۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۵۴
کد خبر: 82280077
T T
۰ نفر
بیكاری در كهگیلویه و بویراحمد گره كوری كه دست تدبیر می خواهد

یاسوج- ایرنا- كهگیلویه وبویراحمد بر اساس اعلام مركز آمار ایران با 16.4 درصد بعد از استان های كرمانشاه و چهارمحال وبختیاری سومین استان به لحاظ نرخ بیكاری در بهار سال95 است كه كاهش و یا كنترل محسوس این روند نجومی و باز كردن این گره كور در وهله نخست دستانی با كفایت و درایت می خواهد.

به گزارش ایرنا، روند نجومی و افزایش نرخ بیكاری در كهگیلویه و بویراحمد در سالیان متمادی با رشد قارچ گونه و قابل مشهودی مواجه بوده و زنگ خطر را آن هم به شكل جدی و محسوس برای مسئولان و متولیان امر به صدا درآورده است.
آنگونه كه آمارها نشان می دهد كهگیلویه و بویراحمد در یك دهه اخیر همواره بین استان های یكم تا پنجم به لحاظ نرخ بیكاری دست و پا می زند و اوج این فرایند ناخوشایند نیز در سال گذشته، با میانگین نرخ 17.8 درصد بود.
نرخ بیكاری كهگیلویه و بویر احمد در این سالها بین 14 تا بالای 17 درصد در نوسان بوده است.
این استان حتی ظرف سه سال گذشته با وجود گشایش ها، تدابیر و نظم بخشی كه در اوضاع بی سامان گذشته اقتصادی روی داد نتوانست خود را با این شرایط تطبیق دهد و در این مدت برای تصاحب صدرنشینی و گرفتن جایگاه نخست «بیكاری» مصاف نفس گیری را با استان كرمانشاه داشته است.
بیكاری اما فصل مشترك، درد عمیق و دغدغه جدی مسئولان و خانواده ها در جای جای این استان و در عین حال خواسته اساسی و نقطه اشتراك در مطالبات مردم این دیار است.
در سفر اخیر هیات دولت و كاروان تدبیر وامید در 24 مرداد سال جاری به كهگیلویه وبویراحمد نیز یكی از جدی ترین و اساسی ترین مطالبات به حق و مشترك مردم، مسئولان و حتی گروه های فعال سیاسی و به ویژه جوانان این خطه نیز اشتغال و كاهش نرخ بیكاری بود.
برخی جوانان و تحصیل كردگان این دیار در مقابل رئیس جمهوری شان پلاكاردهایی را با مضمون «بیكاری مشكل اصلی استان است» را البته با نهایت ادب در دیدگان دولتمردان یازدهم به نمایش گذاشتند و برخی كارگران نیز بیكار شدن در كارخانه ها را یادآوری كردند.
وضعیت بیكاری در برخی مناطق این استان به حدی بحرانی است كه نماینده چهار شهرستان كهگیلویه، بهمئی ،چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با توجه به آمار خیره كننده جوانان تحصیل كرده در حوزه انتخابیه اش از این معضل جدی با عنوان (سونامی) یاد می كند.
به گفته عدل هاشمی پور مهم‌ترین درخواست مردم این استان به ‌ویژه جوانان از مسئولان رفع بیكاری و ایجاد اشتغال است به گونه ای كه بیش از 90 درصد در خواست ها و مراجعات مردمی به نمایندگان افراد جویای كار و عمده فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.
و البته صدها مشكل، معضل و ناهنجاری های اجتماعی دامن گیر دیگر كه حاصل و ناشی از این پدیده ناموزون و چالش آفرین است.
چه خانواده هایی كه از این رهگذر نامیمون از هم پاشیده نشده اند، جوانانی را در عین خوش نامی به بدنام ترین، مهلك ترین و غم انگیزترین مرگ ها رهسپار كرده، بسیاری را به دام و كام تلخ اعتیاد كشانده، چه فسادها و ناملایماتی كه ناشی از این معضل عینی اجتماع در جامعه رخ ننموده و یا چه عقده های چركینی كه در اثر آرزوهای برجای مانده از جوانان بیكار این دیار سر به ناكجا آباد در نیاورده تا كه در عین ناباوری آنان را حتی مجبور به ارتكاب جنایات كنند.
