عرضه محصولات مشترك سایپا و سیتروئن طبق نیازهای بازار ایران و منطقه/فرصت برای بكارگیری مهندسان ایرانی مهیاست

تهران- ایرنا- مدیر عامل گروه خودروسازی پژو سیتروئن با بیان اینكه محصولاتی كه با مشاركت شركت سایپا در ایران تولید خواهد شد با نیازهای بازار ایران و منطقه منطبق خواهد بود، گفت: این محصولات علاوه بر تامین نیازهای داخلی ایران، می تواند اهداف صادراتی این مشاركت را نیز محقق كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا هفته گذشته از امضای قرارداد سرمایه گذاری مشترك سایپا و سیتروئن خبر داد و گفت: سایپا و سیتروئن مطابق برنامه های زمان بندی شده، تولید محصولات خود را در سایپا كاشان آغاز می كنند.
در این ارتباط «كارلوس تاوارس» در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار اقتصادی ایرنا، به تشریح قرارداد سرمایه گذاری مشترك گروه خودرو سازی سایپا و گروه خودروسازی پژو سیتروئن (PSA) در سایپا كاشان و چگونگی این همكاری پرداخت.
متن كامل این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

** ایرنا: برنامه شما برای همكاری مشترك (جوینت ونچر) با سایپا چیست و چه هدفی را دنبال می كنید؟
_ تاوارس: یك اصل ساده و عمومی در صنعت خودرو وجود دارد؛ اگر شما بخواهید نیازهای یك بازار را تامین كنید، لازم است كه انتظارات مشتریان آن بازار را در نظر بگیرید و نزدیك ترین محل تولید به آن بازاری كه قرار است فروش در آنجا انجام شود، بهترین مكان برای در نظر گرفتن پایگاه تولید آن بازار است.
این دقیقا همان كاری است كه ما در منطقه خاورمیانه انجام خواهیم داد تا مطمئن شویم خودرو را در جایی تولید می كنیم كه نزدیك ترین محل به نقاط فروش این خودروها خواهد بود و انتظارات مشتریان را برآورده خواهیم كرد. بنابراین ماموریت این سایت، فروش خودروهای سیتروئن برای تامین نیازهای ایرانی و بازارهای هدف منطقه ای البته با تطبیق بر نیاز بازارهای هدف خواهد بود.

** ایرنا: چه برنامه صادراتی در همكاری مشترك جدید در نظر دارید؟
_ تاوارس: اگر بخواهم اظهارنظر تفصیلی و با جزییات درباره صادرات داشته باشم، بسیار نابالغ و اولیه است زیرا هنوز ما با شریك خود درباره جزییات این امر، برنامه تفصیلی تهیه نكرده ایم اما این امر، نكته بسیار مهمی است كه ما بزودی باید آنرا پیاده سازی كنیم.
با شریك خود تصمیم گیری خواهیم كرد كه این محصولات را به كدامیك از كشورهای دنیا صادر كنیم زیرا نیازهای خوبی در زمینه بازارها و مشتریان هدف و همچنین زمینه كسب و كار خوبی در این رابطه وجود دارد. اكنون شرایط پایدار محیطی در این خصوص برقرار است و زمینه خوب تجاری میان ایران و كشورهای هدف وجود دارد. لذا ما ضمن اولویت بندی بازارها، یك برنامه جامع صادراتی براساس محصولاتی كه اینجا صنعتی سازی خواهیم كرد، تهیه خواهد شد؛ به محض اینكه جزییات این برنامه تهیه شود با شما در میان خواهم گذارد.

** ایرنا: آیا محصولات مورد نظر می تواند جایگاه صادراتی را كسب كند؟
_ تاوارس: از هر نظری كه نگاه می كنم، این محصولات تطبیق بسیار مناسبی با نیازهای بازار ایران و منطقه دارد و بسیار منطبق با نیاز مشتریان در این منطقه است. از جمله خودروهای بسیار راحت كلاس بی (B) هاچ بك و مدرن صندوقدار و همچنین خودروهای كراس اوور. فكر می كنم در نهایت این تولیدات می توانند در این منطقه بسیار رقابتی باشند؛ البته ما به شریك خود نیز در این زمینه نیاز داریم كه بازارهای دیگر را نیز به برنامه خود اضافه كنیم و بتوانیم با همدیگر بازارهای دارای اولویت را شناسایی كنیم و به اهداف صادراتی دست یابیم.

