوكارپوس' سطح شهر را به منظور پيشگيري از تنگي نفس هرس كرده است.

به گزارش ايرنا تنگي نفس شهروندان خوزستاني همزمان با نخستين باران هاي پائيزي از سال 1392 آغاز شد و پائيز اين سال ها بيش از 60 هزار مراجعه به مراكز درماني به دليل مشكلات تنفسي اتفاق افتاده است.
18 گزينه به عنوان عامل اين تنگي نفس ها بررسي شد و در نهايت آلرژي ناشي از گرده افشاني گياهان تشخصي داده شده و درخت 'كونوكارپوس' به عنوان متهم اصلي اين عارضه از سوي دانشگاه علوم پزشكي اهواز و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي معرفي شد اگر چه گروه باغباني دانشگاه شهيد چمران و شهرداري اهواز هنوز اين مطالعات را نپذيرفته است.
شوراي سلامت خوزستان در آخرين نشست خود مصوب كرد كه تا دهم مهر امسال شهرداري اهواز درختان كونوكارپوس سطح شهر را هرس كند تا از گلدهي و گرده افشاني اين گياهان جلوگيري شود.
احمدرضا لاهيجان زاده مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: با وجود مصوبه شوراي سلامت، در خوشبينانه ترين حالت فقط 20 درصد درختان كونوكارپوس سطح شهر اهواز هرس شده است.
وي افزود: لزوم هرس درختان كونوكارپوس بالاي چهار متر تاكنون چندين بار به شهرداري اهواز ابلاغ شده است اما بازديدهاي ميداني نشان مي دهد كه در بسياري مناطق همچون جاده هاي ساحلي، بوستان جنگلي فولاد و مناطقي همچون شهرك نفت، فرهنگ شهر، زيتون كارمندي، ملي راه و كوي فرهنگيان حتي يك درخت هم هرس نشده است.
لاهيجان زاده با اشاره به اينكه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي مسئول تحقيقات تنگي نفس معرفي شده است افزود: دانشگاه علوم پزشكي اهواز در آخرين نشست شوراي سلامت به طور رسمي اعلام كرد كه عامل اصلي مشكلات تنفسي گرده گياهي است ولي عوامل آلاينده ديگر مانند فلرهاي نفتي (مشعل ها)، يا خودروها و يا ريزگردها آن را تشديد مي كند.
وي نقش كونوكارپوس در بروز تنگي نفس اظهار كرد: يكي از گياهاني كه گرده زيادي توليد مي كند و در اهواز به صورت انبوه كاشته شده كونوكارپوس است كه زمان گل دهي آن آبان ماه و همزمان با اولين بارندگي هاست.
به گفته وي اين گونه بيش از 10 سال پيش وارد اهواز شده و در سطح وسيعي كشت شده و بخش اعظمي از آنها ظرف پنج سال پيش به گل دهي رسيده است.
لاهيجان زاده با تاكيد بر اهميت تراكم در مباحث زيست محيطي گفت: شايد اگر كونوكارپوس 50 درصد سطح فعلي كشت مي شد اين اتفاق نمي افتاد اما بايد توجه داشت كه توان پذيرش محيط بسيار اهميت دارد و اگر تراكم زياد شود محيط به حالت اشباع مي رسد.
وي اظهار كرد: قرار بود به عنوان اولين اقدام، شهرداري ها در شهريور ماه اين گياهان را هرس كنند و بر همين اساس الگو و دستورالعمل هرس كردن آن نيز توسط دانشگاه شهيد چمران اهواز تهيه و ابلاغ شده است.
مديركل امورشهري استانداري خوزستان اما با انتقاد از محيط زيست خوزستان گفت: نماينده اين اداره در بازديد ميداني از سطح شهر براي ارزيابي ميزان هرس كونوكارپوس ها تاييد كرده است كه حدود 50 درصد از درختان به طور متوسط هرس شده اند.
پيمان كاظمي نژاد افزود: در صورتي كه محيط زيست نسبت به عملكرد شهرداري معترض است نبايد نماينده اين اداره صورت جلسه را امضا مي كرد.

*هيچگونه مطالعات علمي وجود ندارد
معاون خدمات شهري شهردار اهواز نيز در اين باره گفت: به دليل حجم بالاي درختان كونوكارپوس در سطح شهر عمليات هرس كردن به كندي پيش مي رود.
عليرضا حلاج با بيان اينكه فقط درختاني كه به گلدهي مي رسد بايد هرس شوند اظهار كرد: حدود پنج درصد از درختان فضاي سبز اهواز به گلدهي مي رسد و نياز به هرس كردن دارد و مابقي درختان كونوكارپوس در حالت پرچين يا فرم دهي هستند كه به دليل هرس مداوم اصولا گلدهي نخواهند داشت.
وي افزود: در جلسه اي كه در اداره كل امور شهري استانداري برگزار شده شهرداري هاي مناطق اهواز مكلف شده اند كه هرس كاري درختان را با سرعت بيشتري انجام دهند.
حلاج همچنين تاكيد كرد: هرس كاري درختان كونوكارپوس بر اساس مصوبه شوراي سلامت استان انجام مي شود اين در حالي است كه شهرداري اهواز هنوز نپذيرفته عامل اصلي تنگي نفس اهوازاين درختان هستند.
وي تصريح كرد: معتقديم دانشگاه علوم پزشكي اهواز مطالعه اي در اين زمينه نداشته و تنها يك فرضيه ارائه كرده است زيرا حتي يك نسخه از مطالعات به شهرداري ارائه نشده است بنابراين مصوبه اي در اين خصوص در شهرداري نداريم.
حلاج افزود: نبايد به نابودي درختان كونوكارپوس در اهواز دامن بزنيم زيرا اين گياه هم اكنون غالب پوشش گياهي و نماي زيباي شهر است كه در صورت تخريب لطمه جدي به چهره اهواز وارد مي كند.
7151/6065 خبرنگار: نادره وائلي زاده** انتشاردهنده:محمدرضا بنوره