۱ آبان ۱۳۹۵، ۷:۵۷
کد خبر: 82275316
T T
۰ نفر
سفر جهانگیری به خلیج فارس كانون توسعه كشور/ حضور میدانی 8 وزیر در هفته گذشته

استانها- ایرنا- معاون اول رئیس جمهوری هفته گذشته به هرمزگان مهمترین مركز صادرات و واردات كشور سفر كرد و همزمان 45 مدیر ارشد با دهها سفر جداگانه، پیگیر طرح های مورد هدف دولت، حل مشكلات و توسعه و آبادانی مناطق مختلف بودند.

در هفته گذشته، وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، آموزش و پرورش، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، نفت، دادگستری و وزیر كشور در سفرهای جداگانه به تبریز، بجنورد، بیرجند، اصفهان، بندرعباس، ساری و زاهدان روند پیشرفت طرح های وزارتخانه های متبوع در شهرها و روستاها را پیگیری كردند.
در سفری كه معاون اول رئیس جمهوری به استان هرمزگان داشت و با وزرای نفت و صنعت، معدن و تجارت همراهی می شد، پروژه های آب شیرین كن فولاد كاوه جنوب كیش با ظرفیت 15 هزار مترمكعب در روز با هزینه 550 میلیارد ریال، مرحله نخست واحد فولادسازی این شركت با ظرفیت 1.2 میلیون تن با هزینه 9 هزار و 450 میلیارد ریال در منطقه ویژه خلیج فارس بندرعباس به بهره برداری رسید.
بازدید از سایت پالایشگاه و افتتاح پروژه واحد تقطیر مرحله نخست پالایشگاه میعانات گازی بندرعباس و اتاق توجیه، بازدید از سكوی تكمیل شده فاز 17B پارس جنوبی با هزینه 143 میلیون دلار در مجتمع كشتی سازی فراساحل ایران، بازدید و تحویل دهی شناور اقیانوس پیمای كانتینربر ایران - كاشان با هزینه 35 میلیون یورو از دیگر برنامه های معاون اول رئیس جمهوری در بندرعباس بود.
كشتی اقیانوس پیمای كانتینربر كاشان سومین اقیانوس پیمای ساخت مجتمع كشتی سازی و صنایع فراساحل ایران است كه با موفقیت و در مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهوری به آب انداخته شد.
این شناور از لحاظ كیفی از مشابه خارجی برتر است و طراحی و تمام مراحل ساخت و راه اندازی آن به دست متخصصان داخلی انجام شده است.
این كشتی دارای 29 سیستم و مجموعه اصلی است كه در مجموع شامل 300 هزار بسته كاری می باشد.
پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس بندرعباس كه مورد بازدید معاون اول رئیس جمهوری قرار گرفت سالانه 36 میلیون لیتر بنزین یورو 4، 14 میلیون لیتر گازوئیل، 3 میلیون لیتر گاز مایع ، 3 میلیون لیتر نفت سفید تولید می كند.
این پالایشگاه بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی در خاورمیانه است.
تولید بنزین در كشور به گفته وزیر نفت هم اكنون 65 میلیون لیتر است كه با راه اندازی واحد بنزین سازی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس بندرعباس این میزان به بیش از 100 میلیون لیتر ارتقاء پیدا خواهد كرد.
پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس بندرعباس در زمینی به مساحت 700 هكتار و در 25 كیلومتری بندرعباس واقع شده است و بنزین و گازوئیل باكیفیت یورو 4، گاز مایع، سوخت جت، گوگرد جامد و هیدروژن از جمله محصولات تولیدی این پالایشگاه خواهد بود.
شناور اقیانوس پیمای كانتینر بر ایران ـ كاشان نیز كه با توان داخلی تولید شده در مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهوری به كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحویل شد.
معاون اول رئیس جمهوری در سفر یك روزه خود همچنین در جلسه شورای اداری استان هرمزگان كه با رویكرد اقتصاد مقاومتی برگزار شد شركت كرد.
دكتر جهانگیری در این جلسه اقتصادی تاكید كرد:امنیت ایران فرصتی طلایی برای مسئولان است تا توسعه كشور را دنبال كنند.
وی با تاكید براینكه اقتصاد مقاومتی یعنی ظرفیت های كشور نباید نهفته بمانند گفت: جمهوری اسلامی ایران از امنیت بسیار خوبی برخوردار است و فرصتی طلایی در اختیار مسئولین كشور قرار گرفته كه مشكلات را حل و فصل و توسعه كشور را دنبال كنند.
