۳ آبان ۱۳۹۵، ۸:۴۱
کد خبر: 82278134
T T
۰ نفر
تسهیلات رونق تولید؛ جان تازه در كالبد صنعت فارس

شیراز- ایرنا- مدیران واحدهای تولیدی استان فارس كه ازتسهیلات رونق تولید بهره مند شده اند، می گویند:‌ تصمیم دولت برای اختصاص 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای صنعتی مشكل دار و تعطیل، از اقدام های اثربخش در عرصه اقتصاد كشور است و امید را به صنعت آسیب دیده از تلاطم های اقتصادی سالیان قبل بازگردانده است.

به گزارش دوشنبه ایرنا، این گروه از فعالان اقتصادی و تولید كنندگان استان فارس معتقدند اعطای تسهیلات رونق تولید از سوی دولت اقدامی مناسب برای رونق واحدهای تولیدی كوچك و متوسط است كه رونق تولید را به همراه دارد.
تسهیلات رونق تولید یكی از اقدام های عملیاتی دولت در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در كشور است كه واحدهایی كه پیش از آن به واسطه مشكلات بیمه ای، بانكی و مالیاتی قادر به دریافت تسهیلات نبودند، از امكان دریافت تسهیلات برخوردار شده اند و این گونه نقدینگی مورد نیاز برای به حركت درآوردن چرخ تولید را به دست آورده اند.
در این میان، كارگروه تسهیل و رفع موانع تولید كه فعالیت آن از اردیبهشت 94 بنا بر مصوبه هیات وزیران در سطح استان ها و كشور آغاز شد، درباره واحدهای متقاضی تسهیلات رونق تولید تصمیم گیری می كند؛ كارگروهی كه اعضای آن در هر یك از سطوح، مقام های ارشد حوزه اقتصادی و مدیران دستگاه ها و سازمان های مالیاتی، بیمه ای و بانك ها را شامل می شود.
در یك و نیم سال گذشته، كارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان فارس كه به ریاست استاندار یا معاون وی تشكیل جلسه می داد، با ماموریت گره گشایی از مشكلات فراروی واحدهای صنعتی تلاش می كرد و اعطای تسهیلات رونق تولید از آخرین ماموریت های این كارگروه است.
** حركت دوباره چرخ صنعت و اشتغالزایی، ثمره تسهیلات رونق تولید
مدیر یك كارخانه تولید رنگ در استان فارس كه از تسهیلات رونق تولید بهره مند شده است، در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این واحد تولیدی از سال 82 فعالیت تولیدی خود را آغاز كرده و هم اینك با اشتغالزایی برای 10 نفر در حال فعالیت است و روزانه به طور میانگین 2 تن تولید دارد.
محمدجواد اوجی با اشاره به دریافت تسهیلات رونق تولید از سوی دولت افزود: این اقدام دولت یازدهم بسیار مناسب و موثر در جهت رونق تولید و احیای واحدهای تولیدی است كه تاثیر بسزایی در اقتصاد كشور دارد.
وی بیان كرد: این طرح در همه ابعاد به ویژه سود تسهیلات خوب است اما اگر زمان برگشت سود توسط تولید كننده به بانك افزایش می یافت، شرایط بهتری را برای تولیدكنندگان فراهم می كرد.
این فعال حوزه صنعت فارس اظهارداشت: در حال حاضر مدت زمان بازگشت سود این تسهیلات یك ساله است كه اگر این مدت زمان به سه تا پنج ساله با دریافت سود تعیین شده از سوی دولت جایگزین می شد، برای تولید كننده مناسب تر و بهتر بود.
** تسهیلات رونق تولید رونق بخش واحدهای كوچك و متوسط
مدیرعامل شركت تولیدی غنچه وار فارس نیز كه از تسهیلات رونق تولید برای تقویت این واحد صنعتی بهره مند شده است، در این باره به خبرنگار ما گفت: هم اینك این واحد صنعتی كه دوره یك و نیم ساله تعطیلی را پشت سر گذاشت، برای 20 نفر اشتغالزایی كرده است.
ابراهیم خلیلی طهرانی افزود: در حال حاضر این واحد تولیدی كه در زمینه سرویس های بهداشتی، انواع دستمال كاغذی و حوله فعال است، ماهیانه 30 تن تولید دارد.
وی بیان كرد: اعطای تسهیلات رونق تولید حركت مثبت دولت تدبیر و امید در زمینه اقتصاد كشور و رونق تولید است كه اگر دولت به تمام وعده هایی كه در قالب این طرح و تسهیلات داده شده عمل كند، اقدام فاخر و ارزشمند است.
خلیلی طهرانی اظهارداشت: بنا بر اعلام دولت، در قالب این تسهیلات تولید كنندگان سود 18 درصد را به بانك ها پرداخت می كنند اما قرار شده پنج درصد از این سود در قالب یارانه تولید از سوی دولت به تولید كنندگان بازگردانده شود.