** ایرنا: ارزیابی شما از شركت سایپا كاشان و بازدید انجام شده از این شركت چیست؟
_ تاوارس: تحت تاثیر زیرساخت ایجاد شده در این كارخانه و همچنین قابلیت تیم مدیریتی و اجرایی این شركت و تنوع تولیدی كه با تولید چهار مدل خودرو، قرار گرفتم.
همه سالن های تولیدی شامل رنگ و بدنه و مونتاژ را بازدید كردم و به نظرم، ظرفیت و عملكرد بسیار بالایی در این شركت وجود دارد؛ البته با مشاركت سیتروئن سعی خواهیم كرد كه عملكرد این شركت را بهبود داده و سطح بالاتری را از این كارخانه و شركت بدست آوریم.

** ایرنا: سایپا كاشان چه نقشی در تامین گروه پژو سیتروئن خواهد داشت؟
_ تاوارس: این سایت نه تنها پاسخگوی نیازهای بازار و مشتریان ایرانی در رابطه با محصولات سیتروئن خواهد بود بلكه منبعی برای تامین نیاز كشورهای منطقه و اطراف ایران از طریق صادرات از ایران به سایر كشورهاست.
به عبارتی ایران به عنوان قطب صادراتی منطقه در نظر گرفته شده و كیفیت به عنوان مهترین عاملی است كه ما با شریك خود یعنی سایپا در نظر قرار خواهیم داد تا بتوانیم به اهداف صادراتی برسیم.

** ایرنا: درباره صنعتی سازی در ایران بویژه قطعه سازان چه برنامه ای دارید؟
_ تاوارس: در طرح تجاری این شراكت، یكی از موضوع های اساسی و كلیدی كه در نظر گرفته شده، ساخت داخل قطعات خودروست؛ این یك دلیل ساده دارد، زیرا بهتر است درآمد و ساختار هزینه براساس یك نرخ ارز باشد تا بتوان نتایج طرح تجاری را از تغییرات نرخ ارز محفوظ نگه داشت و این برای ما بسیار مهم است كه در این شركت مشترك با تامین كنندگان ایرانی كار كنیم و حداكثر ساخت داخل را داشته باشیم و در نهایت بتوانیم كیفیت بالا و در عین حال، هزینه تمام شده پایین را داشته باشیم.
این موضوع یعنی اینكه چون درآمدها و ساختار هزینه ها در ایران بر اساس ریال است، تامین از داخل، كمتر تحت تاثیر تغییرات نرخ ارز قرار می گیرد و عملكرد طرح تجاری، مقاوم تر خواهد بود. در این صورت ما یك طرح تجاری مقاوم خواهیم داشت كه درآمد و همه عناصر هزینه براساس یك نرخ ارز مشترك است؛ چون ما براساس بهترین سطح كیفیت و همچنین با هزینه پایین و رقابتی، كار خواهیم كرد، می توانیم به صادرات بالایی نیز دست یابییم. در نهایت این برگه برنده برای سایپا، سیتروئن و در نهایت برگه برنده برای صنعت خودرو در ایران خواهد بود.

** ایرنا: سطح دانش مهندسان خودر در ایران از جمله سایپا را چطور ارزیابی می كنید و چه برنامه ای برای توسعه دانش در این صنعت دارید؟
_ تاوارس: در این زمینه ما مطالعه كرده ایم و می دانیم كه در ایران، سطح بسیار بالایی نیروی تحصیل كرده وجود دارد و این، در ابتدا پتانسیل بسیار مناسبی برای شركت مشترك خواهد بود و در عین حال، افراد مستعد در شركت مشترك می توانند در زنجیره شركت پی اس ای، نیز پتانسیل بكارگیری داشته باشند و اگر این موضوع برای آن افراد مناسب باشد، برای شركت مشترك و صنعت نیز مناسب خواهد بود. بسیار مشتاقم كه برخی از این افراد مستعد در شركت پی.اس.ای نیز بكار گرفته شوند.
ما می توانیم این برنامه انتقال نیروها از دو شركت را داشته باشیم بگونه ای كه افراد بعد از یك دوره كاری در شركت پژو سیتروئن، با تخصص و تجربه بالاتری به ایران برگردند و به شركت مشترك و سایپا خدمت بدهند؛ با این روش، سطح تجربه و تخصص نیروهای مستعد ایرانی، افزایش خواهد یافت.

