۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۰۲
کد خبر: 82288175
T T
۰ نفر
نمایشگاه مطبوعات با900 رسانه برگزارمی شود/شفافیت وصداقت شعارنمایشگاه

تهران - ایرنا - معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با حضور بیش از 900 رسانه در قالب 620 غرفه در مصلای امام خمینی(ره) خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حسین انتظامی روز دوشنبه در نشست خبری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها افزود: این نمایشگاه با شعار شفافیت و صداقت چهاردهم آبان ماه با حضور مسئولان كشور و اهالی رسانه و فرهنگ و هنر در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) گشایش خواهد یافت و تا 21 آبان پذیرای بازدیدكنندگان خواهد بود و در آن هشت انجمن و تشكل صنفی از طیف های مختلف حضور خواهند داشت.

** برگزاری چهار نمایشگاه عكس
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ، برگزاری چهار نمایشگاه عكس با عناوین دفاع مقدس، محیط زیست، ایران و كره جنوبی و «ایران در سالی كه گذشت» را از دیگر موارد جنبی در این رویداد بزرگ رسانه ای عنوان كرد.
به گفته انتظامی ایستگاه سلامتی، ایستگاه طنز و كارتون، ایستگاه نقاشی(برای كودكان) نیز از دیگر موارد جنبی این نمایشگاه است.

** برگزاری نشست ها
رئیس بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها با اشاره به برگزاری نشست های مختلف همزمان با برگزاری نمایشگاه ، اظهار داشت: نشست های متنوع روزنامه نگاران خارجی، كارگاه های آموزشی، استارت آپ ها و نشست های تخصصی با موضوعات روز روزنامه نگاری در چهار تالار گفتگو، سه سالن نشست های تخصصی و همچنین حضور وزرا و سخنگوی دولت در این نمایشگاه برای گفتگو با خبرنگاران در نظر گرفته شده است.
خبر در حال تكمیل است .

** فرایند ثبت نام الكترونیكی
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینكه فرآیند ثبت نام از رسانه ها برای حضور در نمایشگاه مطبوعات امسال بصورت الكترونیكی انجام شده، اظهار داشت: بخش های مختلف دین و اندیشه، سیاسی و اقتصادی، خانوادگی، رسانه های مكتوب و رسانه های مجازی در بیش از 620 غرفه جانمایی شده اند.

** فهرست حضور
انتظامی همچنین این نمایشگاه را فرصت مغتنم برای ارزیابی رسانه ها و تعامل آنها با مخاطبان، دانست و گفت: امسال در بخش موسسات مطبوعاتی ۲۳ غرفه، رسانه‌های استانی و منطقه ای ۶۵ غرفه ، تشكل های مطبوعاتی ۸ غرفه، كسب و كار مرتبط با رسانه ها ۲۰ غرفه، روابط عمومی دستگاه ها ۷ غرفه، ادارات كل ارشاد استان ها و خانه های مطبوعات استانی كه نشریات استان ها را نمایندگی می كنند،۳۱ غرفه، نشریات دانشجویی دو غرفه (یك غرفه مربوط به نشریات زیرمجموعه وزارت علوم و یك غرفه مربوط به نشریات زیرمجموعه دانشگاه آزاد)، روزنامه ها ۴۰ غرفه، خبرگزاری ها ۱۳ غرفه، رسانه‌های حوزه دین و اندیشه ۲۳ غرفه، رسانه های فرهنگی و هنری ۸۶ غرفه، رسانه های سیاسی و اقتصادی ۹۴ غرفه، رسانه های آموزشی و تخصصی ۹۹ غرفه، رسانه های عمومی و خانواده ۷۹ غرفه و در بخش رسانه های حوزه كودك و نوجوان ۱۱ غرفه دایر شده است.

** كارگاههای تخصصی با حضور میهمانان داخلی و خارجی
رئیس نمایشگاه بیست و دوم مطبوعات و خبرگزاریها همچنین از برگزاری كارگاه های تخصصی و كاربردی در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: در بخش رسانه های داخلی این كارگاه ها با حضور اساتید علوم ارتباطات و پیشكسوتان حوزه رسانه برگزار می شود.
به گفته انتظامی امسال میهمانان خارجی از جمله روزنامه نگاران بین المللی نیز در نمایشگاه حضور دارند كه با هدف معرفی رسانه های متبوعشان و گسترش تعاملات رسانه‌ای با رسانه های جمهوری اسلامی ایران در این نشست ها حضور پیدا خواهند كرد.

** شفافیت و صداقت شعار نمایشگاه 22
معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار این دوره از نمایشگاه با عنوان « شفافیت و صداقت» اظهار داشت: برنامه ریزی امور مربوط به نمایشگاه توسط شورای نمایشگاه شامل روسای شورای تشكل های مدیریتی مطبوعات و نمایندگان معاونت مطبوعاتی صورت گرفته است.