البته سئوال اساسی كه همواره به ذهن متبادر می شود این است كه چگونه استانی با وجود ظرفیت های غنی و بالقوه در حوزه های مختلف و با داشتن حدود تنها یك درصد جمعیت و مساحت جغرافیایی كشور به چنین وضعیتی بغرنج و در تنگنای وضعیت اشتغالزایی قرار گرفته است.
آیا تاكنون نسخه های ملی، تحلیل ها، كنكش ها و واكنش های یكسان و ناهمسان برای درمان این معضل خانمانسوز و هولناك كارساز بوده است.
آیا كاهش و رفع چالش موجود بیكاری در شرایط كنونی تنها اهتمام دولت ها و برنامه ریزی های نظام حاكمیتی را می طلبد.
آیا توصیه ها، قوانین و دستورالعمل هایی كه از سطوح بالا به پایین تحمیل شده تاكنون درترمیم و بهبود وضعیت موجود بیكاری در این استان كارساز بوده است.
و صدها سئوال بی پاسخ دیگر كه همه بیانگر آنست كه حل بحران كنونی بیكاری نیازمند یك تغییر الگو و رویكردی اساسی از آنچه كه تاكنون بوده و آسیب شناسی جدی و همه جانبه لازم دارد.
آنگونه كه كارشناسان، دست اندركاران و تحلیل گران به آن اذعان دارند حل این مسئله بحران زا بیش از آنكه نیازمند دستورالعمل ها و نسخه های واحد در سطح ملی باشد ابتكار، نگاه و رویكردی بومی و منطقه ای را می طلبد.
آنان معتقدند كه چنین رتبه و جایگاهی از حیث بیكاری شایسته و زیبنده استانی با این همه ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی، طبیعی، كشاورزی و منابع فراوان خدادادی نیست.
**مهمترین دغدغه دولت رفع بیكاری در كهگیلویه و بویر احمد
استاندار كهگیلویه و بویراحمد نیز در همین زمینه معضل بیكاری در استان را مهمترین دغدغه و اولویت كاری مجموعه مدیریتی استان، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی دانست.
سید موسی خادمی اظهار داشت: موضوع بیكاری در كهگیلویه وبویراحمد همچون سایر معضلات و پدیده های اجتماعی چندعاملی است و نمی توان تنها یك عامل را دلیل اصلی در بروز این مشكل قلمداد كرد.
وی عدم استفاده از ظرفیت های بالقوه در استان در سالیان متمادی، فقر و محرومیت تاریخی و حاكم در استان، ضعف سرمایه گذاری های غیردولتی، كمبود زیرساخت ها به ویژه درحوزه صنعت، كشاورزی، گردشگری و نیز وابستگی شدید اقتصاد این استان به منابع دولتی و بانكی را عمده دلایل در ساختار معیوب اقتصادی و مسئله اشتغال در استان می داند.
خادمی همچنین یكی از پیش نیازهای اساسی برای توسعه و رشد اقتصادی و كاهش میزان بیكاری را گذر از مدرك گرایی، توجه به اهمیت مهارت آموزی و كسب دانش های فنی و حرفه ای دانست.
وی ضعف مشهود و گرایش محدود جوانان جویای كار و دانش آموختگان دانشگاهی به سمت دانش های فنی و حرفه ای را یادآور شد و گفت: نبود انگیزه در بین جوانان برای یادگیری و انجام كارهای فنی زمینه بروز بسیاری از چالش های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه از جمله افزایش میزان بیكاری شده است.
استاندار كهگیلویه و بویر احمد تصریح كرد: كسب دانش های صرف تئوری و نظری در دانشگاه ها، مراكز علمی و آموزشی بدون یافتن مهارت ها و دانش های فنی و كاربردی از بزرگترین چالش های فرارو در ساختار نظام آموزشی است كه سایر حوزه ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.
خادمی گفت: این استان را می توان تلفیق و تركیبی از انواع مزیت ها، ظرفیت ها و استعدادهای بی شمار نیز دانست كه با وجود دارا بودن توانمندیها و ظرفیت های بالقوه اما همچنان در محرومیت نسبی و توسعه نیافتگی بسر می برد.