او اضافه كرد: این وعده دولت برای تولیدكنندگان و فعالان اقتصادی بسیار مهم است كه امیدواریم عملیاتی شود.
وی ادامه داد: این در حالی است كه واحد های تولیدی نمی توانند در بخش فروش بر روی محصولات و تولیدات خود سودهای زیاد در نظر گیرند و به همین دلیل بازگشت 18 درصد سود به بانك ها نیز برای ما امكان پذیر نیست لذا اگر وعده دولت محقق شده و اجرای این طرح تداوم داشته باشد واحدهای تولیدی كوچك و متوسط رونق می گیرد.
خلیلی طهرانی عنوان داشت: از دو سه ماه اخیر تاكنون دولت برنامه های خوبی در عرصه اقتصادی ارائه و اجرا كرده است كه نوید بخش آینده درخشان این بخش است.
وی افزود: با اقدام های دولت به تدریج شاهد از سرگیری فعالیت برخی واحدهای تعطیل در شهرك صنعتی شیراز هستیم.
خلیلی طهرانی گفت: امروز به دلیل حركت های اقتصادی دولت شاهد تحرك شهرك صنعتی شیراز هستیم كه این نشان دهنده حركت های امید بخش اقتصادی اخیر دولت است كه امیدواریم اقتصاد كشور روز به روز پیشرفت كند تا همه مردم و تولیدكنندگان در رفاه بیشتری باشند.
** اعطای تسهیلات رونق تولید به 234 واحد صنعتی فارس
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز به ایرنا گفت: از ابتدای سال 95 تا كنون در مجموع 234 بنگاه كوچك و متوسط این استان موفق به اخذ تسهیلات بانكی به مبلغ 2 هزار و 930 میلیارد ریال در قالب رونق تولید شدند كه این تسهیلات معادل شش و پنج دهم درصد كل تسهیلات پرداختی كشور است.
علی همتی افزود: این تسهیلات با هدف تامین مالی بنگاه های تولیدی كوچك و متوسط و تكمیل طرح های نیمه تمام دارای پیشرفت فیزیكی بالای 60درصد است و با رویكرد اجرای سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی به متقاضیان پرداخت شده است.
وی بیان كرد: به استناد گزارش دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی كشور، از ابتدای سال 95 تا كنون 6 هزار و 4 بنگاه كوچك و متوسط (زیر 100 نفر كارگر) موفق به اخذ تسهیلات بانكی به مبلغ حدود 44 هزار و 818 میلیارد ریال شدند كه استان فارس با 2 هزار و 930 میلیارد ریال بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.
همتی اظهارداشت: به استناد گزارش دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی كشور، فارس همچنان در زمینه پرداخت تسهیلات اعطایی رونق تولید، رتبه اول را در كشور دارد كه كسب این رتبه از مهمترین شاخص های بهره مندی صنایع از دریافت بسته های حمایتی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی كشور است.
وی، راه اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی كه به دلایلی مانند كمبود سرمایه در گردش دچار مشكل شده اند و توانمندسازی واحدها در افزایش تولید و اشتغال پس از اخذ تسهیلات را از مهترین اولویت های پرداخت تسهیلات اقتصاد مقاومتی بیان كرد.
او اضافه كرد: 2 هزار و 940 واحد تولیدی در استان فارس برای اخذ تسهیلات یاد شده در سامانه بهین یاب ثبت نام كرده اند كه از این تعداد یك هزار و 663 واحد با 14هزار و 940 میلیارد ریال تسهیلات به بانك های عامل معرفی شدند و روند پرداخت این تسهیلات تا پایان سال 95 ادامه دارد.
دبیر كارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان فارس ادامه داد: یكی از راهكارهای خروج از ركود ، تزریق منابع مالی به بخش های مولد اقتصادی و حفظ اشتغال های موجود است به همین سبب، افزایش تولید و تحریك تقاضا در بازار، از عمده اهداف اصلی و اساسی این سازمان به شمار می آید و ضروری است برای رسیدن به این اهداف تلاش و سرعت عمل بیشتری داشته باشیم.
همتی بر ایجاد رونق تولید به عنوان یكی از مهمترین مولفه های خروج اقتصاد از ركود تاكید كرد و عنوان داشت: با هدف افزایش اشتغال و تولید، كمیته نظارت بر صحت هزینه كرد تسهیلات دریافتی توسط واحدهای تولیدی راه اندازی شده است.
وی گفت: هم اینك تسریع در پرداخت تسهیلات از سوی بانك ها و نظارت بر نحوه صحیح هزینه كرد آن، توسط كمیته نظارتی كه در سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان مستقر است به طور جدی و منظم رصد می شود.
گزارشگر: فاطمه هاشمی نیك ** انتشاردهنده:‌سیداحمد نجفی
3002/ 2027