۱ آبان ۱۳۹۵، ۹:۳۰
کد خبر: 82275470
T T
۰ نفر
آمار زبان گویای جامعه است

تهران- ایرنا- آمار زبان گویای جامعه است. آمارها می توانند موفقیت و یا ناكامی در برنامه ریزی های اجتماعی را بیان كنند و به عنوان هشدار دهنده و یا آرام بخش از درستی تصمیم گیری ها به برنامه ریزان اجتماعی پیام دهند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، یكم آبان ماه در تقویم كشورمان روز ملی آمار و برنامه ریزی نامگذاری شده ، اما در تقویم جهانی 20 اكتبر برابر با 28 آبان ماه، روز جهانی آمار است.
مركز آمار ایران كه مسوولیت تهیه آمار در كشور را بر عهده دارد، تلاش می كند به دور از هر گونه جانبداری به امر جمع آوری و تبین و تحلیل آمار و اطلاعات بپردازد.
كارشناسان این مركز می گویند، افزایش و یا كاهش نرخ های آماری بر اساس یافته های علمی است كه بر آن خدشه ای وارد نیست.
تردیدی نیست، اگر به آمار و اطلاعات درست دسترسی نداشته باشیم به طور یقین نمی توانیم برنامه ریزی های بلند و كوتاه مدت را تدوین و تنظیم كنیم.
روز ملی آمار امسال با پایان سرشماری اینترنتی نفوس و مسكن 1395 كه برای نخستین بار در كشور انجام شد، همزمان شده است. مردم از این روش سرشماری استقبال گسترده ای كردند و با مشاركت 46.4 درصدی خود از مردم كشور ژاپن به عنوان یك كشور توسعه یافته كه سال گذشته مشاركت 37 درصدی را ثبت كرده بودند، پیشی گرفتند.
مشاركت بالای خانوارهای ایرانی در سرشماری اینترنتی از بلوغ مردم كشورمان به ضرورت همكاری در طرح ملی سرشماری حكایت دارد.
بدون تردید جامعه ای كه می خواهد مسیر توسعه را بپیماید باید به یافته های علمی متكی باشد زیرا بدون آمار و اطلاعات، پیش بینی پدیده های اجتماعی ناممكن است.
هرچه جامعه توسعه یافته تر شود ضرورت استفاده از آمار بیشتر احساس می شود به طوری كه هم اكنون كشورهای توسعه یافته به سوی آمارهای ثبتی مبنا گام بر می دارند و تردیدی نیست بلوغ اجتماعی جامعه ایران بزودی ما را به این سو خواهد برد.
روز ملی آمار بر همه تلاشگران عرصه آمار و اطلاعات كشور گرامی باد.
اقتصام(9123)**1561 ** گزارش از : زهره دریغ گفتار **انتشاردهنده:مژگان توانا
۰ نفر