**داشتن منابع سرشار آبی در استان
وجود حدود 8.5 میلیارد مترمكعب روان آب معادل 10 درصد آب كشور یكی از ظرفیت های مهم كهگیلویه و بویر احمد است كه از آن در راستای توسعه و اشتغال بهره گیری نشده است.
حدود 6.5 میلیارد مترمكعب از این میزان آب در خود استان تولید می شود.
میانگین بارندگی در این استان با بیش از سه برابر كشور حدود 678میلیمتر است.
قرارگرفتن در كریدور شمال به جنوب و همجواری با استان های اصفهان، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و برخی از مناطق جنوبی از دیگر مزیت ها و ظرفیت های مهم این استان ذكر كرد.
**داشتن منابع عظیم نفت و گاز در كهگیلویه و بویر احمد
استاندار كهگیلویه و بویر احمد بیان كرد: حدود 25 درصد نفت و گاز كشور در این استان تولید می شود اما این ظرفیت نیز كمكی به رونق اقتصادی و كاهش میزان نرخ بیكاری در این نقطه از ایران اسلامی نكرده است.
خادمی سهم استان كهگیلویه وبویراحمد از منابع بانكی كشور را نیز 29 صدم درصد و نسبت مصارف به منابع در بانك های این استان نیز 133 درصد دانست.
وی معتقد است كه این مهم نیز از جمله دلایل اصلی و موانع جدی فرآروی سرمایه گذاری در استان و افزایش نرخ بیكاری شده است.
استاندار كهگیلویه وبویراحمد میزان نرخ اشتغال در بخش های صنعت، خدمات و كشاورزی این استان را نیز به ترتیب 31، 50 و 18 درصد ذكر كرد.
** ظرفیت های مغفول مانده
یك استاد دانشگاه یاسوج نیز معتقد است استان كهگیلویه وبویراحمد گنجینه ای از داشته های خدادادی و در عین حال مغفول مانده از منابع آب، جنگل، باغ ، گیاه ، كشاورزی و ظرفیت های منحصربفرد گردشگری و منابع نفت و گاز است.
دكتر عزیز الله جعفری یكی از ظرفیت ها و مزیت های نسبی استان را وجود بیش از 2 هزار و400گونه گیاه دارویی و خوراكی در مناطق مختلف می داند.
به گفته این استاد دانشگاه از این تعداد 45گونه بومی و منحصر در منطقه حفاظت شده در شهرستان دنا وجود دارد و براین اساس این منطقه به تنهایی به اندازه 46 كشور دنیا گونه گیاهی آندومیك دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج اگرچه معتقد است بیش از 40 درصد از گونه های گیاهی موجود كشور در كهگیلویه وبویراحمد یافت می شود، سوء مدیریت و ضعف منابع را از دلایل اصلی در شكوفایی این ظرفیت ها ذكر كرد.
جعفری افزود: 28 درصد از مجموع هفت هزار و 500 انواع گونه گیاهان كشور در این استان رویش دارد.
وی با بیان اینكه از مجموع 2 هزار و 400 گونه گیاهی در این استان 425 گونه آن دارویی است، اظهار داشت: از هر پنج گونه گیاه كهگیلویه و بویراحمد یك گونه آن كاربرد دارویی دارد.
وی ادامه داد: این در حالی است كه در كشور 725 گونه و در قاره اروپا 800 گونه دارویی وجود دارد و تنها در منطقه حفاظت شده دنا حدود یكهزار و 250 گونه گیاهی شناسایی شده است كه این میزان حدود 16درصد كل گیاهان دارویی كشور است.
بر اساس بررسی های انجام شده در صنایع دارویی كشور از 223 داروی فرموله شده 95دارو در این صنایع به كار می رود كه 18 گونه از این تعداد غیر بومی است.
در حدود هر 660 كیلومتر مربع در دنیا یك گونه گیاهی، در هر 222 كیلومترمربع در كشور یك گونه، در هر هشت كیلومتر مربع كهگیلویه و بویراحمد یك مورد و در هر یك كیلومتر مربع در منطقه حفاظت شده دنا نیز یك گونه گیاهی وجود دارد.
