۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۲۹
کد خبر: 82271255
T T
۰ نفر
مقام عراقي: استقبال از هيات تركيه اي اشتباه بزرگي بود

تهران- ايرنا- عضو كميته روابط خارجه پارلمان عراق استقبال از هيات تركيه اي را خطاي بزرگ توصيف كرده و آن را قانوني جلوه دادن حضور نيروهاي تركيه در عراق دانست.

به نوشته پايگاه خبري المعلومه، 'مثال الالوسي' استقبال از هيات تركيه اي كه روز گذشته (دوشنبه) براي گفتگو با مقامات عراقي در خصوص حضور نيروهاي تركيه در خاك عراق وارد بغداد شد را خطاي بزرگ دانست كه از سوي دولت بغداد انجام شد.
وي افزود كه دولت عراق نبايد از اين هيات استقبال مي كرد، مگر تا زماني كه تركيه نيروهاي خود را از خاك عراق خارج مي كرد.
الالوسي از دولت عراق خواست تا تمام اقدامات ديپلماتيك را براي اخراج نيروهاي متجاوز تركيه اي از عراق به كار ببندد.
هياتي از تركيه به سرپرستي «اميت يالچين» معاون وزير امور خارجه اين كشور روز دوشنبه وارد بغداد شد تا با مقام‌هاي اين كشور در رابطه با مشاركت نيروهاي تركيه در عمليات موصل و حضور آنها در خاك عراق مذاكره كند.
هيات تركيه قرار بود در اين سفر در رابطه با زمان حضور نيروهاي تركيه در اردوگاه نظامي «بعشيقه» در شمال موصل و تداوم آموزش نيرو‌هاي ضد داعش در اين اردوگاه، با مقام‌هاي عراقي مذاكره كند.
تركيه قصد دارد نيرو‌هاي خود را تا زماني نامعلوم در اين اردوگاه نگاه دارد.
وزارت خارجه عراق امروز اعلام كرد كه اين هيات نتوانست خواسته هاي عراق را تامين كند و ديدگاههايي در خصوص خارج كردن نيروهاي خود ارايه نداد.
رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه روز دوشنبه بار ديگر تاكيد كرد كه آنكارا در عمليات موصل ايفاي نقش خواهد كرد.
اردوغان خاطرنشان كرد: تركيه در عمليات آزادسازي موصل از دست تروريست هاي داعش ايفاي نقش خواهد كرد، زيرا آنكارا نمي تواند تصور كند كه در حاشيه قرار بگيرد.
هزاران نفر از مردم عراق امروز (سه شنبه) در اعتراض به حضور نيروهاي تركيه در اين كشور و تلاش براي شركت در عمليات موصل در مقابل سفارت تركيه در عراق تظاهرات كرده اند.
حيدر العبادي نخست وزير عراق ساعات نخست روز دوشنبه خبر آغاز عمليات آزادسازي موصل را اعلام كرد.
موصل بزرگترين شهر تحت اشغال گروه تروريستي داعش است و آزادي آن ضربه مهلكي به اين گروه تروريستي وارد خواهد كرد.
تركيه كه با حضور نظاميانش در پايگاه نظامي بعشيقه در شمال عراق جنگ لفظي تندي را با مقام هاي عراقي به راه انداخته است، پيشتر نيز اعلام كرده بود كه نظاميان ترك در عمليات موصل شركت دارند.
حضور نيروهاي تركيه در خاك عراق و سعي اين كشور براي مشاركت در عمليات آزادسازي موصل مورد اعتراض شديد مقامات و شخصيت هاي سياسي، نظامي، ديني و مردم اين كشور است.
خاورم**9366**مترجم: صغري رحيمي* انتشار دهنده: مجيد جعفري
۰ نفر