به گزارش خبرنگار ایرنا، داریوش پیرنیاكان روز چهارشنبه در نشست نقد و بررسی آلبوم موسیقی «از جان و از دل» در فرهنگسرای ارسباران با اشاره به نبود خواننده خوب در كشور افزود: خوانندگان ما آگاهی از جمله بندی خوب در اجرای قطعه موسیقی ندارند.
وی گفت: در سال های اخیر جمله آوازی در هنگام اجرای یك اثر توسط خواننده كم می شنویم و آوازهای طولانی نیز به هنر موسیقی آسیب وارد كرده است.
دبیر و سخنگوی سابق هیئت مدیره خانه موسیقی ایران با انتقاد از نبود تعریف درست از هنر و هنرمند اظهار كرد: معنی هنر و هنرمند آنچنان در جامعه شناخته شده نیست كه این موضوع باید تبیین شود.
پیرنیاكان گفت: بنا به نظر مفسران و فلاسفه هنر، اثر هنری باید ویژگی های همچون زیبایی، سهل و ممتنع بودن، رهایی و آزادگی و اندیشه محور باشد كه اگر اندیشه در كار هنری وجود نداشته باشد، ارزشمند نخواهد بود.
وی افزود: هنرمند باید نسبت به نیازهای جامعه ای كه در آن زندگی می كند، آگاهی داشته و مطابق با این نیازها آثاری را خلق كند.
این نوازنده پیشكسوت تار با اشاره به ویژگی های آلبوم موسیقی «از جان و از دل» به آهنگسازی نوید دهقان و خوانندگی سالار عقیلی اظهار كرد: آهنگساز در این اثر ضمن درك درست از شعر، با ملودی واژه ها آشنایی داشته كه متاسفانه بسیاری از هنرمندان موسیقی ملودی واژه ها را نمی شناسند.
پیرنیاكان افزود: از نظر آهنگسازی در این اثر طولانی بودن تصانیف و قطعه ها باعث شده كه به زیبایی خدشه وارد كند و امیدوارم در آثار بعدی این ایرادها رفع شود.
وی گفت: در آلبوم موسیقی «از جان و از دل» از مدلاسیون های خوبی از دستگاه های مختلف موسیقی استفاده شده اما اگر اینها به صورت اختصار مطرح می شد، زیباتر بود.
پیرنیاكان همچنین با اشاره به اجرای خوب تكنوازی و جواب آواز در آلبوم موسیقی «از جان و از دل» اظهار كرد: آثار نوید دهقان می تواند پایه و اساس سایر هنرمندان جوان موسیقی قرار بگیرد.
*عمق آواز از بین رفته است
علی جهاندار خواننده موسیقی سنتی نیز در این نشست با بیان اینكه هنرمندان موسیقی نباید تنها به تشویق مخاطبان متكی و دلخوش باشند، افزود: هنرمندان باید پیشینیان را الگوی خود قرار داده جمله بندی آواز، عمق و ارزش آواز را از آنان بیاموزند.
وی با بیان اینكه عمق آواز از بین رفته اظهار كرد: هنرمندان متاسفانه وقتی برای مطالعه آثار پیشینیان صرف نمی كنند، در صورتی كه آنان باید آثار بزرگان و پیشكسوتان موسیقی همچون محمدرضا شجریان، فرهنگ شریف و بنان را دنبال كنند، آثار خود را با آثار گذشتگان مقایسه كنند و آنچه كه درك كردند را ارائه كنند.
جهاندار با اشاره به ویژگی های آوازی سالار عقیلی در آلبوم موسیقی «از جان و از دل» اظهار كرد: این خواننده از لحاظ فیزیكی ویژگی های شایسته ای دارد و می تواند فراتر از وضع موجود باشد.
اردشیر كامكار نوازنده و مدرس پیشكسوت كمانچه نیز در این نشست هنر موسیقی را هنری انتزاعی دانست و گفت: هر فردی از نظر خود به این هنر توجه كرده و دیدگاه های مختلفی در این حوزه وجود دارد.
وی افزود: هنرمند در ساخت اثر موسیقی، علاوه بر احساسات خود، احساسات مردم و تمام زوایای جامعه از جمله شكست، پیروزی، غم، شادی را باید مورد توجه قرار دهد و اثری در راستای آزادی و ارتقای اندیشه و طرز فكر جامعه بسازد.
كامكار درباره آلبوم موسیقی «از جان و از دل» گفت: در این اثر، تلفیق شعر و موسیقی به خوبی انجام شده و ملودی در تصانیف و تكنوازی آلتو و كمانچه بسیار خوب بوده است.
وی با اشاره به حجم زیاد تصنیف ها در آلبوم موسیقی «از جان و از دل» گفت: حجم زیاد این اثر مناسب نیست و این اثر می توانست در دو موضوع جداگانه با دو خواننده متفاوت منتشر شود.
كامكار با بیان اینكه اجرای قطعه موسیقی پیانو در این اثر مناسب نبود، اظهار كرد: در زمینه آهنگسازی، جوانان به قواعد موسیقی توجه دارند كه در این حوزه نیز باید مطالعات خود را گسترش دهند تا در خور موسیقی ایرانی باشد.
