۲۸ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۴۰
کد خبر: 82272933
T T
۰ نفر
دولت عربستان به فروش اوراق قرضه در سطح بین المللی متوسل شد

تهران - ایرنا - با مشكلات گسترده پیش روی دولت عربستان در عرصه اقتصادی و بدهی های فراوان، این كشور برای نخستین بار در سالهای اخیر فروش اوراق قرضه در سطح بین المللی را آغاز كرد .

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از نشریه 'الرای'، اعتبار اوراق قرضه عربستان سه، پنج و 10 ساله خواهد بود. به دلیل كاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، ریاض مجبور به انجام این اقدام با هدف غلبه بر برخی مشكلات مالی شده است .
این نشریه افزود: شرایط بغرنج اقتصادی عربستان و گرانی كالاهای مصرفی در این كشور نیز عامل كمك كننده بیشتری جهت روی آوردن سعودی ها به فروش اوراق قرضه بوده است. ریاض با متوسل شدن به بانك های بین المللی همچون ' HSBC ' و 'سیتی گروپ' آمریكا، دست به این اقدام می زند.
بدهی های مالی گسترده عربستان نیز در این زمینه مزید بر علت شده و چاره ای را پیش روی ریاض به غیر از راهكار كسب درآمد از راه ارایه اوراق قرضه قرار نداده است .
بدهی های گسترده عربستان، موجب موج نارضایتی عمومی از عملكرد حكام بی تجربه سعودی شده است كه داراییهای این كشور را برای قتل و كشتار كودكان در یمن هزینه می كنند .
جدیدترین آمار ارایه شده نیز حاكی است كه رژیم آل سعود فقط در سال جاری ١0 میلیارد دلار اقدام به اخذ وام كرده كه رقم بی سابقه ای برای این كشور تلقی می شود.
در همین حال میزان بدهی های مستقیم دولت عربستان در سال ٢0١5 به ٣٧.٩ میلیارد دلار افزایش یافته است . كل بدهی های داخلی عربستان معادل 5.٩ درصد تولید ناخالص داخلی این كشور تا پایان سال ٢0١5 بود.
به نوشت نشریه الرای، اقدامات سعودی ها از جمله كم كردن حقوق اعضای مجلس مشورتی و وزیران، پرداخت حقوق طبق تاریخ میلادی و افزایش هزینه حج عمره نشان می دهد بحران اقتصادی بر آسمان عربستان سایه افكنده است.
به عقیده كارشناسان، روند اختلافات میان شاهزاده های سعودی و نبود ثبات مدیریتی در این كشور روز به روز بر شرایط نامناسب این كشور می افزاید و توطئه نفتی كه رژیم آل سعود دو سال پیش برای ایران و روسیه ایجاد كرده بود، امروز به ضرر عربستان تمام شده است.
همزمان هزینه های كلان مالی 'محمد بن سلمان' جانشین ولیعهد عربستان و هزینه های پرزرق و برق وی در خرید كشتی 550 میلیون دلاری، عاملی برای افزایش اعتراضات بوده است .
خاورم*320**1651
انتشاردهنده:مسعودجعفریان
۰ نفر