۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82275597
T T
۰ نفر
چین خواستار توقف مداخله جویی ژاپن در دریای جنوبی شد

پكن - ایرنا - ‌وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه ای از ژاپن خواست در امور دریای جنوبی مداخله نكند و بیش از این بر روابط دو كشور خدشه وارد نسازد.

به گزارش ایرنا، ‌در این بیانیه كه امروز (شنبه) منتشر شده از اینكه ژاپن تلاش كرده روند بهبود روابط چین و فیلیپین و همكاری دو كشور برای حل اختلاف در دریای جنوبی را مختل كند، ‌به شدت انتقاد شده است.
ظاهرا این بیانیه به این دلیل صادر شده كه بر اساس گزارش خبرگزاری كیودو؛ ژاپن خواستار همكاری بیشتر با آمریكا برای مهار چین در دریای جنوبی شده است.
این گزارش می افزاید كه دولت های ژاپن و آمریكا قصد دارند در دریای جنوبی همكاری های بیشتری داشته باشند كه در جریان آن به چین اجازه داده نشود بی محابا به ساخت و سازهایش در این منطقه ادامه دهد.
وزارت امور خارجه چین در پاسخ به این گزارش آورده است: ورود ژاپن به دریای جنوبی از دیدگاه چین به طور كلی مردود بوده و این كشور بهتر است بجای این موضعگیری ها به دنبال پیشبرد صلح و ثبات در منطقه باشد.
بیانیه به روابط چین و فیلیپین و هماهنگی های دو طرف اشاره كرده و ‌آورده است كه دو كشور می خواهند یك ساختار رایزنی برای حل و فصل اختلافات ایجاد كنند و بهتر است توكیو درصدد مانع تراشی نباشد.
پس از دیدار «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین و «رودریگو دوترته» رئیس جمهور فیلیپین در پكن، دو طرف بیانیه ای منتشر كردند كه بر اساس آن یك ساختار رایزنی دوجانبه در باره حل اختلافات دریای جنوبی تشكیل خواهد شد.
بیانیه وزارت امور خارجه چین همچنین تاكید می كند كه ژاپن مسائل و تحولات را به خوبی درك نمی كند چرا كه بهبود روابط میان چین و فیلیپین و رایزنی در باره اختلافات و برطرف كردن آنها در دریای جنوبی برای هر دو كشور و كل منطقه سودمند خواهد بود.
چین در ماه های گذشته تلاش زیادی كرد تا مانیل را از آمریكا و ژاپن دور كند و ظاهرا سفر دوترته نشان دهنده موفقیت راهبردی پكن در این زمینه است.
«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز دیروز جمعه در نشست خبری خود با خبرنگاران در پكن از تلاش های ژاپن برای مواج كردن آبهای منطقه ابراز نگرانی كرد و گفت كه برخی از مقام های توكیو از صلح و ثبات دم می زنند، ولی وقتی منطقه در مسیر صلح حركت می كند، ‌ساز ناسازگاری می زنند.
وی افزود كه هدف ژاپن برای ورود به مسایل دریای جنوبی و مداخله جویی هایش در این منطقه بر همگان روشن است، اما توكیو به نتیجه نخواهد رسید.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده: فرهاد راستی