وی افزود: البته نظام بانكی كشور در سال جاری بیش از 500 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه خواهد كرد و شركت ها و نهادهای عمومی و غیردولتی نیز می توانند در طرح های عمرانی و توسعه ای كشور سرمایه گذاری كنند.
دكتر جهانگیری از مدیران دستگاه های اجرایی و استانداران كشور خواست خود را برای صرفه جویی در بودجه آماده كنند و هزینه ها را كاهش دهند تا از محل صرفه جویی بتوانند به عمران و توسعه بپردازند.
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی تصریح كرد: البته با اجرای این سیاست ها حركت خوبی در اقتصاد كشور آغاز شده است.
وی با اشاره به اینكه بار اصلی اقتصاد كشور بر دوش بخش خصوصی است گفت: اگرچه بودجه دولت اندك است اما تسهیلات نظام بانكی، سرمایه گذاری های خارجی و منابع مالی نهادهای عمومی و غیردولتی رقم قابل توجهی است كه می توان با آن كارهای بزرگی انجام داد.
دكتر جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه ما در سالیان گذشته از اقتصاد دریا غافل و ظرفیت سواحل را نادیده گرفته بودیم خاطرنشان كرد: اقتصاد مقاومتی بر این موضوع تاكید دارد كه از ظرفیت های داخلی نظیر دریا و سواحل استفاده كنیم.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به برگزاری جلسه توسعه زیربنایی سواحل مكران گفت: در این جلسه دستگاه های اجرایی مختلف برنامه هایی را برای توسعه سواحل مكران پیشنهاد دادند كه اگر این برنامه ها عملیاتی شود، سواحل كشور می توانند به كانون توسعه تبدیل شوند.
وی تصریح كرد: اقتصاد مقاومتی یعنی ظرفیت های داخلی را به فعلیت درآوریم و اجازه ندهیم كه ظرفیت های كشور نهفته و ناشناخته باقی بماند.
وی همچنین با اشاره به رویكرد جدی دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی خاطرنشان كرد: به دنبال آن هستیم كه اگر هیچ درآمد نفتی نداشته باشیم، از محل صادرات غیرنفتی بتوانیم ارز مورد نیاز واردات كشور را تامین كنیم.
دكتر جهانگیری بر لزوم رفع موانع پیش روی توسعه صادرات غیرنفتی از سوی همه مسئولین و استانداران تاكید كرد و گفت: استانداران نیز باید بازدیدهای سرزده از گمرك و بخش های مربوط به صادرات داشته باشند و از عملكرد خوب این دستگاه ها مطمئن شوند.
دكتر جهانگیری استان هرمزگان را استانی مملو از ظرفیت و فرصت ارزیابی كرد و گفت: استان هرمزگان قلب تپنده توسعه كشور است و همه امكانات لازم را برای توسعه در اختیار دارد.
هفته گذشته جلسه هماهنگی سفر كاروان دولت تدبیر و امید به استان مركزی به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری با هدف بررسی مشكلات و نیازهای استان و اتخاذ تصمیمات لازم به منظور ایجاد توسعه و پیشرفت شتابان در این استان برگزار شد.
در این جلسه كه با حضور وزرای نیرو، صنعت، معدن و تجارت، كشور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، معاون رئیس جمهوری در امور اجرایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس سازمان محیط زیست و استاندار استان مركزی تشكیل شد، هر كدام از مسئولین گزارشی در حوزه مربوط به خود ارائه كردند و پس از تبادل نظر و بررسی های انجام شده، تصمیمات لازم برای رفع موانع و مشكلات و تسریع در توسعه هر بخش اتخاذ گردید.
آلودگی هوا و تلاش جدی برای مقابله با آن مهمترین موضوع جلسه بود كه پس از گزارش رئیس سازمان محیط زیست بر لزوم اقدامات لازم در این زمینه تاكید شد.
در جلسه هماهنگی سفر كاروان دولت تدبیر و امید به استان مركزی همچنین پس از گزارشات ارائه شده توسط مسئولین مربوطه در حوزه های مختلف از جمله كشاورزی، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، طرح های آبرسانی، احیای شهرك های صنعتی، راه و امور زیربنایی، گردشگری و حفاظت از ابنیه تاریخی و بهداشت و درمان استان، تصمیمات لازم اتخاذ و اعتبارات متناسب به هر بخش در نظر گرفته شد.
رئیس جمهوری قرار است دوم آبان ماه در قالب سفر كاروان تدبیر و امید به استان مركزی سفر كند.
