۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۲
کد خبر: 82271220
T T
۰ نفر
مجلس اعلای عراق خواستار گسترش تظاهرات علیه حضور نیروهای تركیه شد

تهران- ایرنا- فراكسیون پارلمانی 'المواطن' وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق خواستار گسترش دامنه تظاهرات اعتراض آمیز جاری این كشور علیه حضور نیروهای تركیه و اجبار آنها به خروج از خاك عراق و احترام به سیادت این كشور شد.

به نوشته پایگاه خبری عراقی المعلومه، 'حبیب الطرفی' سخنگوی این فراكسیون گفت: تظاهرات جاری (امروز) در مقابل سفارت تركیه در بغداد اعتراض آشكار مردم عراق به حضور نیروهای تركیه در خاك عراق است.
وی افزود: درصورتی كه تركیه نیروهای خود را از عراق خارج نكند با گسترش دامنه اعتراض ها آنكارا را مجبور به این كار خواهیم كرد تا 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهور تركیه دست از رویاهای قدیمی خود در موصل بردارد.
الطرفی ادامه داد: اصرار اردوغان برای باقی ماندن در شمال عراق در واقع سعی در استفاده از فضای تنش برای به دست آوردن اجباری منطقه حایل در مرزهای مشترك دو كشور است همانگونه كه این طمع خود را در سوریه اجرایی كرد.
هزاران نفر از مردم عراق از صبح امروز (سه شنبه) در مقابل سفارت تركیه در بغداد تظاهرات اعتراض آمیز برگزار كردند.
'مقتدی صدر' رهبر جریان شیعه صدر عراق روز گذشته (دوشنبه) خواستار تظاهرات در مقابل سفارت تركیه در اعتراض به حضور نیروهای این كشور در خاك عراق شد و گفت: تركیه نباید در نبرد آزادسازی موصل دخالت كند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه روز گذشته (دوشنبه) بار دیگر تاكید كرد كه آنكارا در عملیات موصل ایفای نقش خواهد كرد.
اردوغان خاطرنشان كرد: تركیه در عملیات آزادسازی موصل از دست تروریست های داعش ایفای نقش خواهد كرد، زیرا آنكارا نمی تواند تصور كند كه در حاشیه قرار بگیرد.
حیدر العبادی نخست وزیر عراق ساعات نخست روز دوشنبه خبر آغاز عملیات آزادسازی موصل را اعلام كرد.
موصل بزرگترین شهر تحت اشغال گروه تروریستی داعش است و آزادی آن ضربه مهلكی به این گروه تروریستی وارد خواهد كرد.
تركیه كه با حضور نظامیانش در پایگاه نظامی بعشیقه در شمال عراق جنگ لفظی تندی را با مقام های عراقی به راه انداخته است، پیشتر نیز اعلام كرده بود كه در عملیات موصل شركت دارند.
یك مقام مطلع ارتش تركیه روز گذشته اعلام كرد كه در حال حاضر تركیه در عملیات موصل شركت ندارد.
وی در عین حال مدعی شد كه دست كم نیمی از نیروهای عراقی كه در پایگاه بعشیقه توسط نظامیان ترك آموزش دیده اند٬ در این عملیات حضور دارند.
'هلگورد حكمت' مسئول روابط عمومی وزرات پیشمرگه اقلیم كردستان عراق پیشتر به رسانه ها گفت: هیچ نیروی خارجی و داخلی بدون هماهنگی حق تحرك ندارد و در صورت تحرك بسان دشمن با آنها برخورد خواهد شد و هدف قرار خواهند گرفت.
مقامات سیاسی، دینی، نظامی و مردم عراق با حضور نیروهای تركیه در عراق مخالف هستند.
خاورم**9366**مترجم:صغری رحیمی* انتشار دهنده: مجید جعفری
۰ نفر