كوروش متین آهنگساز نیز در این نشست با بیان نقدهایی بر طراحی و گرافیك جلد آلبوم موسیقی «از جان و از دل» اظهار كرد: در طراحی جلد این آلبوم موسیقی اسامی شاعران و تكنوازان قطعات موسیقی به خوبی مطرح نشده است.
وی گفت: هنر موسیقی توسط استادان به دست ما رسیده كه آنان وامدار موسیقی هستند كه باید نظرات و دیدگاه های آنان در حوزه موسیقی مورد توجه قرار گیرد.
مهیار علیزاده آهنگساز نیز در این نشست مشكل اصلی خوانندگان ایرانی را ریتم شناسی دانست و گفت: با این وجود، سالار عقیلی به عنوان خواننده آلبوم موسیقی «از جان و از دل» به ریتم آشنایی داشته و قطعات را به خوبی اجرا كرده است.
وی با بیان اینكه آلبوم موسیقی «از جان و از دل» باید به صورت خلاصه و در یك لوح فشرده منتشر می شد، اظهار كرد: این آلبوم موسیقی، آلبومی با كلام است و تمركز آن باید بر روی كلام باشد كه در بعضی از قطعات از این ویژگی فاصله گرفته است.
*نقد درستی در حوزه موسیقی وجود ندارد
نوید دهقان آهنگساز آلبوم موسیقی «از جان و از دل» و سرپرست گروه موسیقی «قمر» نیز در این نشست با اشاره به پیشینه فعالیت این گروه گفت: گروه موسیقی قمر از سال 85 فعالیت خود را در حوزه موسیقی آغاز كرده و در این سالها كنسرتهایی را اجرا و آلبوم هایی را منتشر كرده است.
وی با اشاره به انتشار آلبوم موسیقی «از جان و از دل» گفت: 2سال زمان برای ساخت این آلبوم موسیقی زمان صرف شده است.
دهقان با بیان اینكه موسیقی زیاد تولید می شود اما نقد درستی در این حوزه وجود ندارد، اظهار كرد:هنرمند سعی می كند بهترین اثر را تولید كند و شاید این اثر با نظرات مختلفی روبه رو شود.
آهنگساز آلبوم موسیقی «از جان و از دل» گفت: هر انسان از زاویه های مختلف اثری را می بیند و در میان هنرمندان موسیقی نیز اختلاف نظرهایی وجود دارد زیرا آهنگسازان سعی می كنند كه دیگران را متقاعد می كنند كه نظر او را بپذیرند و در این صورت شاید دریچه های مختلف را به روی خود ببندد.
وی با بیان اینكه اساتید موسیقی متاثر از هنر زیستن و آزادگی اثری را خلق كردند، افزود: این هنرمندان سازشان را برای آزادی كوك كردند و سالهای سال نام آنان خواهد بود و در شرایطی كه نگهداشت موسیقی سخت بوده این هنرمندان ملامت ها را تحمل و موسیقی را حفظ كرده و به نسل بعد منتقل كردند.
دهقان درباره خلا آموزش در حوزه موسیقی اظهار كرد: متاسفانه شرایطی فراهم نشده كه اساتید موسیقی آموزه ها و تجربیات خود را به نسل بعد منتقل كنند و شاید فرهنگ برخورد نسل من نیز چنین امكانی را فراهم نكردند.
سرپرست گروه موسیقی «قمر» با اشاره به مشكلات نشر موسیقی و نبود قانون كپی رایت گفت: آثار موسیقی متاسفانه غیرقانونی دانلود شده و مردم رغبتی به خرید آثار موسیقی ندارند و این موضوع به آثار موسیقی لطمه وارد می كند.
در پایان این نشست آلبوم موسیقی تك نوازی تنبك اثر فرهاد صفری با عنوان «بر مدار زمان» رونمایی شد.
آلبوم موسیقی «از جان و از دل» به آهنگسازی نوید دهقان با صدای سالار عقیلی و به تهیهكنندگی صدرالدین حسینخانی مدیریت شركت «ایران گام»، تابستان و پاییز سال 1393 توسط گروه قمر با همراهی 16 نوازنده ضبط و ابتدای سال 95 در دو لوح فشرده منتشر شده است.
در ساخت این آلبوم موسیقی از اشعار سعدی، اقبال لاهوری و علیرضا خیابانی بهره برده شده است.
نوید دهقان در آلبوم «از جان و از دل» به غیر از آهنگسازی این اثر و سرپرستی گروه موسیقی «قمر» تكنوازی ساز كمانچه را نیز برعهده داشته است؛ در این اثر موسیقایی بهزاد رواقی با ساز تار و علیرضا گرانفر با ساز سنتور به تكنوازی پرداختهاند و حریر شریعتزاده نیز با پیانو همنواز آواز بوده است.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشاردهنده: طاهره نبی اللهی
تهرام/7245//1348/1823
در نشست نقد و بررسی آلبوم 'ازجان و ازدل'
پیر نیاكان : به تكرار و حجم زیاد تصنیف دل خوش كردیم
۲۸ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۰۹
کد خبر:
82273081
تهران-ایرنا- دبیر و سخنگوی سابق هیئت مدیره خانه موسیقی ایران با انتقاد از نبود نوآوری در موسیقی سنتی و اصیل ایرانی در سال های اخیر گفت: متاسفانه در اجرای موسیقی به تكرار و حجم زیاد تصنیف ها روی آوردیم كه به آواز لطمه وارد می كند.