** طالب شفافیت از سوی دولت ها باشیم
انتظامی تصریح كرد: این شعار در تداوم و تكمیل شعارهای نمایشگاه های مطبوعات در دوره های قبل انتخاب و در نظر گرفته شده است.
وی در عین حال تاكید كرد: به عنوان اهالی رسانه و مطبوعات باید طالب شفافیت از سوی دولت ها باشیم چراكه هر میزان شفافیت افزایش پیدا كند، راه و روش مبارزه بنیادین با فساد، گشوده تر می شود.
به گفته وی این مسئله به توسعه مردم سالاری و ایفای حقوق شهروندی در جامعه كمك شایانی خواهد كرد و از طرفی هزینه نظارت ها را كاهش می دهد.
وی ادامه داد: در مقابل هم از رسانه ها انتظار می رود با در نظر قرار دادن اخلاق حرفه‌ای، نسبت به پیگیری حقوق مردم و بهره گیری از شفافیت، رفتاری صادقانه داشته باشند.

** دولت یازدهم حامی شففیت در رسانه هاست
دبیر كمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات همچنین اظهار داشت: دولت با اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، نشان داده كه عملا حامی شفافیت ارایه اطلاعات در رسانه هاست و انتخاب شعار نمایشگاه نیز در همین زمینه بوده است. همه دستگاه های كشور نیز باید از ظرفیت رسانه ها در نظارت همگانی استفاده كنند.

** رونمایی از كتاب مرحوم معتمد نژاد
انتظامی اظهار داشت:‌همزمان با برپایی بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها از كتاب منتشر نشده '‌حقوق جهانی ارتباطات' زنده یاد پروفسور كاظم معتمدنژاد پدر علم روزنامه نگاری ایران نیز رونمایی خواهد شد.

** آغاز بكار نمایشگاه جمعه 14 آبان / افتتاح رسمی یك روز بعد
رئیس بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها گفت: نمایشگاه روز جمعه هفته جاری چهاردهم آبان ماه آغاز بكار می كند، اما آیین رسمی گشایش شنبه ۱۵ آبان با حضور مسئولان كشور و اصحاب رسانه خواهد بود.
به گفته انتظامی درباره احتمال برگزاری آیین افتتاحیه با حضور رئیس جمهوری تا روز پنجشنبه مشخص و از طریق ستاد نمایشگاه اطلاع رسانی خواهد شد.

** انتشار ویژه نامه روزانه نمایشگاه توسط روزنامه ها
نماینده مدیران مسئول نشریات در هیات نظارت بر مطبوعات گفت: امسال نیز طبق روال سال های گذشته ویژه نامه و نشریه روزانه نمایشگاه هر روز توسط یكی از روزنامه ها، منتشر و در فضای نمایشگاه در اختیار عموم مردم و بازدیدكنندگان قرار خواهد گرفت.

** تجلیل از پنج رسانه در پاسداشت زبان فارسی

انتظامی در ادامه گفت: همزمان با آیین اختتامیه نمایشگاه از پنج رسانه كه در راستای پاسداشت زبان فارسی و رعایت اصول و شیوه نگارش زبان فارسی گام برداشته و اصول حرفه ای را رعایت كرده اند در حوزه های روزنامه های سراسری، استانی و منطقه ای، ورزشی، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری نیز تجلیل خواهد شد.

** نهایی شدن نظام نامه و معرفی غرفه های برتر

انتظامی نهایی شدن نظام‌نامه نمایشگاه مطبوعات نیز در این شست خبر داد و گفت: در این نظام‌نامه مقررات حاكم بر نمایشگاه مشخص و اعلام شده و هم ضوابط انتخاب غرفه های برتر، به این ترتیب كه رسانه هایی كه این نظام‌نامه را رعایت كنند، ضمن تجلیل در آیین اختتامیه، از تسهیلات تخفیف اجاره غرفه برای دوره بعدی نمایشگاه، اولویت جانمایی در ثبت نام برای شركت در نمایشگاه نیز بهره‌مند می شوند.

** رسانه انصرافی هم داشتیم

وی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر انصراف برخی از رسانه ها برای شركت در نمایشگاه امسال مطبوعات، گفت: با توجه به اینكه ثبت نام نمایشگاه در چهار مرحله( پیش ثبت نام، ثبت نام، بررسی و جانمایی انجام شد، در هر مرحله شاهد ریزش هایی بودیم.

** رشد 30 درصدی ثبت نام

رئیس بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها از رشد30 درصدی در ثبت‌نام‌ها و حضور رسانه ها از طیف ها و تفكرات مختلف خبر داد و گفت:‌ این رشد بالا نشانگر اقبال این رویداد بزرگ رسانه ای را نشان می دهد كه خوشبختانه طی سه سال گذشته در دولت یازدهم روند صعودی داشته است.
به گفته وی امسال از جهت تنوع دیدگاه های سیاسی كه رسانه ها آنها را هماهنگ می كنند و نیز تنوع اقلیمی و جغرافیایی و موضوعی، با تنوع بیشتری نسبت به دوره قبل روبرو هستیم.

