تفاهمنامه همكاری ایران و فنلاند در زمینه فرآوری مواد معدنی امضا شد

تهران- ایرنا - تفاهمنامه همكاری معدنی میان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سازمان زمین شناسی فنلاند در مركز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران امضا شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، این تفاهمنامه روز سه شنبه در حاشیه نخستین سمپوزیم بین المللی فعالان فرآوری مواد معدنی در مركز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، به امضای «مهدی كرباسیان» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس ایمیدرو و «میكانن» رییس سازمان زمین شناسی فنلاند رسید.
این تفاهمنامه حول پنج محور تنظیم شده كه همكاری ایمیدرو ، مركز تحقیقات فرآوری مواد معدنی و سازمان زمین شناسی فنلاند را به دنبال دارد.
همكاری در زمینه اكتشاف، استخراج، تبادل اطلاعات فنی بین سازمان های یاد شده، همكاری در زمینه عناصر نادر خاكی و همكاری های آموزشی در حوزه معدن و صنایع معدنی از محورهای این تفاهمنامه است.
دو طرف از زمینه های مناسبی در همكاری در بخش معدن و صنایع معدنی برخوردارند و امروز با توجه به رویكرد جمهوری اسلامی ایران به موضوع عناصر نادرخاكی، این موضوع اهمیت ویژه ای دارد.
اكتشافات انجام شده و مطالعات صورت گرفته نشان می دهد، ایران دارای 300 هزار تن عناصر نادر خاكی است و در طبیعت 17 عنصر نادرخاكی وجود دارد .
همكاری های آموزشی از دیگر موضوع های مورد تفاهم ایران و فنلاند است و تاكنون ایران میزبانی دوره های آموزشی برای كارشناسان معدنی كشورهای منطقه را داشته و برپایه این تفاهمنامه، فنلاند نیز مشاركت لازم را در این بخش خواهد داشت.
دولت یازدهم موضوع توسعه اكتشافات مواد معدنی را در دستور كار قرار داده و فعالیت اكتشافی بر روی گستره ای به مساحت 250 هزار كیلومتر در شرق كشور از اواخر آذرماه 1393 كلید خورد و دستاوردهای مقدماتی آن نقاط امیدبخشی را گواهی می دهد.
ایران وفنلاند در چارچوب این تفاهمنامه توسعه فعالیت اكتشافی و استخراج مواد معدنی را در دستور كار دارند و تبادل اطلاعات فنی از نكات مورد توجه دو طرف در این بخش است .
موضوع صنعتی شدن فعالیت های مركز تحقیقات فرآوری مواد معدنی به عنوان یكی از زمینه های مورد نظر در این تفاهمنامه است .
به گزارش ایرنا، نخستین سمپوزیوم بین المللی فرآوری مواد معدنی از سوی مركز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران برای افزایش تعاملات بین المللی و استفاده از تجربیات متخصصان، پیشكسوتان و صاحب نظران برجسته جهانی در این بخش و سومین كارگاه آموزشی بین المللی فرآوری سنگ آهن و فلزات پایه، روزهای چهارم و پنجم آبان ماه جاری به میزبانی ایران برگزار می شود.
افزون بر مسوولان سازمان زمین شناسی فنلاند، مقام هایی از هندوستان، تركیه و ... در این سمپوزیوم حضور دارند.
همزمان با برگزاری این سمپوزیوم، سومین كارگاه آموزشی فرآوری سنگ آهن و فلزات پایه با هدف گسترش روابط و تعاملات دوجانبه و چندجانبه با همسایگان و دیگر كشورهای منطقه از طریق ارایه خدمات آموزشی، پژوهشی، مشاوره ای و تخصصی و آشنایی با امكانات و تجهیزات و ظرفیت های مركز تحقیقات در زمینه فرآوری مواد معدنی برگزار می شود.
قرار است كارشناسانی از كشورهای عضو سازمان همكاری اقتصادی (اكو) شامل تركیه، پاكستان، قرقیزستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان در این كارگاه آموزشی حضور یابند.
امضای یك قرارداد آموزشی با شركتی از آفریقای جنوبی دیگر برنامه پیش بینی شده در این سمپوزیوم است.
اقتصام **1559**1561** خبرنگار: حسین عضدی فسا**انتشاردهنده:مژگان توانا
۰ نفر