۹ آبان ۱۳۹۵، ۹:۵۹
کد خبر: 82286614
T T
۰ نفر
كیفیت زعفران افغانستان برای سومین سال پیاپی بالاتر از زعفران ایران

كابل - ایرنا - سخنگوی وزارت كشاورزی افغانستان تقاضا برای زعفران این كشور را رو به رشد عنوان كرد و گفت: دریافت مقام اول كیفیت زعفران ما در بین 300 نمونه جهانی از این محصول از جمله زعفران ایران برای سومین سال پپاپی در بروكسل، اثر مثبتی برای تقاضای بیشتر خواهد داشت.

«لطف الله راشد» روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در كابل افزود: زعفران افغانستان امسال نیز برای سومین بار مقام اول را در بین 300 نمونه زعفران جهان به خود اختصاص داد و این خبر برای وزارت كشاورزی و زعفران كاران افغان امیدوار كننده است.
راشد اظهار داشت: وزارت كشاورزی افغانستان تلاش می كند تا كیفیت زعفران همچنان عالی باقی بماند و وقتی كیفیت خوب زعفران این كشور حفظ شود تقاضا برای آن در بازار جهانی نیز افزایش خواهد یافت.
سخنگوی وزارت كشاورزی افغانستان گفت كه امسال یكهزار و 150 هكتار زمین در این كشور زیر كشت زعفران قرار گرفت كه نسبت به سال گذشته 150 هكتار افزایش داشته است.
وی گفت: در تلاش هستیم تا سند سیستم استاندارد جهانی «ISO» را نیز برای این محصول بدست بیاوریم تا بتوانیم زعفران افغانستان را بیشتر به كشورهای خارجی صادر كنیم.
راشد اضافه كرد: با 9 شركت داخلی قرارداد امضا كرده تا زعفران افغانستان را با بسته بندی مناسب و به نام این كشور صادر كنند.
این مقام كشاورزی افغانستان گفت كه توافقنامه ای را هم با كشور چین امضا كرده ایم كه براساس آن زعفران خود را به آن كشور صادر خواهیم كرد و تلاش خواهد شد كه با دیگر كشورها نیز قراردادهایی برای صادرات زعفران امضا كنیم.
براساس گزارش منابع خبری افغانستان، زعفران این كشور از سوی مركز جهانی سنجش ذائقه و كیفیت مواد غذائی در بروكسل در میان 300 نوع زعفران از كشورهای مختلف جهان، از نظر كیفیت و طعم، بهترین زعفران شناخته شده است.
سومین سال است كه زعفران افغانستان در رقابت با زعفران ایران، اسپانیا و سایر كشورها، مقام مرغوب‌ترین زعفران را در جهان به خود اختصاص می دهد.
به گفته راشد قیمت جهانی برای یك كیلو زعفران افغانستان دو هزار دلار است و تقاضا برای این زعفران در بازارهای جهانی رو به افزایش است.
وزارت كشاورزی افغانستان طرحی را آماده كرده است تا در پنج سال آینده میزان تولید زعفران این كشور را به 14 تن افزایش دهند. در حال حاضر افغانستان سه هزار و 500 تن زعفران تولید می كند.
آساق*291*1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی