۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۹:۳۰
کد خبر: 82287979
T T
۰ نفر
محققان ایرانی دستگاه تحریك مغز برای درمان پاركینسون و آلزایمر ساختند

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه صنعتی امیر كبیر با همكاری ستاد علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری موفق به طراحی و ساخت دستگاه تحریك الكتریكی مغز شدند كه برای درمان بیماری هایی همچون پاركینسون، آلزایمر و افسردگی كاربرد دارد.

به گزارش ایرنا از دانشگاه صنعتی امیركبیر، استاد راهنمای این پروژه اظهار داشت: دستگاه تحریك الكتریكی مغز در سالهای اخیر برای درمان بالینی و تحقیقات شناختی مورد استفاده قرار گرفته است.
دكتر 'فرزاد توحید خواه' با اشاره به فعالیت های گسترده محققان دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی امیركبیر در حوزه تحریك مغز، گفت: شبیه سازی اثرات این جریانات در مغز از نگاه تئوریك، در چندین طرح تحصیلات تكمیلی همزمان با اجرای این طرح تعریف شده است و برای ساخت دستگاه، طرحی با حمایت ستاد علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دستور كار قرار گرفت.
استاد دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی امیركبیر افزود: دو نمونه از این دستگاه با رعایت استاندارهای بین المللی ساخته شده است كه قادر به تولید جریان های DC و متناوب برای انجام طرح های تحقیقاتی است و آزمایش های فنی و انسانی برای این دستگاه ها انجام شده است.
به گفته توحیدخواه، نمونه این دستگاه پیش از این در كشورهای اسپانیا، آلمان و امریكا ساخته شده است اما در ساخت دستگاه های تولید ایران، نیازهای محققان در نظر گرفته شده و دستگاه قابلیت اتصال به رایانه را داراست.
وی خاطرنشان كرد: هزینه ساخت این دستگاه، یك سوم نمونه خارجی و حدود 20 میلیون تومان ارزیابی شده است.
استاد دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه امیر كبیر تصریح كرد: از این دستگاه بدون هیچ عوارضی برای درمان بیماری هایی چون پاركینسون، آلزایمر و افسردگی استفاده می شود و می تواند روی تقویت حافظه هم تأثیر بگذارد.
گفت: جریان وارد شده توسط این دستگاه در حد دو میلی آمپر است و نسل دوم آن با هدف تمركز بیشتر و عمیق تر روی مغز در دست تهیه است.
نمونه صنعتی دستگاه تحریك مغز اكنون ساخته شده و در آستانه تجاری سازی است.
محقق این پروژه نیز به نتایج موفق به دست آمده از دستگاه تحریك الكتریكی مغز در درمان افسردگی اشاره كرد و گفت: دو نمونه از این دستگاه ساخته شده است كه نمونه تحقیقاتی این دستگاه قابلیت بیشتری نسبت به نمونه آزمایشگاهی دارد.
'گلناز بغدادی' افزود: نمونه تحقیقاتی این قابلیت كار با شدت جریان بیشتری را دارد و قادر به تولید انواع مختلف جریان است.
وی خاطرنشان كرد: نمونه اولیه دستگاه دو كاناله است و تلاش داریم در نمونه های بعدی به عمق مغز دست یابیم.
به گفته بغدادی، فناوری استفاده شده در این دستگاه سبب شده است كه میزان مصرف دستگاه كاهش یابد و ذخیره انرژی تا هشت ساعت مانا باشد.
وی قابلیت اتصال دستگاه به رایانه و ذخیره اطلاعات را از دیگر مزیت های نمونه ایرانی دستگاه برشمرد و ضمن اشاره به انجام تحقیقات روی جامعه آماری 44 نفره سالم برای بررسی افزایش كارایی حافظه و تمركز گفت: بعد از انجام تحقیقات مشخص شد كه جامعه آماری بعد از استفاده از دستگاه كارایی مغزشان افزایش یافته است.
بغدادی تاكید كرد: این افزایش كارایی به صورت مقطعی است و ماندگار نیست، این دستگاه بیشتر برای درمان افسردگی در مراكز درمانگاهی استفاده می‌شود و نتایج موفقی حاصل شده است.
علمی**1055**1440
دریافت كننده: زینب كارگر ** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
۰ نفر