۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۱
کد خبر: 82268208
T T
۰ نفر
19 میلیارد ریال جریمه برای متصرفان حریم دریاچه زریبار مریوان

سنندج- ایرنا- سرپرست اداره منابع آب مریوان گفت: متصرفان حریم و بستر رودخانه ها و دریاچه زریبار و همچنین زمین های ملی محدوده آن به پرداخت 19 میلیارد و 438 میلیون ریال جریمه محكوم شدند.

یوسف محمدی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: در این پیوند، 18 هزار و 55 مترمربع از زمین های حریم و بستر رودخانه ها و دریاچه زریبار رفع تصرف شد.
وی اظهار كرد: در مدت یك سال گذشته 274 مورد تصرف حریم و بستر رودخانه ها در این شهرستان شناسایی شده كه 93 مورد آن رفع تصرف و مابقی در مراحل مختلف قضایی است.
وی افزود: سرپرست اداره منابع آب مریوان گفت: از زمین های تصرف شده، هشت هزار و 710 مترمربع آن مربوط به حاشیه دریاچه زریبار است كه با همكاری و همراهی فرماندار شهرستان و تعامل دستگاه قضایی و نیروی انتظامی رفع تصرف شده است.
به گفته وی همچنین در این مدت 114 مورد موتور تلمبه غیرمجاز شناسایی، 39 مورد آن با اخذ دستور قضایی توقیف شده و 166 مورد كنترل پروانه بهره برداری برداشت موتور تلمبه نیز از منابع آبی صورت گرفته است.
محمدی اظهار كرد: با توجه به تأثیرات مخرب برداشت های بی رویه از معادن شن و ماسه رودخانه ای بر وقوع سیل، در این مدت 18 مورد معادن شن و ماسه شهرستان نیز مورد بازرسی قرار گرفت.
دریاچه زریبار یكی از منحصر به فردترین دریاچه های آب شیرین در جهان بشمار می رود و تمامی شرایط جامع یك تالاب بین المللی را دارد.
حجم تقریبی آب دریاچه حدود 30 میلیون مترمكعب برآورد شده و محیط تالاب حدود 22.5 كیلومتر و میزان متوسط بارندگی 786 میلیمتر در سال است.
طول دریاچه زریبار حدود پنج كیلومتر و عرض آن حدود 1.6 كیلومتر بوده و وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغییر و حداقل و حداكثر عمق آن به ترتیب 2 و 6 متر است.
این دریاچه در فاصله سه كیلومتری غرب مریوان قرار گرفته و مریوان نیز در 130 كیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
7348/3020/ 6042 خبرنگار: افسانه گلباغی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
۰ نفر