۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82281639
T T
۰ نفر
ترامپ: سیاست های كلینتون در قبال سوریه به جنگ جهانی سوم منجر می شود

تهران- ایرنا- «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریكا در تازه ترین اظهارات خود هشدار داد سیاست های رقیب دمكراتش «هیلاری كلینتون» در قبال بحران سوریه به «جنگ جهانی سوم» منجر می شود.

به گزارش ایرنا، دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریكا، این روزها با تندترین ادبیات، سیاست ها، برنامه ها و حتی زندگی شخصی یكدیگر را مورد انتقاد قرار می دهند و پشت پرده سیاست های كاخ سفید را بیش از پیش برای افكار عمومی جهان روشن تر می كنند كه در تازه ترین انتقادها، ترامپ این اظهارات را صبح روز گذشته (سه شنبه به وقت محلی) در 'دورال ' (Doral) ایالت فلوریدای آمریكا در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری رویترز بیان كرد و رسانه های غربی امروز چهارشنبه به آن پرداختند.
رویترز از دورال فلوریدا گزارش داد: در این مصاحبه كه بیشتر بر سیاست های خارجی آمریكا متمركز بود ترامپ گفت كه طرح های هیلاری كلینتون در قبال بحران سوریه با توجه به اینكه در آن، نیروهای نظامی از روسیه كه یك كشور هسته ای است حضور دارد، امكان بالقوه منجر شدن آن را به جنگ جهانی سوم دارد.
ترامپ در این مصاحبه گفت: شكست دادن (گروه – تكفیری – تروریستی) داعش اولویت نخست است. هیلاری كلینتون با نگرشی هرچه تهاجمی تر به جای حل بحران سوریه، آمریكا را به سوی یك جنگ جهانی سوق می دهد.
خبرگزاری رویترز افزود: كلینتون خواستار ایجاد منطقه «پرواز ممنوع» و «منطقه امن» به منظور حمایت از افراد غیر نظامی در سوریه است و برخی تحلیلگران بیم آن را دارند كه برای محافظت از این مناطق، ناگزیر به ورود آمریكا و درگیری مستقیم با جنگنده های روسیه خواهد شد.
ترامپ در این باره به رویترز گفت: «ما باید بر روی داعش تمركز كنیم، نه بر روی سوریه. اگر درمورد سوریه به هیلاری كلینتون گوش كنیم، به جنگ جهانی سوم ختم خواهد شد.»
نامزد جمهوریخواهان در انتخابات آمریكا در عین حال اعتراف كرد: بشار اسد اكنون نسبت به سه سال گذشته قوی تر است.
رویترز افزود: ستاد انتخاباتی هیلاری كلینتون، انتقاد ترامپ را در این مورد رد و به این مطلب اشاره كرد كه كارشناسان امنیتی از دو حزب دمكرات و جمهوریخواه به این مورد كه ترامپ برای فرماندهی كل قوا ارتش آمریكا مناسب نیست، اذعان دارند.
بنا بر این گزارش، «جسی لهریچ» (Jesse Lehrich) سخنگوی هیلاری كلینتون در واكنش به اظهارات اخیر ترامپ در بیانیه ای اظهار داشت: «بار دیگر وی با تقلید از گفته های پوتین با هراس آمریكایی ها بازی كرد، درحالی كه هیچ طرحی از خود برای شكست داعش ندارد.»
به گزارش ایرنا، شبكه تلویزیونی سی ان ان آمریكا این مصاحبه را امروز چهارشنبه بازتاب داد و اعلام كرد: دونالد ترامپ هشدار داد سیاست های هیلاری كلینتون در قبال بحران سوریه به جنگ جهانی سوم منجر خواهد شد.
سی ان ان گزارش داد: ترامپ هیچگونه استراتژی روشنی در قبال نبرد با داعش یا بی ثباتی جهانی كه مناقشه سوریه را فرا گرفته است، ارائه نكرد. وی تنها به این مورد اشاره كرده است كه آمریكا باید اجازه دهد شورشیان مخالف دولت سوریه، دولت سوریه و روسیه با داعش جنگیده و آن را از میان بردارند.
سی ان ان اضافه كرد: ترامپ در حالی این اظهارات را عنوان می كند كه در بسیاری از نظرسنجی ها كه تنها دوهفته دیگر به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریكا باقی مانده است، از هیلاری كلیتون رقیب خود عقب مانده است.
به گزارش ایرنا، ترامپ در روزهای اخیر در «نیپلز» ایالت فلوریدا با تاختن به رقیب انتخاباتی خود به صراحت گفت كه سیستم انتخاباتی در آمریكا «فاسد»، «شكست خورده» و «متقلبانه» است.
وی آنچنان كه سی ان ان روز گذشته (سه شنبه) گزارش داد در اظهاراتی گفت كه رسانه های «حقه باز» آمریكایی نظرسنجی های «ساختگی» ارائه می كنند.
كلینتون نیز در روزهای اخیر با واكنش به اظهارات جنجال برانگیز رقیب جمهوریخواه خود گفت: ترامپ تهدیدی مستقیم برای دمكراسی آمریكا است.
انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریكا قرار است هشتم نوامبر برابر با 18 آبان ماه برای تعیین چهل و پنجمین رئیس جمهوری این كشور برگزار شود.
در این دور از انتخابات ریاست جمهوری، برخلاف انتخابات مقدماتی كه آرا «الكتُرال» (آرا نمایندگان) شمارش می شد، این بار آرا «دلگیت» (مجمع انتخاب كنندگان/ گزینشگران) شمارش خواهد شد؛ شمارشی كه در واقع آرا مستقیم مردم آمریكا برای تعیین رئیس جمهوری این كشور محسوب نمی شود.
اروپام **1302**
مترجم: بهروز وفاداری ** انتشار دهنده: زهرا هژبری