از مجموع گیاهان دارویی شناسایی شده در كهگیلویه و بویر احمد 111 گونه آنها خوراكی،200 گونه دارویی، 87 گونه رنگی، 50 گونه درخت و درختچه و میوه وحشی، 12 گونه روغنی، 40 گونه صمغ دار، 87 گونه اسانس دار و 25 گونه ادویه ای هستند.
جعفری با تاكید بر ضرورت فرآوری و جلوگیری از خام فروشی در زمینه گیاهان دارویی به عنوان یكی از محورهای مهم اشتغالزایی در استان، گفت: تركیب و غنای مواد موثر گیاهان دارویی این استان نیز نسبت به سایر نقاط كشور بیشتر است.
وی البته كمبود اعتبارات تحقیقاتی و پژوهشی، ضعف ارتباط بین صنعت و دانشگاه و مراكز علمی با دستگاه های متولی در حوزه منابع طبیعی و زیست محیطی را از مهمترین مشكلات و چالش های فرآروی این صنعت در استان ذكر كرد.
عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج تخصیص نیافتن بخش عمده ای از سهم اعتبارات و بودجه های ملی در نتیجه نبود پارك علم و فناوری و سایر مراكز تحقیقاتی را نیز از دیگر مشكلات و معضلات فرآروی این صنعت در استان ذكر كرد.
به گفته وی این استان شاید تنها نقطه ای در جهان باشد كه در كنار طلای سیاه دارای طلای سبز نیز است.
جنگلهای این استان هشت درصد جنگلهای كشور و 20درصد از جنگلهای حوزه زاگرس را در خود جای داده و بر این اساس سرانه جنگل در دنیا هشت دهم، در ایران 2 دهم و در این استان 1.7 دهم هكتار است كه سرانه جنگل در كهگیلویه و بویراحمد 8.5 برابر كشور و حدود 2 برابر دنیا است.
**دود و آلودگی سهم استان و گچساران از تولید 20درصد نفت كشور
شهرستان گچساران نیز با وجود تولید بیش از 20 درصد نفت و گاز اما با بیشترین میزان نرخ بیكاری به ویژه در سال های اخیر مواجه است و مسئولان و مردم این دیار سهم شان از این منابع را تنها دود و آلودگی می دانند.
گچساران با 22.3 درصد بیشترین میزان نرخ بیكاری در بین سایر شهرستان های استان را دارد.
معضل بیكاری در گچساران به یكی از دغدغه های جدی مسئولان و متولیان امر در این شهرستان به ویژه در 2 سال گذشته تبدیل شده است.
امام جمعه دوگنبدان مركز شهرستان گچساران بارها نیز در خطبه های نماز جمعه به این معضل جدی اشاره كرده است.
حجت الاسلام امین الله حجازی در خطبه نماز جمعه هفته قبل در این شهر گفت: این شهر از نظر منابع زیر زمینی ثروتمندترین شهر ایران اما در روی زمین همین شهر بیكارترین شهر كشور تلقی می شود كه بیشترین تعداد بیكاران را به خود اختصاص داده است.
وی تصریح كرد: نباید در شهری كه این همه ذخایر غنی و زیرزمینی دارد وضعیت بیكاری این چنین حاكم باشد كه البته ضرورت عدالت اجتماعی در زمینه به كارگیری افراد نیز باید لحاظ شود.
كارشناسان و مسئولان نیز وجود برخی صنایع وابسته از جمله شتاب بخشی در روند اجرای كارخانه پتروشیمی گچساران كه هم اینك بالای 40 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و نیمه كاره رها شده را عاملی برای كاهش نرخ بیكاری در این شهرستان می دانند.
** سهم ناچیز گردشگری در اقتصاد و اشتغالزایی
اگرچه مسئولان و متولیان امر در سطح ملی و استانی بارها سرمایه گذاری بر روی صنعت گردشگری را به عنوان محور اصلی توسعه این استان برشمرده اند و روی آن تاكید دارند اما به دلیل ضعف زیرساخت ها و تا حدودی سوء مدیریت ها در این بخش نیز كارایی و اثرگذاری چندانی در رفع مشكلات بویژه معضل بیكاری استان نداشته است.
