۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۸:۱۶
کد خبر: 82289112
T T
۰ نفر

نوبت اعتماد مجلس

۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۸:۱۶
کد خبر: 82289112
نوبت اعتماد مجلس

تهران- ایرنا- آغاز به كار وزیران تازه به منظور تحقق اهداف دولت در حوزه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان و نیز ارتقای كیفی كاركرد این سه وزارتخانه در گرو تعامل سازنده و همكاری مثبت مجلس و دولت است؛ مجلسی كه باید آن را برآیندی از همدلی و همزبانی دولت با ملت دانست.

فردا سه شنبه یازدهم آبانماه، اعتماد نمایندگان مجلس دهم به «سیدرضا صالحی امیری»، «فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی» و «مسعود سلطانی فر» گزینه های پیشنهادی دولت برای تصدی سه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان به رای گذاشته خواهد شد.
استعفای «علی جنتی»، «علی اصغر فانی» و «محمود گودرزی» وزیران پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان در اواخر مهرماه و پذیرش این كناره گیری از سوی رییس جمهوری، كابینه را وارد مرحله ترمیم كرده است؛ ترمیمی كه انتظار می رود كارآمدی وزارتخانه های نامبرده را افزایش دهد و مسیر حركت دولت در دستیابی به اهداف تعیین شده در حوزه های فرهنگی و آموزشی را هموارتر سازد.
پس از اقدام عملی دولت در این زمینه، پرونده ترمیم كابینه فردا به مجلس خواهد رفت و این نمایندگان منتخب مردم هستند كه سرنوشت هیات وزیران را از رای خود متاثر خواهند ساخت؛ مجلسی كه تركیب دیگرگونی از نمایندگان را نسبت به نهمین دوره آن تجربه می كند و شیوه تعاملش با دولت به شكلی ملموس متفاوت است.
مردم كه در مقاطع حساس و مهمی چون رای اعتماد به وزیران و استیضاح آنان، توافق هسته ای، رای به لایحه های دولت و ... شاهد برخی ناسازگاری ها و حتی مانع تراشی ها در مجلس نهم بودند و از این رو چالش هایی را پیش روی تحقق اهداف مسوولان اجرایی منتخب خود به چشم دیدند، مجلس دهم را با تركیب متفاوتی انتخاب كردند تا نمایندگان جدید بر مدار اعتدال و بركنار از تندروی یا كندروی دست به دست دولت بدهند و كشور را از چالش های پرشمار در حوزه های مختلف چون اقتصاد و سیاست خارجی برهانند.
تقلیل منافع ملی به منافع گروهی و جناحی و مانع تراشی برخی نمایندگان مجلس پیشین بر سر راه خدمتگذاری دولت اعتدال كه جاده تعامل دولت و مجلس را گاه به یكسویگی سوق می داد، موجب اهتمام بیشینه مردم به تحقق شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت و در نتیجه انتخاب مجلسی شد كه طی ماه های گذشته ارتباط سازنده ای با دولت داشته است؛ مجلسی كه انتظار می رود با تعامل مثبت با دولت و دوری از سیاسی كاری، سكان اداره این سه وزارتخانه حساس را به دست نیروهای كاردان و متخصص بسپارد و دولت را در تحقق اهدافش همراهی كند.
آنچه مسلم است اینكه مجموعه دولت یازدهم برای برطرف كردن برخی ضعف ها، بهینه سازی كاركرد مسوولان سه وزارتخانه و رفع تنگناهای متعددی كه برخی گروه های خاص در حوزه فعالیت وزیران به ویژه در زمینه های فرهنگی ایجاد می كردند، گزینه ترمیم را انتخاب كرد تا شاید معرفی وزیران تازه نفس، به تحرك و چابكی بیشتر كابینه منجر شود. ایجاد تغییرات مثبت در دولت یازدهم اما در گروی همكاری و همراهی مجلس و انتخاب وزیرانی است كه ضمن برخورداری از تخصص، كارنامه اجرایی مثبتی از خود به جا گذاشته اند.
با وجود دلایلی كه مسوولان دولت یازدهم در زمینه كناره گیری سه وزیر و نوسازی كابینه مطرح ساخته اند و در همه نظام های سیاسی مردمسالار نیز امری عادی و ابزاری برای كاراتر كردن دولت به شمار می رود، این روزها برخی فضاسازی تخریبی نیز علیه مسوولان اجرایی و گزینه های پیشنهادی برای وزارت صورت گرفته است. شماری از مخالفان كه تا دیروز منتقد پابرجایی تیم مدیریتی دولت یازدهم بودند، امروز ادعا می كنند تغییر كابینه به معنای شكست در سیاست های دولت اعتدال است. این در حالی است كه ویژگی هر نظام پویا و غیرایستایی، تشخیص خودِ مسوولان برای ادامه یا واگذاری مسوولیت و همچنین ارزیابی مستمر از خروجی و میزان تطابق دستاوردها با اهداف تعیین شده است. به گفته «حسن روحانی» رییس جمهوری در همایش ملی روز روستا و عشایر در شنبه هشتم آبانماه، هدف دولت خدمت به مردم است و در راه خدمت گاهی نیاز به تثبیت مدیر است و گاهی نیاز به تغییر.
هوده سخن اینكه فردا نمایندگان مجلس در مقام ناظران بر تعهد و تخصص گزینه های دولت برای تصدی مسوولیت های اجرایی، در بهارستان گردهم خواهند آمد تا به هر نحو و با هر نتیجه ای، وزیران پیشنهادی را به سهمی از اعتماد و در واقع پشتوانه همدلی و حمایت خود بهره مند سازند.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
خبرنگار: اعظم حمیدپور**انتشاردهنده: فرشته ذبیحیان**پژوهشم**9275** 9279
۰ نفر