** ایرنا: مهندسان ایرانی در توسعه محصولات پژو سیتروئن چه نقشی می توانند داشته باشند؟
_ تاوارس: در ابتدا مهندسان ایرانی نقش تطبیق محصول و بروز آوری محصولات را برای برآورده كردن نیازهای داخلی برعهده خواهند گرفت؛ همچنین در ساخت داخل خودروهای انتخاب شده تاثیرگذارند. در زمانی كه مشغول انجام این كار هستیم، می توانیم نیروهای متبحر و دارای استعداد را شناسایی كنیم و سپس آنهایی را كه قابلیت انجام كار در سطح بین المللی دارند را به واحدهای مختلف شركت پژو سیتروئن منتقل كرده و به آنها دانش و تكنولوژی روز را یاد دهیم تا بتوانند تجربه خود را در سطح متفاوت تری ارتقا بخشند؛ در مجموع سعی می كنیم در این زمینه یك ذهنیت باز داشته باشیم و این سیاست انتقال نیروها و تجارب در سطح دنیا، بین چین، آمریكای لاتین، روسیه، اروپا و ایران كه عملیات تولیدی داریم پیاده سازی كنیم.
این یعنی یك سیاست ذهن باز و روشنفكرانه كه در این زمینه دنبال و سعی می كنیم به همه افرادی كه دارای استعدادند این فرصت را بدهیم كه این انتقال و یادگیری را تجربه كنند و بتوانند در این محیط، رشد كنند.
به گزارش ایرنا، مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا پیش از این، در نشستی با مدیران پژو سیتروئن از برنامه مشترك برای آغاز سریع همكاری در زمینه تولید مشترك خودرو خبر داده و گفته بود: با توجه به تمایل دو طرف برای شروع هرچه سریعتر برنامه ها، بزودی شاهد حركت گام به گام در مسیر برنامه تعیین شده خواهیم بود.
وی اظهاركرد: پس از حدود یك سال مذاكره فشرده با طرف فرانسوی، توانستیم به نتایج موردنظر دست یابیم و امروز شروع خوبی برای همكاری هر دو شركت خواهد بود.
وی با اشاره به سابقه همكاری های خوب سایپا و سیتروئن در گذشته، افزود: این موضوع با همكاری مشترك دو طرف به خوبی پیش رفت و امروز مرحله ای جدید از برنامه های همكاری سایپا و سیتروئن شروع شده و مطمئن هستیم در صورت اجرای درست برنامه ها، طرفین به اهداف خود دست خواهند یافت.
جمالی خاطرنشان ساخت: باتوجه به اینكه مذاكره میان سایپا و سیتروئن منجر به دستیابی به نتیجه مطلوب برای هر دوطرف بوده، امیدواریم این همكاری زمینه رشد و توسعه صنعت خودروسازی ایران را در كنار تولید محصولات جدید و به روز سیتروئن و عرضه همزمان در بازارهای داخلی و خارجی فراهم سازد.
بر اساس این گزارش، كارلوس تاوارس مدیرعامل گروه پژو سیتروئن PSA نیز گفت: پژو سیتروئن قصد دارد محصولات خود را در سایه بهترین و مطلوب ترین روش همكاری در ایران تولید كند.
وی افزود: وجود اراده در طرفین برای رسیدن به موفقیت، ما را مجاب كرده كه برای حضور در بازار ایران فعالیت های خود را با شتاب بیشتری دنبال كنیم.
اقتصام**9189** 2023** خبرنگار: اسماعیل داودی ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر