۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۳۶
کد خبر: 82286687
T T
۰ نفر
پیروزی احزاب میانه‌رو و چپ‌گرا در انتخابات پارلمانی ایسلند

لندن - ایرنا - نتایج اولیه انتخابات زودرس پارلمانی كشور ایسلند كه روز شنبه گذشته برگزار شد، حاكی از پیروزی احزاب میانه‌رو و چپ‌گرا در این انتخابات است.

به گزارش ایرنا، براساس آخرین نتایج اعلام‌ شده در بامداد روز یكشنبه، حزب راست میانه استقلال در انتخابات پارلمانی ایسلند با كسب در حدود 30 درصد آرا در حدود 20 كرسی از 63 كرسی پارلمان این كشور موسوم به (آلثینگی ) را كسب كرده است.
حزب استقلال به رهبری 'بیارنی بندیكتسون' هم اینك با حزب ترقی به رهبری 'سیگوردور اینگی جوهانسون'، دولت ائتلافی ایسلند را تشكیل می دهند.
حزب چپ‌گرای جنبش سبز نیز تاكنون با كسب 16 درصد آرا، 11 كرسی و حزب جدید 'دزدان دریایی' (پیراتار - Piratar) نیز با كسب 13 درصد آرا ؛ 9 كرسی پارلمان را بدست آورده اند.
بدین ترتیب حزب مخالف «دزدان دریایی» كه در حدود 4 سال پیش به رهبری خانم شاعره 'بریجینا یانس دوتیر' با ایده فعالان اینترنتی (فعال در ویكی لیكس) تاسیس شد و یك حزب تحول خواه و مخالف نظام سیاسی حاكم محسوب می شود، در جایگاه سوم ایستاده است.
تاكنون بیش از 90 درصد آرا انتخابات پارلمانی ایسلند شمارش شده است.
حزب مخالف 'دزدان دریایی' پیش از انتخابات پارلمانی ایسلند با سه حزب مخالف جناح چپ شامل' ائتلاف سوسیال دموكرات ها ' به رهبری 'اودنی گوثبیورگ هارثاردوتیرو'، حزب سبز به رهبری 'كاترین یاكاسپدوتیر' و 'آینده روشن' به رهبری 'اوتار پروپ' توافق كرده است تا در صورت پیروزی در انتخابات ایسلند ، دولت ائتلافی جدید را تشكیل دهند.
اگر چه در حال حاضر سخن گفتن در مورد اینكه كدام حزب و یا كدام ائتلاف احزاب قادر به تشكیل دولت ایسلند می باشند، زود است.
در هر حال اگر احزاب و گروه های چپ بتوانند با كسب كرسی های لازم، دولت ائتلافی ایسلند را تشكیل دهند، این برای دومین بار از زمان دستیابی این كشور به حق حاكمیت جمهوری در سال1944 میلادی، خواهد بود كه توانسته اند حاكمیت این كشور جزیره ای را در دست گیرند.
پیش از این در سال های 2009 تا 2013 میلادی سوسیال دموكرات ها و سبزهای چپ اداره امور این جزیره را در دست داشتند.
مردم كشور جزیره ای ایسلند واقع در شمالی ترین نقطه اروپا روز شنبه در یك انتخابات پارلمانی زودرس با هدف مشخص كردن سرنوشت 63 كرسی پارلمان این كشور موسوم به ( آلثینگی)، شركت كردند.
انتخابات پارلمانی ایسلند كه در آن 12 حزب رقابت داشتند، بسیار متاثر از پیامدهای بحران مالی سال 2008 و ماجرای جنجال برانگیز اوراق پانامایی یا همان 'پاناما پیپرز' بوده است.
انتخابات پارلمانی ایسلند قرار بود در 27 آوریل 2017 میلادی برگزار شود اما ائتلاف حاكم ایسلند به دنبال تظاهرات مردمی در آوریل سال جاری میلادی، پس افشای اسناد پاناما در مورد معاملات مالی پنهانی 'سیگموندور گونلاگسون' رهبر سابق حزب ترقی و همسرش، موافقت كرد كه انتخابات زودهنگام برگزار كند.
پس از استعفای سیگموندور گونلاگسون'، از مقام نخست‌وزیری ایسلند در 5 آوریل، ''اولافور راگنار گریمیسون' رییس جمهور این كشور اعلام كرد كه با هر دو حزب ائتلافی یعنی حزب ترقی و حزب استقلال برای برگزاری انتخابات زودهنگام به توافق رسیده است.
پس از استعفای 'گونلاگسون' كه به دنبال فشار زیاد احزاب مخالف و افكار عمومی صورت گرفت، 'سیگوردور اینگی جوهانسون' 53 ساله كه پست وزارت كشاورزی و شیلات و معاونت حزب ترقی خواه ایسلند را برعهده داشت، از سوی دولت ائتلافی راست میانه حاكم بر ایسلند به عنوان نخست وزیر جدید این كشور معرفی شد.
'زیگموندور دیوید گونلاگسون' كه از سال 2009 میلادی رهبری حزب ترقی را بر عهده داشت، در 2013 میلادی به مقام نخست وزیر ایسلند رسیده بود.
ایسلندی ها در عظیم ترین تظاهرات تاریخ خود در آوریل گذشته، یكصدا خواستار استعفای زیگموند دیوید گانلاگسون،از رهبری حزب ترقی و نخست وزیری و برگزاری این انتخابات زود هنگام شده بودند.
جمهوری ایسلند كه در دسامبر 1918 میلادی از دانمارك مستقل شده، شمالی‌ترین كشور اروپا و كشوری جزیره‌ای در شمال اقیانوس اطلس است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن ریكیاویك و جمعیت این كشور 320 هزار نفر است.
این كشور در حدود 8 سال قبل با یكی از شدیدترین بحران های مالی تاریخ خود روبرو شد و هر سه بانك اصلی خصوصی ایسلند ورشكسته شدند و این اتفاق باعث گردید كه این كشور به مدت 2 سال با ركود كامل اقتصادی روبرو شود.
این بحران مالی كه سبب شد ثبات سیاسی و اقتصادی این جزیره تحت تاثیر قرار گیرد و نیز رسوایی اوراق پاناما و متهم شدن شماری از سران بلندپایه سیاسی این كشور به فساد مالی، باعث گردیده كه دیدگاه مردم ایسلند نسبت به احزاب سیاسی حاكم بشدت تغییر كرده و شرایط برای قدرت گرفتن احزاب مخالف و چپ گرا فراهم شود.
اروپام**4**1552/انتشاردهنده: قاسم شریعتی