۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۱۴
کد خبر: 82275774
T T
۰ نفر
نایب رئیس بسیج اساتید قم:حوزه علمیه در همه زمینه ها نیاز به تحول دارد

قم- ایرنا- نایب رئیس بسیج اساتید استان قم گفت: حوزه علمیه در همه زمینه ها اعم از آموزش، پژوهش، نگاه به مسائل روز دنیا، مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان، نیاز به تحول دارد و باید برای پاسخگویی به نیازها، خود را مجهز و آماده كند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرحیم علیزاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان كرد: حوزه های علمیه باید برای پاسخگویی به نیازها و موضوعات جدید، آمادگی خود را از درون كسب كنند.
وی بیان داشت: اگر حوزه تحول پیدا نكند در دهه های آینده پاسخگوی نیازها نخواهد بود؛ حوزه علمیه با استفاده از ظرفیت های قوی خود باید از متن دین، سنت و منابع اصیل اسلامی پاسخ سئوالات فراوان بشریت در دنیای امروز را استخراج و ارائه كند.
وی گفت: اصل تحول یك امری است كه همواره مورد پذیرش، تاكید و درخواست همگانی بوده است ولی تحول در حوزه به صورت ویژه به دلایل مختلف ضرورت دارد و باید اتفاق بیفتد.
علیزاده ادامه داد: سرعت پیشرفت هایی كه امروز در دنیا بویژه در زمینه انتقال اطلاعات، فناوری های جدید و تحولات صریح دنیا ایجاد شده باعث طرح سئوالات، موضوعات و مسائل جدیدی نیز شده است كه همه اینها نیاز به پاسخگویی و حل مساله دارد و ما باید پاسخ های عالمانه خود را نسبت به هر پرسش و موضوع داشته باشیم.
علیزاده گفت: شاید یكی از عامل هایی كه باعث شده چهره نظام جمهوری اسلامی، انقلاب و مكتب شیعه بدرخشد، همین آمادگی برای پاسخگویی به سئوالات و موضوعات مختلف است.
جانشین بسیج اساتید استان قم افزود: حوزه های علمیه در قبال پیشرفت های علمی و فناوری مسئول است و باید در این زمینه برنامه ریزی منظم و منسجمی داشته باشیم، رهبر معظم انقلاب در سال 86 در جمع نخبگان حوزه فرموند كه سرعت پیشرفت ها امروز چنان زیاد است كه 20 سال آینده هیج شباهتی با امروز ندارد.
علیزاده اظهار داشت: حوزه علمیه باید پیش رو حركت كند و این پیش روی مستلزم تحول از درون است كه باید اتفاق بیفتد و از این طریق زمینه رشد و تعالی حوزه دنبال شود.
استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: تحول در حوزه و بویژه در زمینه فناوری به طور خاص از هر زمان دیگر، لازم و ضروری تر می باشد و امید است با مدیریت جدید حوزه علمیه اقدامات كافی و وافی در این زمینه صورت گیرد.
علیزاده با اشاره به نیاز متون درسی حوزه به تحول نیز بیان داشت: متون درسی حوزه بسیار اصیل، قوی و در عین حال محكم و مستحكم است وهر كدام از این كتاب ها در شرایط خاصی نوشته شده است و اگر گسترش فزآینده علوم و تكثر در رشته های مختلف نبود، تمركز روی این متن های طولانی خوب بود ضمن اینكه بسیاری از مباحث آن اجتهادی، طلبه و عالم پرور هستند.
وی خاطرنشان كرد: اما بسیاری از مطالب هست كه شاید به شیوه دیگری، با متن روان تر، بهتر و به روزتری تنظیم شود تا زودتر به آن اهداف و جهتی كه باید، دست پیدا كنیم.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان كرد: هدف این است كه یك دوره، فقه و اصول خوانده شود، در این زمینه متنی كه صریح تر باشد به مطلوب نزدیك تر است وضرورت ندارد ما برای رسیدن به یك هدف معین، از راه های پرپیچ و خم حركت كنیم، یا در عین حال كه اتوبان در مقابل ما قرار دارد ما راه های پرپچ و خم دیگری را اختیار كنیم.
علیزاده عنوان كرد: در زمینه متون، برخی بزرگان مانند شهید صدر، حلقه های یك دوره ای در مورد علم اصول دارند و می توان آنها را به عنوان متن درسی قرار داد، تحول در متون باید با حفظ اصالت ها باشد.
وی ادامه داد: متن های اصیل و اصلی باید به گونه ای باشد كه زودتر ما را به اهداف برساند، مدت زمان پایه ها وسطوح حوزه های علمیه نیز می تواند در قالب سال های كمتری باشد، برخی بزرگان نظام، مراجع تقلید و اساتید بزرگ حوزه معتقدند به جای اینكه سطوح حوزه را 10 یا 12 ساله طی كنیم، این مدت زمان می تواند كوتاه تر باشد.
