۲۸ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۵۲
کد خبر: 82272961
T T
۰ نفر
امیر كویت قانون آزمایش ژنتیك  برای دریافت گذرنامه را متوقف كرد

تهران - ایرنا - به دنبال اعتراضات در كویت در خصوص اجرای قانون اخذ گذرنامه مبنی بر انجام آزمایش ژنتیك، شیخ صباح الاحمد امیر كویت در اقدامی نادر با اعمال صلاحیت های قانونی خود، دستور توقف اجرای این قانون را صادر كرد .

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا٬ قانون جدید مصوب در مجلس كویت كه اخذ گذرنامه از سوی شهروندان را منوط به انجام آزمایش ژنتیك كرده بود، در این كشور جنجال آفرین شد و شهروندان این كشور را در شبكه های اجتماعی به واكنش واداشت.
مجلس كویت این قانون را با هدف نظارت بیشتر دولت بر سابقه افراد و تحقق شرایط امنیتی بهتر در كویت تصویب كرد، در حالی كه افكار عمومی در فضای مجازی واكنش شدیدا منفی به آن نشان داد.
دلیل روی آوردن دولت كویت به اجباری كردن انجام آزمایشات ژنتیك در این زمینه ٬ صدور گذرنامه های الكترونیك است كه قرار است منطبق با معیارهای امنیتی اتحادیه اروپا باشد .
امیر كویتدر پاسخ به اعتراض ها٬ دستور مستقیمی را به معاون وزیر دربار خود صادر كرد و خواستار تجدید نظر در قانون مصوب در این خصوص شد.
كویت برای كسب موافقت اتحادیه اروپا برای لغو روادید اتباعش جهت سفر به كشورهای عضو این اتحادیه، باید صدور این نوع گذرنامه ها را در دستور كار قرار دهد. از سوی دیگر وزارت كشور كویت برای كنترل بیشتر امنیت این كشور و كسب اطلاعات كامل در زمینه هویت شهروندان و برخورد با موارد جعل شناسنامه، راهكار آزمایش ژنتیك را در پیش گرفته است تا بتواند بر اساس نسب افراد ٬مانع هر گونه جعل مدارك و اسناد شود.
شهروندان كویتی با اعتراض گسترده به این طرح در فضای مجازی، لزوم انجام آزمایش ژنتیك برای گرفتن گذرنامه را دخالت در زندگی خصوصی خود دانسته و تحقیق مقام های امنیتی در مورد نسب افراد را امری زشت و ناپسند می دانند اما دولت كویت كه غایت نهایی اش كسب موافقت اتحادیه اروپا جهت لغو روادید شنگن برای اتباع كویتی است٬ بر لزوم اجرای این قانون تاكید داشت .
بر اساس این قانون ، دولت برای هر شهروند متقاضی دریافت گذرنامه، پرونده ژنتیكی تشكیل می داد و به هنگام دریافت اولین گذرنامه هوشمند كه توزیع آن آغاز شده است، آزمایش ژنتیك انجام می شد.
وزارت كشور كویت طی ماههای اخیر توانسته است موارد متعددی از جعل شناسنامه كویتی را كشف و شناسایی كند و این خود یكی از عوامل اجرای این قانون است.
به نوشته نشریه الانباء٬ دولت كویت برای اجرای این قانون٬ فتوایی رسمی را نیز از مجمع فتوای كویت دریافت كرده بود تا از حجم اعتراضات كاسته شود اما ظاهرا این اقدام نیز كارساز نبوده است.
در حال حاضر امارات و عمان از قانون لغو روادید شنگن استفاده می كنند و كویت به دنبال اجرای این معافیت برای اتباع خود است .
خاورم**320**2041**انتشار دهنده: سید شاهپور حسینی
۰ نفر