وجود بیش از 2 هزار و 600میراث فرهنگی، 720 اثر تاریخی، 299 بقعه متبركه در كنار طبیعت زیبای استان با وجود 10درصد آب كشور و جنگل فراوان از جمله ظرفیت های مهم گردشگری در كهگیلویه و بویراحمد است.
** طرح های احیایی جنگل محور توسعه در روستاها
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری كهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به ضرورت استفاده منطقی و قانونمند مردم از طبیعت و كشت انواع گیاهان دارویی و خوراكی برای كمك به اقتصاد، معیشت و اشتغال پایدار در سطح روستاها و جوامع محلی وبهره وری از طبیعت را همراه با فعالیت های احیایی یكی از راهبردهای مهم در راستای ایجاد اشتغال و كاهش معضل بیكاری دانست.
عزت الله بهشتی فر اظهار داشت: بیش از 800 نفر از مردم در روستاها و جوامع محلی و در قالب 22 تشكل مردم نهاد در همین راستا با اداره كل منابع طبیعی همكاری دارند.
وی اجرای طرح های احیاء و اصلاح در عرصه های طبیعی و جنگلی را به عنوان یكی از برنامه های اصولی و اقتصادی برای حفظ جنگل ها و منابع طبیعی و جلب مشاركت و همراهی مردم در این زمینه دانست.
بهشتی فر یادآور شد: سال گذشته افزون بر هشت هزار و 500 هكتار انواع گیاهان دارویی به ویژه آنغوزه در سطح استان نیز كشت شد.
وی اظهار كرد: با برداشت حدود 150 هكتار گیاه آنغوزه در منطقه تنگ سرخ یاسوج بیش از هفت میلیارد ریال برای بهره برداران و كشاورزان این منطقه و به میزان هر هكتار نیز 2 میلیون و 600 هزار ریال برای دولت سود اقتصادی به دنبال داشت.
وی گفت: كاشت بیش از هفت هزار هكتار بادام تلخ به ویژه در مناطق گرمسیری استان با همكاری مردم و واگذاری زمینها به بهره برداران و كشاورزان در سال گذشته از مهمترین طرح های احیایی در راستای ایجاد اشتغال و كمك به اقتصاد روستاییان و جوامع محلی این استان بود.
**بالا بودن تب مدرك گرایی و گرایش به مشاغل دولتی
مدیركل آموزش فنی وحرفه ای كهگیلویه و بویراحمد اما در این راستا نیز معتقد است كه تب و اشتیاق مدرك گرایی در این استان به مراتب بیش از مهارت آموزی بوده و این مهم یكی از مشكلات و آفت های جدی در موضوع اشتغال و افزایش بیكاری در استان است.
فرج الله راد اظهار داشت: موازی كاری و دخالت برخی مراكز علمی، آموزشی و حتی دستگاه های اجرایی در امر آموزش و مهارت آموزی نیز بر وجود این مشكل افزوده است.
وی، البته گرایش روز افزون جوانان و تحصیل كردگان به سمت مشاغل دولتی و پشت میز نشینی را نیز از دیگر دلایل عمده بیكاری در استان دانست.
** ضعف سرمایه گذاری عامل افزایش نرخ بیكاری در استان
مدیركل امور اقتصاد و دارایی كهگیلویه وبویراحمد نیز ضعف سرمایه گذاری در بخش های مختلف و نبود زیرساخت ها دربخش های گوناگون را عامل اساسی در افزایش میزان نرخ بیكاری در این استان دانست.
ابراهیم كشاورز گفت: برخی بروكراسی ها و سخت گیری های بی مورد از سوی دستگاه های مختلف و بانك ها و نیز ضعف زیرساخت ها حتی در حوزه رفاهی و شهر نشینی از عوامل مهم در كاهش میزان سرمایه گذاری این استان و در نتیجه ركود اقتصادی است.
وی نبود صنایع بزرگ و كارخانه های تولیدی اشتغالزا و ضعف محسوس تخصص در بازار و نیروی كار را از دیگر عوامل افزایش نرخ بیكاری در استان دانست.
وی با بیان اینكه برخی رویكردها نسبت به حوزه كسب و كار و اشتغال در كشور نیازمند تغییر و آسیب شناسی جدی است، افزود: تا زمانی كه شاخص اساسی ارتقای نیروی كار در ایران مدرك گرایی به جای تخصص باشد نباید انتظار افزایش میزان بهره وری و رشد اقتصادی به معنای واقعی را داشت.
** 29.1 درصد نرخ بیكاری در بین دانش آموختگان كهگیلویه وبویراحمد
مدیر كارآفرینی و اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كهگیلویه وبویراحمد نرخ بیكاری در بین دانش آموختگان این استان را حدود 29.1 درصد اعلام كرد.
آیت ارمغانی در این زمینه اظهار داشت: بر اساس آخرین برآورد آماری، تعداد دانش آموختگان دانشگاهی بیكار در این استان 15 هزار و 654 نفر است.
وی بیان كرد: تعداد فارغ التحصیلان شاغل در این استان 37 هزار و 331 نفر و تعداد جوانان بیكار سنین 15 تا24 سال نیز 6 هزار و 306 نفر است.
وی میزان نرخ بیكاری فصلی در استان را نیز هم اكنون 17.7 درصد اعلام كرد و افزود: شهرستان گچساران با 22.3 درصد بیشترین و شهرستان دنا نیز با 11.9 درصد كمترین نرخ بیكاری در استان را دارند.
ارمغانی نرخ بیكاری در شهرستان های بویراحمد، كهگیلویه، بهمئی، لنده، چرام و باشت را نیز به ترتیب 17.8، 16.5، 20.6، 17.6، 15.1 و 15.7 درصد ذكر كرد.
وی تصریح كرد: بر اساس آمار تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل كهگیلویه و بویراحمد در سال 94 در دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی بیش از 52 هزارو 200نفر بود.
ارمغانی اظهار كرد: یكی از عوامل تاثیرگذار در افزایش نرخ بیكاری كهگیلویه و بویراحمد تغییر ساختار جویندگان كار و جابه جایی این ساختار از افراد دیپلم و زیر دیپلم به دانش آموختگان دانشگاهی با انتظاراتی به مراتب بیشتر و نبود تناسب بین رشته های دانشگاهی و نیازهای بازار كار استان است.
وی عنوان كرد: طرح كارورزی دانش آموختگان دانشگاهی راهكاری مناسب در این راستا بوده و الگوی توانمندسازی، اشتغال پذیری و كارآفرینی دانشجویان نیز از مهمترین راهكارهای وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی در زمینه اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی است.
ارمغانی ابراز داشت: این الگو مجموعه ای از اقدام های منسجم و نظام مند است كه به آشنایی گسترده و علمی دانشجویان با بازار كار و ایجاد تعامل سازنده بین دانشگاه و بازار كار منجر می شود.
مدیر كار آفرینی و اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد و مدرس مدیریت تولید و كارآفرینی دانشگاه های یاسوج افزود: فرصت های شغلی در این استان محدود و استان نیز فاقد صنایع مادر است و تنها راه ایجاد فرصت های شغلی توسعه سرمایه گذاری با بهره گیری از توان بخش خصوصی خواهد بود.
ارمغانی گفت: بخش خصوصی چالش های مربوط به خود را دارد و علاوه بر ضعف مالی سرمایه گذاران بومی و بالا بودن هزینه های تولید در مقایسه با سایر استان های كشور به دلیل كمبود زیرساخت های تولید از قبیل حمل و نقل و انرژی نارسایی های فضای كسب و كار نیز بخش عمده ای از مشكلات بخش خصوصی و از دلایل كمبود فرصت های شغلی در كهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان كرد: دریافت تسهیلات بانكی از دغدغه های اصلی فعالان اقتصادی كهگیلویه و بویراحمد است و بیش از 70 درصد واحدهای اقتصادی این استان به دلیل داشتن مشكل سرمایه در گردش غیرفعال و یا در سطحی پایین تر از ظرفیت فعالیت می كنند.
ارمغانی اظهار كرد: فضای كسب و كار از عوامل تاثیرگذار بر عملكرد بنگاه های اقتصادی است كه خارج از كنترل مدیران بنگاه هاست.
وی عنوان كرد: در زمینه راه اندازی كسب و كار وجود قوانین پیچیده، موازی، متناقض و غیرشفاف و بروكراسی طولانی موجب شده تا علاقه مندان بنگاه های اقتصادی در كهگیلویه و بویراحمد با مشكل مواجه شده و به سمت اقتصاد غیررسمی هدایت شوند.