علیزاده با اشاره به وضعیت اخلاق در حوزه های علمیه و ضرورت تحول در این حوزه نیز گفت: در ارتباط با اخلاق و تهذیب نفس، باید بزرگان حوزه اظهار نظر كنند ولی آنچه ما مواجه هستیم اینكه بحث های اخلاقی، تربیتی و تهذیبی، بعد از مسائل اعتقادی، جز ضرورت همه اقشار است.
وی افزود: در حوزه علمیه اگر اخلاق و تهذیب نباشد این همه زحمات كشیده شده، در جهت صحیح خود به كار گیری نخواهد شد، آن ذی طلبگی وقتی در وجود یك طلبه نباشد او هم مانند دیگران كه زندگی اشرافی دارند به آن طرف كشیده می شوند و در این زمینه باید بسیار تلاش كنیم.
جانشین بسیج اساتید استان قم بیان داشت: باید در حوزه های علمیه به مساله اخلاق و تربیت توجه ویژه ای شود، در گذشته چندین درس اخلاق مانند درس مرحوم آیت الله مشكینی، مظاهری، و... بزرگان دیگر در حوزه بود و امروز هم باید باشد.
وی ادامه داد: بزرگان گاهی دروس اخلاقی دارند ولی توقع از بزرگان این است كه درس اخلاق را در حوزه جا بیندازند، در زمان حضرت امام (ره)، درس اخلاق ایشان تا یك هفته، به طلبه ها و شاگردان حال وهوای دیگر می داد، امروز هم درس اخلاق باید برای طلبه جای بیفتد و این كار را باید از مدارس علمیه و در روزهای اول طلبگی و بعد در سطح عمومی حوزه شروع شود.
علیزاده بیان داشت: در حوزه های علمیه این همه درس های خارج فقه، اصول، فلسفه، كلام و ... است و باید به درس اخلاق هم بیشتر توجه شود، ما منكر وجود درس های اخلاقی در حوزه نیستیم ومعاونت تهذیب در سراسر كشور كارهای خوبی را انجام می دهد ولی در سطح عمومی حوزه، درس های اخلاقی كه در سابق بوده و بزرگان ما اهتمام ویژه ای داشتند، امروز كمتر است.
وی گفت: امید است مدیریت جدید حوزه های علمیه، درس های اخلاق را در سطوح مختلف حوزه ایجاد كند و این موضوع هم می تواند از محورهای تحول در حوزه باشد.
عضو هیات رئیسه مجمع طلاب و فضلای حوزه های علمیه در ادامه خاطرنشان كرد: بنده مدرس جنگ نرم هستم و در سطح حوزه مباحث مربوط به جنگ نرم و عملیات روانی را تدریس می كنم به صورت شفاف می گویم، حوزه های علمیه هم در معرض خطر عظیم تهدیدات فرهنگی به طور عام و جنگ نرم و عملیات روانی دشمن به صورت خاص است.
علیزاده بیان داشت: مهمترین ابزار جنگ نرم در حوزه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، امروز فضای مجازی، رسانه های خبری و تحلیلی هستند.
وی گفت: امروزه ماهواره، اینترنت، شبكه های اجتماعی، خبرگزاری های متعدد و مهمی كه در چهره امپرپالیسم خبری ظاهر شدند همه به عنوان ابزار دست دشمن برای تهدید بنیان های فكری، تغییر سبك زندگی، شكل دهی وسازمان دهی یك رفتار فردی، اجتماعی و سیاسی خاص در جامعه هستند.
علیزاده اظهار داشت: ما در حوزه های علمیه تا جایی كه توان داریم باید سواد رسانه ای خود را بالا ببریم، رهبر معظم انقلاب بیش از 10 سال پیش فرمودند اگر كسی كامپیوترنداند از بسیاری از فضاها دور است، ایشان امروز تاكید می كنند باید فضای مجازی مورد توجه خاص قرار گیرد و از این فرصت هم برای پاسخگویی و دفع تهدیدات و هم تبلیغ معارف اسلامی استفاده شود.
وی بیان داشت: فضای مجازی چنان مهم است كه رهبر معظم انقلاب بعد از ابلاغ شورای عالی فضای مجازی، فرمودند اگر من فرصت می داشتم شخصا مسئولیت این شورا را برعهده می گرفتم و این نشانه اهمیت بالای مساله است.
علیزاده تصریح كرد: متاسفانه همچنان در حوزه های علمیه یك نوع پرهیز از بهره مندی از فضای مجازی وجود دارد و حتی سفارش های برخی به طلبه ها این است كه وارد این فضا نشوند، بلكه این فضا را رها كنند وبه درس و بحث بپردازند ولی فضای مجازی از مسیرهای اصلی تهدید ما می باشد.
وی گفت: این فضا مخرب است و باید جلو تخریب آن گرفته شود، ولی می توان بیشترین بهره مندی را برای انتشار معارف اسلامی، فضائل اخلاقی و برنامه های تبلیغی برای كل جامعه انسانی داشته باشیم و از فرصت های آن باید استفاده كرد.
7401/ 6133/
۰ نفر