17خط كشتیرانی لاینری جهان تردد خودرا به بندرشهید رجایی آغاز كرده اند

بندرعباس- ایرنا - رییس اداره امور كانتینری بندر شهید رجایی با بیان اینكه اكنون 17 خط كشتیرانی لاینری جهان تردد خود را به این بندر آغاز كرده اند، گفت: با 28درصد رشد، حجم عملیات تخلیه و بارگیری كانتینری دربندر شهید رجایی، امسال به بیش از دو میلیون و 100 هزار كانتینر افزایش می یابد.

خطوط لاینری حمل مستقیم كالا را از مبدا به مقصد انجام می دهند.
به گزارش روز شنبه ایرنا، تورج امیری در حاشیه بازدید خبرنگاران از بندر شهید رجایی افزود: پیش از آغاز تحریم های ظالمانه حجم عملیات تخلیه و بارگیری كانتینری در بندر شهد رجایی به بیش از سه میلیون كانتینر در سال می رسید. با آغاز تحریم ها و كاهش تردد لاینرها به این بندر در سال 1394 عملیات تخلیه و بارگیری كانتینری در بندر شهید رجایی به یك میلیون و 600 هزار دستگاه كانتینر كاهش یافت.
وی با بیان اینكه اكنون ظرفیت تخلیه و بارگیری كانتنیری در فاز یك ترمینال یك بندر شهید رجایی یك میلیون و 500 هزار و فاز دوم بیش از 2 میلیون دستگاه است، گفت: با نصب 20 دستگاه كانتری كرین (جرثقیل بزرگ بندری) در یال شرقی و غربی این فاز، ظرفیت این ترمینال به سه میلیون و 500 هزار دستگاه كانتینر در سال افزایش می یابد.
امیری یادآورشد: با تجهیز فاز دوم بخشی از ترمینال 2 بندر شهیدرجایی ظرفیت كانتینری این بندر، سالیانه به 6 میلیون كانتینر افزایش می یابد و با تكمیل فاز سوم این بندر ظرفیت سالیانه ما به بیش از هشت میلیون دستگاه كانتینر افزایش خواهد یافت.
به گفته این مقام مسوول در بندر شهید رجایی، هم اكنون دو اپراتور در ترمینال یك بندر شهید رجایی فعال است و مزایده برای انتخاب یك اپراتور جایگزین در این فاز در حال ویرایش قرارداد است و مقدمات تعیین اپراتور برای ترمینال دوم بندر شهید رجایی نیز در دست اقدام قرار گرفته است.
وی با اشاره به آغاز تردد لاینرهای بزرگ جهان به بندرشهید رجایی گفت: 17 لاینر بزرگ جهان تردد خود را به این بندر آغاز كرده اند و بزودی تردد لاینرهای مرسك دانمارك، (MOL) ام او ال ژاپن، (CMA ) سی ام آ فرانسه و(Messina) مسینا ایتالیا به بندر شهید رجایی آغاز می شود.
رییس اداره امور كانتینری بندر شهید رجایی با بیان اینكه پیش از آغاز تحریم های ظالمانه 27 لاینر بزرگ جهان به بندر شهید رجایی تردد داشتند، گفت: با آغاز تردد این شركت های كشتیرانی، مجموع لاینرهای این بندر به بیش از 20 شركت افزایش یافت، ضمن اینكه هفته گذشته تردد نخستین كشتی مرسك به بندر شهید رجایی برای تخلیه تعدادی كانتینر انجام و بدین ترتیب تردد كشتی های این شركت به صورت برنامه ای به شهید رجایی از سایر بنادر جهان آغاز شد.
امیری در ادامه با اشاره به ظرفیت ترانزیتی كانتینری بندر شهید رجایی افزود: ظرفیت ترانزیتی كانتینری كشور سالیانه 100 میلیون تن است، اما هم اكنون از 10 میلیون تن آن استفاده می شود و امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی مناسب این ظرفیت را در بندر شهید رجایی ارتقا دهیم.
وی در پایان به اهمیت تبادل اطلاعات بین سازمان های بنادر و كشتیرانی و گمرك اشاره كرد و گفت: هنوز تبادل اطلاعات بین بنادر و گمرك آغاز نشده و بندر شهید رجایی آمادگی دارد تمام مشكلات تبادل اطلاعات كالاهای وارداتی را برطرف كند تا از هرگونه سواستفاده و قاچاق در این بخش جلوگیری شود.
به گزارش ایرنا، مجتمع بندری شهید رجایی با برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیكترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس، به دلیل فاصله كوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره ای كشتی ها با قرار گرفتن در محل تلاقی كریدور ترانزیتی شمال - جنوب، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران است.
این مجتمع عظیم بندری كه در نقطه مركزی نوار ساحلی جنوب كشور و در استان هرمزگان با بیش از 2 هزار و 300 كیلومتر مرز دریایی، واقع شده به واسطه قرار داشتن در جوار صنایع بزرگ این استان و استان های تولیدی كشور و همچنین برخورداری از زیرساختهای مناسب شقوق مختلف حمل و نقل و اتصال به شبكه بین المللی راه آهن، هوایی و جاده تاریخی ابریشم، بیشترین نقش در صنعت حمل و نقل دریایی را ایفا می كند و وجود بیش از 50 كیلومتر شبكه ریلی در داخل بندر و اتصال آن به خط آهن كشور نقل وانتقال كالا را توسط شبكه ریلی كشور بیش از پیش تسهیل كرده است.
مجتمع بندری شهید رجایی ، با 2400 هكتار وسعت ، از ظرفیت پذیرش 70 میلیون تن كالا در سال برخوردار است و ظرفیت بهره مندی از 36 پست اسكله، با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال كانتینری كشور پس از افتتاح فاز دوم طرح توسعه این فاز از ظرفیت 8/5 میلیون TEU كانتینری در سال برخوردار خواهد شد.
بندر شهید رجایی در سال 2011 میلادی با رشدی معادل 46 درصدی در بین سه هزار و 500 بندر مهم جهان، با 28 پله صعود از رتبه 72 به رتبه 44 دست یافت.
اقتصام**1108**1561**خبرنگار: ایرج منصوری**انتشاردهنده:مژگان توانا
۰ نفر