۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۲۶
کد خبر: 82282089
T T
۰ نفر

افزايش نفوذ سياسي آمريكا در سودان

۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۲۶
کد خبر: 82282089
افزايش نفوذ سياسي آمريكا در سودان

تهران - ايرنا - همزمان با سفر «دونالد بوث» فرستاده ويژه آمريكا به سودان، نفوذ مقامات آمريكايي در نهادهاي سياسي اين كشور افزايش يافته است.

به گزارش ايرنا به نقل از شبكه تلويزيوني يورونيوز، آغاز دوباره مذاكرات صلح ميان دولت سودان و گروه‎هاي مسلح مخالف با مشاركت و نظارت اتحاديه آفريقا و نيز حل بحران خلا قدرت در سودان جنوبي از محورهاي اصلي رايزني مقامات آمريكايي با مقامات سياسي سودان بوده است.
بوث در اظهاراتي مداخله جويانه مدعي شده كه آمريكا همواره از تلاش كشورهاي آفريقايي براي دستيابي به توافق صلح دائمي و پايدار حمايت كرده است.
وي در ادامه نقش مقامات سابق آفريقاي جنوبي در رسيدن به اين توافق را ستود و بر حل سياسي بحران سودان تصريح كرد.
اين در حالي است كه عمر البشير رئيس جمهور سودان پيشتر با تاكيد بر اينكه خواستار صلح است، يادآور شده بود كه عناصر حامي غرب در جنوب سودان موجب ايجاد مشكلاتي ميان شمال و جنوب شده اند.
در همين خصوص، 'عبيدالله الازرق' قايم مقام وزارت خارجه سودان تاكيد كرده بود: موضوع برگزاري انتخابات سودان مساله اي كاملا داخلي است و دولت خارطوم به هيچ وجه در زمينه مسايل داخلي، از كشور ديگري درس نمي گيرد و اجازه مداخله در اين امور را نخواهد داد.
وي افزود: دولت آمريكا به هيچ يك از تعهدات و وعده هاي خود به دولت سودان در مناسبت هاي مختلف، عمل نكرده، بنابر اين حق مداخله در امور سودان را ندارد.
آمريكا در عمل به وعده هاي خود مبني بر لغو تحريم هاي اقتصادي سودان و بيرون آوردن نام اين كشور از ليست حاميان تروريسم عمل نكرده، در حالي كه مقامات آمريكايي قول داده بودند كه در صورت حمايت سودان از جدايي سودان جنوبي، اين وعده ها را انجام دهند.
رييس جمهوري سودان پيشتر با تاكيد بر اينكه آمريكا به هيچ يك از تعهدات خود در قبال خارطوم عمل نكرده است، عنوان داشت كه ديگر هيچ اعتمادي به وعده هاي واشنگتن ندارد.
خاورم**9377** مترجم: حميد اوضح*انتشار دهنده: مجيد جعفري
۰ نفر