وی وضعیت بنگاه های تولیدی در بخش های مختلف اعم از كشاورزی، صننعت خدمات را در استان نامطلوب توصیف كرد و یاداور شد: از مجموع یكهزار و 621 كارگاه تولیدی در استان 644 مورد آن با میانگین سه هزار و 201 نفر اشتغالزایی به طور كامل راكد هستند.
وی تصریح كرد: 198 مورد با 2 هزار و 154 نفر اشتغالزایی نیز نیمه فعال و 354 مورد هم اكنون با ظرفیت كامل مشغول فعالیت است.
ارمغانی تصریح كرد: 623 كارگاه تولیدی با میزان 4 هزار و 950 نفر هم اكنون زیر ظرفیت خود كار می كنند.
وی با بیان اینكه 52 طرح و كارگاه تولیدی در بخش های مختلف با پیشرفت بالای 80 درصد در سطح استان در حال اجرا هستند، گفت: میزان اشتغالزایی این تعداد طرح نیز یك هزار و 384 نفر براورد شده است.
وی ابراز داشت: 95 طرح نیز با اشتغالزایی یكهزار و 412 نفر نیز با میانگین پیشرفیت فیزیكی بالای 50 درصد نیز در حال اجراست.
ارمغانی تصریح كرد: در صورت فعال شدن واحدهای راكد و بهره داری از طرح های تولیدی در حال اجرا در استان حدود 10 هزار و 947 نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.
وی یاداور شد: در صورت تحقق این مهم نرخ بیكاری در استان از 17.7 درصد به كمتر از 11.8 درصد كاهش پیدا خواهد كرد.
بر اساس امار اعلام شده ثبت احوال جمعیت استان كهگیلویه وبویراحمد هم اكنون بیش از 703 هزار نفر است .
كهگیلویه وبویراحمد با یك درصد مساحت و یك درصد جمعیت كشور دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یكهزارو 676 روستای دارای سكنه است.
** مهاجرت افزون بر 65 هزار نفر ازكهگیلویه و بویراحمد برای یافتن كار
معاون اشتغال و كارآفرینی اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: 65 هزار و 641 نفر بین سال های 90 تا 94 از این استان به استان های دیگر مهاجرت كرده اند كه براساس بررسی های صورت گرفته بیشتر آنها با هدف یافتن كار رفته اند.
ارمغانی اظهار كرد: استان های فارس، خوزستان، اصفهان و بوشهر به ترتیب بیشترین مقصد جمعیت مهاجر كهگیلویه و بویراحمد است.
وی عنوان كرد: 26 هزار و 294 نفر از این تعداد از شهرستان بویراحمد، 11 هزار و 927 نفر از گچساران و 15 هزار و 117 نفر از این تعداد از كهگیلویه و سایر مهاجران از شهرستان های باشت، چرام، لنده، بهمئی و دنا بوده اند.
ارمغانی بیان كرد: 65 هزار و 175 نفر نیز بین سال های 90 تا 94 به كهگیلویه و بویراحمد مهاجرت كرده اند كه پنج هزار و 442 نفر از این تعداد از استان فارس به این استان مهاجرت كرده اند.
وی گفت: 29 هزار و 187 نفر از این تعداد به شهرستان بویراحمد به مركزیت یاسوج مركز كهگیلویه و بویراحمد سفركرده اند.
ارمغانی اظهار داشت: شهرستان های كهگیلویه با 13 هزار و 928 نفر، گچساران با 11 هزار و 632 نفر و دنا با سه هزار و 174 نفر بعد از بویراحمد بیشترین پذیرش جمعیت مهاجر را داشته اند.
وی با بیان اینكه شهرستان بویراحمد بیشترین خروجی و ورودی جمعیت مهاجر را داشته است، گفت: در چهار سال منتهی به 94 از شهرستان بویراحمد 26 هزار و 294 نفر مهاجرت كرده اند و 29 هزار و 187 نفر مهاجر وارد این شهرستان شده اند كه میزان مهاجرت به این شهرستان در این مدت 2 هزار و 893 نفر بیشتر از خروجی آن بوده است.
