۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۴۷
کد خبر: 82289299
T T
۰ نفر

صندوق ذخیره فرهنگیان از شایعه تا واقعیت!

۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۴۷
کد خبر: 82289299
صندوق ذخیره فرهنگیان از شایعه تا واقعیت!

تهران - ایرنا - این روزها سر تیتر اخبار رسانه ها و موضوع گفت وگو در بین آحاد جامعه اختلاس از موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان یكی از بنگاه های اقتصادی بزرگ كشور است، موسسه ای كه حدود 900 هزار فرهنگی عضو دارد.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 1374، وزارت آموزش و پرورش موظف شد نسبت به تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام كند و فرهنگیان نیز می‌توانستند ماهانه حداكثر مبلغ پنج درصد حقوق و مزایای خود را به حساب صندوق واریز كنند.
دولت نیز در عین حال موظف شد همه ساله معادل مبلغ فوق را كه با این هدف در بودجه سالانه منظور می شود، به صندوق مزبور واریز كند و سهم‌الشركه فرهنگیان در هنگام بازنشستگی و از كارافتادگی و یا بازخریدی به فرهنگیان و در صورت فوت به وراث آنها مسترد شود.
هدف از تشكیل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان به استناد تبصره قانون مربوطه (تبصره ٦٣ قانون برنامه دوم توسعه، ماده ١٤٧ قانون برنامه سوم و ماده ٥٣ برنامه چهارم توسعه كشور) و روح حاكم بر اساسنامه، حمایت و كمك به تامین مالی فرهنگیان به عنوان اصلی ترین اركان نظام آموزشی كشور پس از خروج از خدمت بود.
موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان اكنون با گذشت 21 سال و سود حاصل از سرمایه موجود در صندوق، به یكی از بنگاه های بزرگ اقتصادی تبدیل شده است كه بنا بود گره ای از مشكلات فرهنگیان را پس از بازنشستگی بگشاید.
حرف و حدیث ها درباره میزان و نحوه اختلاس از این صندوق بسیار است و رسانه ها و فضای مجازی هر یك از زاویه ای به تحلیل ابعاد مختلف سو استفاده از صندوق می پردازند اما هنوز به صورت قطعی مراجع قضایی در این رابطه اظهار نظر نكرده اند.
با شدت گرفتن انتقادات به عملكرد و فعالیت های صندوق ذخیره فرهنگیان، مجلس شورای اسلامی نیز وارد میدان شد و سرانجام نمایندگان به تشكیل كمیته ای برای تحقیق و تفحص رای مثبت دادند، اقدامی كه می تواند پرده از بسیاری ابهامات برداشته و مجرمان و میزان دقیق اختلاس احتمالی را مشخص كند.
البته در این میان حملات رسانه ای بسیاری به مدیرعامل و دست اندكاران صندوق ذخیره وارد شد و چه بسا بزرگنمایی آنچه فراتر از واقعیت است نیز باعث دلسردی فرهنگیان از عملكرد مسوولان صندوق و تشویش اذهان عمومی شد.
موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان نیز كه با تغییر مدیریت در این شرایط مواجه شد، برای پاسخگویی به تمامی ابهامات و شبهات عملكرد صندوق دست به كار شده و بنا دارد تا با ارایه گزارش های مبسوط نسبت به سود حاصله، میزان سرمایه و هر گونه معامله تجاری روشنگری كند.
پایگاه اطلاع رسانی این موسسه با صدور اطلاعیه شماره 1 با عنوان «از شایعه تا واقعیت» در دفاع از عملكرد موسسه برآمده و آورده است: این روزها صندوق ذخیره فرهنگیان به یكی از تیترهای خبری جنجالی تبدیل شده و رسانه ها اعم از خبرگزاری ها، روزنامه ها، كانال های تلگرامی و حتی صدا و سیما با حساسیت كامل هر خبری كه در آن نامی از صندوق ذخیره فرهنگیان آمده باشد را دنبال، بازنشر، و با آب و تاب فراوان تحلیل می كنند.
اطلاعیه افزوده است: با این حال كمتر كسی می داند كه اصل قضیه چه بوده است زیرا خوانندگان فقط به خواندن «تیتر» خبرها بسنده می كنند و هرچه تیتر جنجالی تر باشد قطعا داغ تر می شود. گاهی حتی تیتر به متن ربطی ندارد ولی با سرعت هر چه تمام تر دست به دست می چرخد. امیدواریم این اطلاعیه موجب تنویر افكار عمومی و روشن شدن حقایق در این مورد و بخصوص برای فرهنگیان گرانقدر باشد.
اطلاعیه آورده است: در این مطلب قصد دفاع و یا تخریب هیچ فرد یا نهادی را نداریم بلكه هدف ما دفاع از حقوق ٩٠٠ هزار فرهنگی عضو موسسه است كه بزرگترین نهاد مالی آنها طعمه بازی های سیاسی و جناحی افراد و البته تیتربازی برخی رسانه ها شده است.
در این اطلاعیه آمده است: اطلاع رسانی درباره رویدادهای موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان بویژه در حوزه های مالی و سرمایه گذاری به فرهنگیان عضو از وظایف اصلی این موسسه است، لذا جهت تنویر افكار فرهنگیان محترم عضو موسسه، افكار عمومی و رسانه ها اعم از رسانه ملی، خبرگزاری ها، روزنامه ها، وب سایت ها و شبكه های مجازی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ائمه جمعه به برخی موارد اشاره می شود.
«موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، فعالیت اقتصادی خود را در قالب صندوق مكمل بازنشستگی بر اساس مصوبه مورخ هفتم خرداد ماه 1374، مجلس شورای اسلامی در اجرای تبصره ٦٣ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با هدف ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان كشور در دوره بازنشستگی آغاز كرد.»
در ادامه اطلاعیه آمده است:‌ در زمان حاضر حدود ٩٠٠ هزار نفر از فرهنگیان عضو موسسه، مالك یكی از بزرگترین هولدینگ های اقتصادی كشور با دهها شركت زیر مجموعه در حوزه های پتروشیمی، بازار سرمایه، بانك، بیمه، صنعت، املاك و مستغلات، آی. تی، لیزینگ، گردشگری و … هستند.
در بخش دیگری از این اطلاعیه با عنوان جزییات دارایی های معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان، آمده است: به رغم شایعات مطرح شده علیه این هولدینگ بزرگ اقتصادی مبنی بر اختلاس، غارت و چپاول اموال معلمان، فهرست شركت ها، پروژه ها، دارایی های و كاركنان این مجموعه واقعیات دیگری را نشان می دهد.
اطلاعیه تاكید كرده است: هولدینگ پتروفرهنگ به عنوان یكی از بزرگترین شركت های زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان سهامدار ١٩ شركت و پروژه در حوزه انرژی و پتروشیمی بوده و در ١٢ مورد نیز سهام دار عمده است كه از مهم ترین آنها می توان به شركت پتروشیمی مروارید، پتروشیمی خراسان، كیمیای پارس خاورمیانه، پتروشیمی كیان، پتروشیمی آریا، پردیس پارسیان، پردیس آذربایجان، توسعه صنایع پتروفرهنگ و ... اشاره كرد كه در حال تولید، راه اندازی و توسعه هستند.
در این اطلاعیه با بیان اینكه در مجموع بیش از پنج هزار نفر در مجموعه هولدینگ پتروفرهنگ شامل مهندسین، مدیران، كاركنان و كارگران به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول فعالیت هستند، آورده شده است: هولدینگ ساختمانی موسسه مركب از شركت ساختمانی معلم و شركت تامین مسكن فرهنگیان ده ها پروژه ساختمانی مهم در سطح كشور را در دست احداث و تكمیل دارند كه صدها میلیارد تومان ارزش دارد.
در اطلاعیه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح شده است: پروژه مگاپارس ساختمانی معلم به عنوان یكی از بزرگترین پروژه های ساختمانی در تهران در حال تكمیل بوده و شركت تامین مسكن فرهنگیان نیز در حال تكمیل و تحویل واحدهای مسكونی به فرهنگیان عضو موسسه در سراسر كشور است كه جدیدترین مورد آن پروژه یك هزار واحدی فولاد شهر اصفهان است.
در ادامه اطلاعیه آمده است: این شركت ها علاوه بر دارا بودن بیش از ٨٠ نفر پرسنل در بخش های اداری و دفتری، برای صدها نفر در پروژه های ساختمانی خود به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می كنند.
