۱ آبان ۱۳۹۵، ۷:۴۱
کد خبر: 82275308
T T
۰ نفر
«ایران»، گذرگاهی مهم و نیرویی پیشرو در احیای جاه ابریشم نوین

پكن - ایرنا - ‌مقام‌های مسئول و رسانه های گروهی چین بر این باورند كه نقش ایران در پیشبرد برنامه های توسعه اقتصادی این كشور بسیار با اهمیت است و ایران علاوه بر شریك توسعه اقتصادی دومین اقتصاد برتر دنیا، گذرگاهی با اهمیت برای احیای جاده ابریشم نوین است.

به گزارش ایرنا، بر اساس برنامه احیای راه ابریشم كه «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در سال ۲۰۱۳ میلادی مطرح كرد ارتباطات آسیا و خاورمیانه با اروپا بیشتر خواهد شد و جاده ابریشم و راه دریایی ابریشم قرن بیست و یكم شكل خواهد گرفت.
رهبر چین حتی در سخنان خود در جریان ارائه طرح یاد شده به ایران به عنوان یك گذرگاه بسیار مهم و دارای نقشی ارزنده در این برنامه اشاره كرد و حضور كشورمان در اجرای آن را ضروری دانسته بود.
وی حتی پیش بینی كرد كه در مدت یك دهه از راه اندازی این مسیر، ارزش تجاری آن برای كشورهای قرار گرفته در این مسیر كه یكی از آنها ایران است به 2 هزار و 500 میلیارد دلار برسد.
دولت چین حتی به دنبال پیشبرد طرح راه ابریشم، یك صندوق ویژه با ۴۰ میلیارد دلار سرمایه ایجاد كرده است.
اهمیت نقش ایران در اجرای این طرح و اینكه چین برای توسعه اقتصادی خود به كشورمان به عنوان یك شریك راهبردی نگاه می كند؛ موضوعی است كه نشریه گلوبال تایمز در گزارشی ویژه به آن پرداخته است.
این نشریه كه دیدگاه های رسمی دولتمردان چین را منتشر می كند از ایران به عنوان یك نیروی پیشرو و شریك توسعه اقتصادی چین و دارای نقش مهم در برنامه راه ابریشم نوین یاد كرد و خاطرنشان كرد كه كشورهایی نظیر ایران در خاورمیانه بی شك شركای استرتژیك در توسعه اقتصادی چین و پیشبرد برنامه راه ابریشم هستند.
گلوبال تایمز می نویسد كه چین در راه تطبیق راهبردهای خود در خاورمیانه برای اجرای بهتر برنامه راه ابریشم است و در این میان به كشورهایی نظیر ایران اهمیت زیادی می دهد و بخشی از برنامه نیز جلوگیری از نفوذ نیروهای بیگانه است.
رسانه چینی ادامه می دهد كه دولت پكن در حال برقراری روابط نزدیكتر با كشورهای پاكستان و افغانستان در ارتباط با راه ابریشم است و با توجه به غنی بودن ایران از لحاظ منابع انرژی و نفت لازم است راهبردهای دقیق و بهتری برای توسعه روابط و همكاری میان دو كشور در نظر گرفته شود.
گزارش با استناد به برخی آمارها می افزاید: ارزش تبادلات تجاری این جاده در آینده نه چندان دور به یكهزار و ۴۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید كه میلیاردها دلار آن فقط از طریق گذرگاه مهمی به نام ایران صورت می گیرد.
براساس گزارش منتشر شده، اگرچه چین در زمینه توسعه منابع تجدیدپذیر انرژی مانند انرژی خورشیدی تلاش می كند اما باید در مورد كشورهای دارای منابع نفت مانند ایران نیز با دقت عمل كند و راهبردهایی منظم و مدون داشته باشد.
«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در جریان سفری كه اوایل سال جاری میلادی به خاورمیانه داشت اعلام كرد كشورش در این منطقه و برای اجرای طرح های زیربنایی مرتب با جاده ابریشم جدید ۵۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد كرد.
«جاده ابریشم دریایی» به مسیر حمل و نقل دریایی اطلاق می شود كه به گواه منابع تاریخی چینی قدمتی همزمان با اوایل دوره امپراطوری چین در حدود 200 سال قبل از میلاد مسیح داشته و در دوره امپراطوری سونگ در سال های 960 میلادی تا 1279 میلادی) و دوران حاكمیت مغولان موسوم به عصر «یوآن» از 1271 میلادی تا 1368 میلادی تقویت شده است.
این مسیر، چین و مناطق آسیای جنوب شرقی را از طریق اقیانوس هند به بنادر اروپایی متصل می كرد و مناطق نزدیك به بندر عباس ایران نیز یكی از توقفگاه های مهم آن بود.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده: فرهاد راستی