۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۴۹
کد خبر: 82277336
T T
۰ نفر
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور از سامانه سامد در اراك بازديد كرد

اراك - ايرنا - معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور ظهر روز يكشنبه در جريان سي و دومين سفر استاني دولت تدبير و اميد، از سامانه سامد در اراك بازديد كرد.

به گزارش ايرنا، معصومه ابتكار در جريان اين بازديد گفت: سامانه سامد، پل ارتباطي هدفمند و كارا در پيگيري و طرح مسايل مردم و تقويت روابط دولت - ملت است و اين كار ارزنده توانسته در پاسخگويي مطالباتمردمي در سايه عزتمندي به خوبي نقش آفريني كند.
وي توضيح داد: رسيدگي سريع به مسائل طرح شده از طريق درگاه ارتباطي سامد و شماره تماس 111 براي دولت تدبير و اميد كه خود را خادم ملت مي داند از جايگاه و اهميت زيادي برخوردار است.
معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور بيان كرد: اراك جزء كلانشهرهايي است كه در سال هاي گذشته با معضلات آلايندگي منابع پايه همراه بوده است و در سه سال فعاليت دولت تدبير و اميد اقدامات ارزنده اي از جمله حذف مازوت از سوخت نيروگاه حرارتي شازند، عرضه بنزين يورو 4 در تمامي جايگاه هاي سوخت استان مركري، عرضه گازوئيل يورو 5 در يك و نيم سال اخير و تلاش براي مهار آلاينده هاي صنعتي براي آن لحاظ شده است.
دكتر ابتكار خاطرنشان كرد: يكي از مسائلي كه در آلايندگي هواي اراك برجسته است، معضل خطوط فرسوده ايرالكو است كه تاكنون 96 ديگ آن از خطوط توليد قديمي خذف شده و اين شركت متعهد است تا پايان امسال تمامي ديگ ها و خطوط قديمي را برچيند.
به گزارش ايرنا، وي يادآور شد: گازسوز كردن كوره هاي آجرپزي در سه سال اخير در اراك با موفقيت انجام شد و همچنين راهبردهاي عملياتي و نظارتي در حوزه توسعه حمل و نقل عمومي از مسائلي است كه دولت در مهار آلايندگي هواي اراك بر آن تاكيد ويژه دارد.
دكتر ابتكار گفت: مهمترين عامل در آلايندگي هواي اراك، وجود ريزگرد ها است كه بخشي از اين معضل مربوط به منابع محلي و كانون ها و چشمه هاي گردو غبار داخلي و بخش ديگر وارداتي است.
وي افزود: اقداماتي براي مهار گرد و غبار ناشي از شرايط اقليمي كشور عراق و غرب ايران در دست انجام است اما رفع اين معضلات زمان بر است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور خاطرنشان كرد: اگر شمار روزهاي آلاينده در اراك امسال افزايش دارد به دليل گردو غباري است كه بر اثر خشكسالي ها پيامدهاي تشديد شونده اي دارد.
دكتر ابتكار يادآور شد: درحال حاضر نيروگاه حرارتي شازند از سوخت گاز استفاده مي كند و با توجه به شرايط خاص هواي اراك با تاكيد رئيس جمهوري اين سياست ادامه خواهد داشت.
وي عنوان كرد: تالاب كويري ميقان اراك از زيست بوم هاي مهم است كه در سال هاي گذشته آسيب هاي زيادي را ديده و شكننده شده است.
وي گفت: در سفر دولت مصوبات خوبي در حوزه الايندگي هوا و همچنين مديريت تالاب كويري ميقان و احيا و تامين حق ابه مناسب آن انجام خواهد شد.
اراك يكي از هشت كلانشهر آلوده كشور است.
كاروان تدبير و اميد در روزهاي دوم و سوم آبان ماه جاري ميهمان استان مركزي است و ديدار رئيس جمهوري با مردم اراك و خمين، برگزاري نشست هاي سرمايه گذاري صنعتي و ديدار با نخبگان، ايثارگران و علما، شوراي اداري، بازديد از يك واحد صنعتي و بيت تاريخي امام راحل در خمين و نشست خبري از جمله برنامه هاي تدارك شده براي اين سفر است.
استان مركزي با يم ميليون و 414 هزار نفر جمعيت و 13 شهرستان در قلب كشور قرار دارد.
6013/انتشار دهنده: مژگان حيدري*