اما هفته گذشته عبدالمحمد زاهدی، ربیع فلاح جلودار و محمد ناصر نیك بخت، استانداران استان های كردستان، مازندران و همدان به طور جداگانه با رئیس جمهوری دیدار و گزارشی از اقدامات و عملكرد سه ساله استان ارائه و تصمیمات برای اجرا و عملیاتی كردن پروژه ها و مصوبات سفر كاروان تدبیر و امید به این استان ها اتخاذ گردید.
دكتر حسن روحانی در این دیدارهای جداگانه بر ضرورت اتمام طرح های نیمه تمام عمرانی و عملیاتی شدن مصوبات سفرهای استانی كاروان تدبیر و امید در استان های كردستان، مازندران و همدان تاكید كرد.
رئیس جمهوری همچنین بر لزوم توجه به توسعه سرمایه گذاری، گردشگری و اقتصاد دانش بنیان به منظور رونق اقتصادی و اشتغالزایی جوانان تحصیلكرده در این استان ها تاكید و دستورات لازم را صادر كرد.
روحانی همچنین بر تلاش مضاعف استانداران در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و بهره برداری حداكثری از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در این استان ها تاكید كرد.
در ادامه سفرهای استانی مدیران ارشد به نقاط مختلف كشور، هفته گذشته معصومه ابتكار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سفری به زنجان داشت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه شورای اداری استان زنجان گفت: تا سال 2030، همه كشورها از جمله ایران، باید 17 درصد خاك خود را حفاظت كنند تا این مناطق قوانین و ضوابط خاص خود را داشته باشند.
ابتكار افزود: همه برای حكمرانی مطلوب در محیط زیست خود مسئولیت داریم و یكی از مولفه های مهم این حكمرانی این است كه این توسعه در نهایت به بهبود و تعالی زندگی انسان ها منتهی شود.
وی یادآورشد: دنیا امروز درگیر چند مساله بحرانی و آسیب زننده از جمله آلودگی محیط زیست است و دنیا را به ورطه تهدید می برد و ایران را هم درگیر كرده است.
ابتكار اظهار كرذ: اگر در برنامه ریزی های خود به محیط اطراف توجه نداشته باشیم، سر از ناكجا آباد در می آوریم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بزرگترین زنگ خطر برای ما به صدا در آمده است و در دنیا بحث تغییر اقلیم و گرمایش زمین ایجاد شده است و آثار و عوارض آن در ایران هم با خشكسالی های پیاپی، افزایش دما و افت سفره های زیر زمینی دیده می شود.
وی خاطرنشان كرد: در ایران، این زنگ خطر با شرایط دریاچه ارومیه، وضعیت تالاب ها و آلودگی هوای شهرها به صدا درآمده است كه نتیجه نادیده گرفتن ظرفیت طبیعت و جایگاه محیط زیست در یك دورانی محسوب می شود.
ابتكار ادامه داد: كم توجهی در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها مسبب این بحران هاست و اگر در تصمیم گیری ها واقعیت های محیط زیست را در نظر نگیریم، با مشكلات و مسائلی مواجه می شویم.
در ادامه این سفرها، هفته گذشته معاون اجرایی رئیس جمهوری، معاون پژوهشی مركز آموزش و پژوهشهای بین المللی وزارت امور خارجه و معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به مشهد سفر كردند و رئیس كل بانك مركزی به قزوین، معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت به كرج، معاون وزیرراه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به بجنورد و معاون حقوقی امور مجلس و امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به اهواز سفر داشت.
مردم شهرهای مشهد، تبریز، سنندج و كرج نیز هفته گذشته میزبان معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، معاون امور سرمایه گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون وزیر راه و شهرسازی و معاون زراعت وزارت جهاد كشاورزی بودند.
مدیرعامل سازمان صنایع كوچك و شهرك های صنعتی ایران اما هفته گذشته سفری داشت به بیرجند و اصفهان، كرمانشاه، رشت، ارومیه، شیراز، زنجان و مشهد نیز مقصد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیكی، معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی، معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، قائم مقام وزیر كشور، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان ملی استاندارد و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بود.
هفته گذشته معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت كشور به زاهدان سفر كرد و جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به كیش، معاون امور مجلس، حقوقی و استان های وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی به قزوین، معاون وزیر آموزش و پرورش به ارومیه، قائم مقام وزیر كشور و همچنین معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی به سنندج، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری به همدان، معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به اردبیل، معاون وزیر جهاد كشاورزی در امور باغبانی به شیراز، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس به تربت حیدریه، قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و معاون وزیر راه و شهرسازی هم به همدان سفر داشت .
خبرنگار: ناهید صفری ** انتشار دهنده : موسی فعالیان
1138/ 1539