** رسانه های خارجی در نمایشگاه غرفه ندارند اما مهمان هستند

رئیس بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها اظهار داشت: رسانه های خارجی در نمایشگاه بیست و دوم مطبوعات غرفه ندارند، اما مهمانان خارجی كه در واقع همان روزنامه نگاران بین المللی هستند، در فضایی كه اداره كل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدارك دیده است، حضور خواهند داشت.

** رشد كمی و كیفی نمایشگاه مطبوعات

انتظامی در ادامه با بیان اینكه نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها برای ارائه توانایی های رسانه های داخلی برپا می شود، گفت: در دوره های گذشته رشد كمی و كیفی را از این جهت در رسانه ها شاهد بوده ایم.

** با دو یا سه رسانه خارجی نمی توان اطلاق بین الملی به نمایشگاه داد

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینكه چرا این نمایشگاه بین المللی برگزار نیم شود ، گفت: زمانی كه از برگزاری «بین المللی» نمایشگاه سخن می گوییم طبیعتا باید نسبت رسانه هایی كه در آن نمایشگاه شركت می كنند، در قیاس با رسانه های داخلی قابل توجه باشند.
به گفته انتظامی البته ما باید تراز نمایشگاه را به این سمت ببریم، اما به هر حال با دعوت از دو یا سه رسانه خارجی، نمی توانیم مدعی بین المللی شدن نمایشگاه شویم.

** نمایشگاه مطبوعات یك فضای تعاملی است

وی در پاسخ به این سوال كه با توجه به اینكه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات آخرین نمایشگاهی است كه در دولت تدبیر و امید تشكیل می شود و به احتمال بسیار زیاد با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، نمایشگاه متاثر از این بحث سیاسی خواهد شد و اینكه آیا برای طیف های مختلف سیاسی كه قصد حضور در این آوردگاه را دارند، فضایی برای بحث و تبادل نظر در نمایشگاه پیش بینی شده است یا خیر؟ گفت: نمایشگاه مطبوعات یك فضای تعاملی است و این مسئله به همت همه رسانه‌ها برمی گردد كه اولا مطالبات خودشان را در این فضا پیگیری كنند. به هر حال طیف های مختلف فكری در نمایشگاه، رسانه دارند و طبعا میهمانان خودشان را خواهند داشت. همچنین می توانند با هماهنگی های لازم قبلی، از فضاهایی كه وجود دارد به این منظور استفاده كنند.

** رسانه های اجتماعی در حال جایگزینی رسانه های جمعی

نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات در پاسخ به سوالی درباره نگرانی از افت شدید مخاطبان نشریات مكتوب و روزنامه ها و توسعه شبكه های اجتماعی و تعاملی، اظهار داشت: این مسئله كه الگوی مصرف رسانه ای تغییر پیدا كرده و رسانه های اجتماعی در حال جایگزینی با رسانه های دیگر هستند، وجود دارد اما به معنای آن نیست كه رسانه های سنتی میدان رقابت را به این رسانه های جدید خال یكنند.
به گفته انتظامی در دوره فعلی، رسانه ها رقیب یكدیگر نیستند بلكه مكمل هم هستند و در این دوره باید جنبه های تعاملی افزایش یاید.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه كرد: به عنوان یك پژوهشگر در حوزه رسانه، نظرم این است كه رسانه ها برای ماندگاری خودشان، باید در وجوه ممیزه خود نسبت به سایر رسانه ها تاكید كنند. به عنوان مثال خصوصیتی كه رادیو دارد، طبیعتا یك روزنامه ندارد و بالعكس و لذا تاكید بر این وجوه ممیزه می تواند در ماندگاری رسانه ها موثر باشد.

** تصمیم گیری درباره محل نمایشگاه توسط تشكلها و انجمن های مطبوعاتی

انتظامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه با توجه به برگزاری نمایشگاه كتاب در شهر آفتاب انتظار می رفت نمایشگاه مطبوعات هم به این مكان منتقل شود، گفت: تصمیم گیری در مورد تعیین محل برگزاری نمایشگاه مطبوعات توسط روسای تشكلها و انجمن های مطبوعاتی انجام شده است.
وی ادامه داد: اوایل تابستان این بحث مطرح شد، اما در نهایت جمع بندی روسای تشكل های مدیریتی مطبوعاتی این بود كه نمایشگاه در مصلی برگزار شود و از آنجا كه ما هم در چارچوب نظرات آنها كه در واقع صاحبان نمایشگاه هستند، عمل می كنیم، این مسئله را پذیرفتیم ضمن اینكه به هر حال مصلی به محل فعالیت رسانه ها هم نزدیك تر است و در حالی كه این مسئله در ارتباط با نمایشگاه كتاب ضرورتی ندارد.

فراهنگ ** 1355 ** 1568*1823 خبرنگار: علی اكبر قزوینیان انتشاردهنده : حسن فتحعلی
۰ نفر