سهم نرخ ارز دولتی از تجارت تا دو ماه آینده صفر می شود /تاكید بر اجرای توافق با FATF

تهران- ایرنا- وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به برنامه دولت برای یكسان سازی نرخ ارز، گفت كه در 2 ماه آینده، سهم نرخ رسمی ارز در خرید و فروش كالا صفر خواهد بود.

«علی طیب نیا» جمعه گذشته (هفت اكتبر، 16 مهر) در حاشیه نشست بانك جهانی(World Bank) و صندوق بین المللی پول (International Monetary Fund) در مصاحبه با المانیتور نسبت به اصلاحات انجام شده از زمان شروع ریاست جمهوری حجت الاسلام «حسن روحانی» در سال 2013 ابراز خوشبینی كرد و افزود: ایران وام های بد در بخش بانكی خود را كاهش داده است و پیش بینی می كند كشورهای اروپایی در تامین مالی قرارداد بوئینگ مشاركت كنند.
وام بد یا غیراجرایی (nonperforming loans) وامی است كه گیرنده آن دستكم 90 روز از پرداخت تعهدات خود بازمانده باشد.
طیب نیا در این گفت و گو تاكید كرد كه آمریكا به قول های خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترك كه سال گذشته میان ایران و قدرت های جهانی به امضا رسید، به طور كامل عمل نكرده است و باید اقدامات بیشتری برای تسهیل بازگشت ایران به سیستم مالی بین المللی انجام دهد.
رویكرد ایران به اقتصاد اغلب به عنوان نوعی «مقاومت» در برابر سلطه غرب توصیف شده است كه طیب نیا گفت: ترجمه درست تر آن انعطاف پذیری است.
وی توضیح داد: مهمترین ویژگی یك اقتصاد انعطاف پذیر، انعطاف پذیری در برابر شوك های بیرونی است. وقتی طوفان است، یك درخت خشك ممكن است به سادگی بشكند، اما یك درخت منعطف ممكن است جان سالم بدر برد.
به گفته طیب نیا، ایران در گذشته رشد اقتصادی كم، نوسان درآمد و بهره وری پایین را تجربه كرده كه همه اینها ناشی از وابستگی بیش از اندازه به نفت است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی كشورمان تصریح كرد: بنابراین ما باید وابستگی به درآمدهای نفتی در اقتصاد را كاهش دهیم؛ اقتصاد منعطف در یك كلام، اقتصادی است كه با نوسان و ناپایداری كم و افزایش بهره وری، رشد بالای اقتصادی را موجب شود.
به نوشته المانیتور، ایران تا اندازه ای به دلیل كاهش شدید صادرات نفت به واسطه تحریم ها و نیز كاهش قیمت نفت، مجبور به كاهش وابستگی خود به درآمدهای نفتی شده است.
طیب نیا گفت: درآمدهای نفتی اكنون تنها 30 درصد بودجه ایران را تشكیل می دهد و هدف ما كاهش این وابستگی به صفر و سپرده گذاری درآمدهای نفتی در صندوق سرمایه گذاری ملی است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی كشورمان ادامه داد: در سال گذشته خورشیدی كه در مارس گذشته به پایان رسید، ایران برای نخستین بار در صادرات غیرنفتی به تراز تجاری مثبت یك میلیارد دلاری دست یافت كه این رقم برای چهارماه نخست سال شمسی جاری معادل سه میلیارد دلار است.
المانیتور اضافه كرد، به لطف صادرات نفت كه اكنون تقریبا به سطح پبش از تحریم رسیده است و همچنین به دلیل متنوع سازی اقتصاد و رهایی از تحریم ها، صندوق بین المللی پول پیش بینی می كند، تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2017 دستكم با نرخ 4.5 درصد رشد كند.
گروهی از كارشناسان صندوق بین المللی پول كه به تازگی از ایران دیدن كرده اند به این كشور توصیه كرده اند كه بخش بانكی خود را تقویت، وام های بد یا غیراجرایی خود را تسویه و قوانین جدیدی برای مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی اجرا كند.
آنها این اصلاحات را برای تسریع ملحق شدن ایران به اقتصاد جهانی، تحریك رشد اقتصادی و بازار محورتر شدن اقتصاد این كشور ضروری دانسته اند.

**تك نرخی كردن ارز
وزیر امور اقتصادی و دارایی كشورمان به المانیتور گفت: ایران این توصیه ها را دنبال كرده است. واردات خود را كاهش و ارزش پول خود را افزایش داده است و به صورت تدریجی در حال پایان دادن به سیستم چند نرخی ارز است.
وی گفت: اختلاف میان نرخ رسمی ریال و نرخ بازاری آن اكنون به 14 درصد كاهش یافته است و پیش بینی می شود بیش از این نیز كاهش یابد.
طیب نیا افزود: حجم قابل توجهی از كالاهایی كه به نرخ رسمی خریداری می شد، اكنون به نرخ بازار خرید و فروش می شوند و در 2 ماه آینده، سهم نرخ رسمی ارز در خرید و فروش كالا صفر خواهد بود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی كشورمان تاكید كرد: ما اكنون خیلی نرم و تدریجی به سمت تك نرخی شدن نرخ ارز پیش می رویم و بدون اینكه در مورد آن خیلی صحبت كنیم و شعار بدهیم كار را پیش می بریم.
ایران همچنین گام هایی در جهت بهبود اعتماد جامعه جهانی به بخش بانكی این كشور برداشته است.

**مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی
طیب نیا به المانیتور گفت: ایران قوانینی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اجرا می كند تا مانع رسیدن پول به گروه هایی مانند داعش شود.
وی همچنین با اشاره به اینكه بانك های ایرانی نرم افزارهایی برای ردیابی معاملات مشكوك نصب كرده اند، تاكید كرد: ایران برنامه ای كه در اوایل امسال با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) توافق كرده است را تكمیل خواهد كرد.
گروه ویژه اقدام مالی، یك گروه دیده بان مالی است كه مقر آن در پاریس است. این نهاد امسال اقدامات ضد ایران خود را به حالت تعلیق درآورد تا به ایران این فرصت را بدهد كه از لیست سیاهی كه كره شمالی نیز در آن قراردارد، خارج شود.
بسیاری از بانك های اروپایی هنوز هم در ارتباط با ایران محتاط هستند.
طیب نیا گفت: با این حال، بانك های اروپایی نیز از جمله بانك هایی هستند كه ایران با آنها برای تامین مالی معامله چند میلیارد دلاری هواپیماهای بوئینگ و ایرباس در حال گفت و گو است.
وی تصریح كرد: در اصل، در تامین مالی این قراردادها ما مشكلی نداریم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی كشورمان گفت: ایران همچنین با كره جنوبی برای تبدیل «وون» واحد پولی این كشور به یورو به توافق اولیه رسیده است، اما آمریكا می تواند با مجاز دانستن برخورد مماسی (tangential contact) با دلار آمریكا، اقدامات بیشتری برای تسهیل تبدیل چنین ارزهایی به یورو انجام دهد.
طیب نیا ادامه داد: برای مقادیر كوچك، ما با هیچ مشكلی مواجه نیستیم، اما برای مبالغ سنگین، تلاش می كنیم كه مشكلات را حل كنیم و انتظار داریم كه آمریكا گام های محكم تری برای حل مشكل بردارد.

**تاثیر قرارداد بوئینگ بر نگرش ایران به آمریكا
وی در پاسخ به این سوال كه آیا قرارداد بوئینگ، نخستین شركت آمریكایی كه در بیش از سه دهه گذشته با ایران معامله می كند، نگرش ایران به آمریكا را بهتر می كند، گفت: مساله ای كه می تواند روی طرز فكر مردم ایران اثر بگذارد این است كه آمریكا به تعهدات خود به طور كامل عمل كند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی كشورمان افزود: ایران به همه تعهدات خود در قالب برجام با صداقت و شفافیت عمل كرد، اما آمریكا هنوز این كار را نكرده است.

**استقبال از سرمایه گذاری ایرانیان خارج كشور در میهن
طیب نیا گفت: ایران از سرمایه گذاری خارجی از جمله سرمایه گذاری ایرانی - آمریكایی ها و دیگر ایرانیانی كه ملیت دوگانه دارند استقبال می كند.
وی افزود: ما بر این باوریم كه ایران متعلق به همه ایرانیان است و از این رو، اگر آنان علاقه مند بازگشت به ایران باشند و بخواهند در كشور خود سرمایه گذاری كنند، ما از آنان استقبال می كنیم و همه مشوق ها و هر چه نیاز دارند را برای آنها فراهم می كنیم.
وی افزود: مهمترین مانع برای سرمایه گذاری ایرانیان خارج از كشور در ایران و تجارت آنها با ایران تحریم های تحمیل شده بر ایران توسط آمریكا است.

**كاهش نرخ بهره بانكی
طیب نیا گفت: ایران با توجه به نرخ بهره 15 درصدی سپرده های بانكی یك ساله، مكان جذابی برای سرمایه گذاری است و چنین نرخ بهره بانكی كه همه بانك های ارایه دهنده آن معتبر هستند، در هیچ كجای جهان پیدا نمی شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی كشورمان گفت: ایران همچنین سهم وام های بد خود را از 14 درصد به 10 درصد كل وام های پرداختی كاهش داده و قصد دارد آن را به سطح دو درصد برساند.
وی ادامه داد: نرخ های بهره مناسب بانك ها، درخواست مجوز برای تاسیس موسسات اعتباری و مالی كه در زمان دولت قبل افزایش پیدا كرده بود را كاهش داده است.
طیب نیا تصریح كرد: این بدان دلیل است كه نرخ بهره واقعی در ایران برای نخستین بار مثبت است و مردم از آن راضی هستند.

**استقلال بانك مركزی
وزیر امور اقتصادی و دارایی كشورمان تاكید كرد: ایران همچنین برای توسعه اقتصادی سالم و كاهش نرخ تورم به دنبال افزایش درجه استقلال بانك مركزی است؛ رئیس بانك مركزی كه پیش تر توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی منصوب می شد، اكنون توسط رئیس جمهوری انتخاب می شود.
وی اضافه كرد: رئیس بانك مركزی، ریاست شورای پول و اعتبار كه بالاترین مقام تصمیم گیرنده برای سیستم پولی و بانكی است، بر عهده دارد.
اقتصام** 1063** 2025** مترجم: رفعت كرمی مهر** انتشار دهنده: لیلا جودی
۰ نفر