ارمغانی تصریح كرد: 48 هزار و 444 نفر مهاجرت داخل استانی در چهار سال منتهی به 94 انجام گرفته است كه 20 هزار و 957 نفر ازاین تعداد به شهرستان بویراحمد مهاجرت كرده اند.
وی گفت: كهگیلویه با 12 هزار و 569 نفر، گچساران با 6 هزار 186 نفر دنا با 2 هزار و 212 نفر بعد از بویراحمد بیشترین پذیرش جمعیت مهاجر داخل استانی را داشته اند.
ارمغانی افزود: میزان مهاجرت از كهگیلویه و بویراحمد به دیگر استان ها 466 نفر بیشتر از جمعیت مهاجر ورودی آن است كه بیشتر مهاجرت ها از این استان با هدف یافتن كار در دیگر استان ها صورت می گیرد.
** بیكاری در كهگیلویه وبویراحمد ریشه ای تاریخی دارد
معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه وبودجه كهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: معضل بیكاری در استان ریشه تاریخی دارد و نمی توان در یك بازه زمانی كوتاه آن را كاهش چند رقمی داد.
علی شهابی با بیان اینكه بر اساس تعریف شغل در كشور و اینكه هر فردی از جمعیت فعال این استان در طول هفته یك ساعت كار كند شاغل محسوب می شود، گفت: نرخ بیكاری را به طور معمول برای جمعیت 10 سال به بالا محاسبه می كنند.
وی تصریح كرد: میزان نرخ بیكاری در كهگیلویه و بویراحمد طی یك دهه اخیر بین 14 تا بالای 17 درصد در نوسان بود.
شهابی ضعف محسوس زیرساخت ها در بخش های مختلف و فقر تاریخی حاكم بر این استان را یادآور شد و افزود: اقتصاد، تولید و حتی میزان اشتغال زایی در كهگیلویه و بویراحمد بیشتر متكی به بودجه ها و منابع دولتی است.
وی با بیان اینكه سال گذشته كل میزان تخصیص منابع در طرح های ملی استان بین 15 تا 20 درصد بود، اظهار كرد: ركود و نیمه فعال بودن طرح های مهم عمرانی و اقتصادی تأثیر محسوسی در افزایش نرخ بیكاری استان در سال های اخیر به ویژه سال 94 داشت.
شهابی اظهار كرد: بدون شك با تخصیص منابع دولتی و بودجه های پیش بینی شده در سفر اخیر رئیس جمهوری و هیات دولت به استان برای برخی طرح های عمرانی و اقتصادی بزرگ در استان شاهد تحرك در بازار كار و كاهش نرخ بیكاری در استان خواهیم بود.
شهابی اظهار كرد: نرخ بیكاری این استان نیز در زمستان سال گذشته حدود 22 درصد بود.
معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه كهگیلویه و بویراحمد نرخ مشاركت اقتصادی در استان را نیز در بهار امسال حدود 36.4 درصد اعلام كرد.
وی میانگین نرخ مشاركت اقتصادی در كشور را بر اساس اعلام مركز آمار ایران در بهار امسال با 1.4 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل 39.5 درصد ذكر كرد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه كهگیلویه و بویراحمد جمعیت استان را بر اساس سرشماری نفوس و مسكن سال 1390 بیش از 658 هزار نفر عنوان كرد.
بر اساس اطلاعات سرشماری عمومی نفوس و مسكن سال 1390 بیش از 52 درصد از جمعیت این استان در مناطق شهری زندگی می كنند.
به گزارش ایرنا، بر اساس داده‌های مركز آمار از بازار كار استان‌ها، استان كرمانشاه با نرخ بیكاری 19.2درصد بیشترین سهم بیكاری را در میان استان‌های كشور دارد.
در یك قانون كلی نرخ بیكاری فصول در ایران با توجه به شغل‌های فصلی در برخی فصل‌ها مانند تابستان و پاییز در اكثر آمارهای بهار و زمستان نرخ بیكاری افزایش بیشتری از خود نشان می‌دهد.
خبرنگار: حمید جهان** انتشار دهنده: حسینعلی راشكی
3016/8005
۰ نفر