«هولدینگ صنعت شامل شركت های ماشین سازی در اراك، گروه صنعتی پلور سبز در كرمان، ایران ارقام در شهر جدید پرند و آلوپن در قزوین و همچنین شركت های بازرسی مهندسی ایران و بازرسی مهندسی و صنعتی ایران است كه از شركت های صاحب نام در حوزه های مربوط به شمار می روند كه فعالیت آنها به جهت پروژه هایی كه در دست اقدام دارند، لحظه ای متوقف نخواهد شد.»
موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در این اطلاعیه می افزاید: علاوه بر آن در مجموع بیش از سه هزار و 350 نفر در این شركت ها و كارخانه های آنها مشغول فعالیت بوده و در پروژه های این شركت ها نیز صدها نفر به صورت غیر مستقیم درگیر هستند. شركت صنایع آجر میرداد واقع در جاده خاوران به طور روزانه ده ها تن آجر تولید و به فروش می رساند و بیش از یكصد نفر در این واحد صنعتی فعالیت می كنند.
«هولدینگ بورس، بانك و بیمه شامل شركت سرمایه گذاری فرهنگیان، بیمه معلم، شركت بیمه شرف اطمینان، شركت امید آسایش و سرمایه ایرانیان و بانك سرمایه است كه در حوزه مالی و بیمه ای فعالیت می كنند و شركت سرمایه گذاری فرهنگیان در ده ها شركت بورسی در حوزه های مختلف سهامدار است. اطلاعیه همچنین آورده است: بیمه معلم نیز یكی از مهم ترین شركت های بیمه در سطح كشور با صدها شعبه و نمایندگی و هزاران نفر پرسنل است كه زیر نظر بیمه مركزی فعالیت می كند. بانك سرمایه نیز زیر نظر بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران فعال بوده و صدها شعبه و باجه فعال در سراسر كشور داشته و هزاران نفر به عنوان كاركنان این بانك مشغول فعالیت هستند.»
اطلاعیه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان یادآور شده است: در هولدینگ صنایع آموزشی و فناوری اطلاعات، شركت تجهیزات مدارس در شهرستان ساری بی وقفه مشغول فعالیت است و شركت صنایع آموزشی جنب اتوبان تهران - كرج، یكی از مهم ترین شركت های این صنعت است. شركت پژوهش و نوآوری نیز یكی از شركت های دانش بنیان كشور است كه به زودی به پارك علم و فناوری پردیس منتقل می شود تا در كنار سایر شركت های حوزه فناوری اطلاعات كشور فعالیت كند. در مجموع بیش از ٣١٠ نفر در این سه شركت مشغول فعالیت هستند.
اطلاعیه افزوده است: هولدینگ خدمات رفاهی موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان شامل شركت لیزینگ و رفاه فرهنگیان، شركت خدمات مسافرتی زاگرس و شركت سرمایه گذاری اقتصاد و رفاه فرهنگیان است كه در زمینه ارایه خدمات رفاهی به فرهنگیان عضو موسسه فعال هستند و بیش از ٨٠ نفر را به كار گرفته اند.

** صندوق ذخیره فرهنگیان در 21 سال فعالیت به تعهدات خود عمل كرده است
در این اطلاعیه همچنین آمده است: از سوی دیگر و به رغم اتهامات و شایعات گسترده و حتی به رغم عدم پرداخت سهم دولت در طول برنامه پنجم توسعه، واقعیت این است كه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان طی ٢١ سال فعالیت خود، به طور كامل به تعهداتش در قبال فرهنگیان عضو موسسه عمل كرده و سهم الشركه و سود آنها را همواره در زمان مقرر پرداخت كرده است.
«سر خط اعداد ذكر شده درباره اختلاس و یا هر عنوان دیگری در باره دارایی های صندوق ذخیره فرهنگیان، به هیچ وجه و از هیچ جهتی صحت ندارد زیرا مجموع دارایی های صندوق در شركت ها، پروژه ها، املاك و مستغلات و سایر دارایی ها حدود هفت هزار و 700 میلیارد تومان است كه در موسسه و شركت های تابعه مذكور در سطور فوق كاملا محفوظ است.»
در بخش دیگری از این اطلاعیه با عنوان مطالبات بانك سرمایه و ارتباط آن با صندوق، آمده است: عمده شایعات ذكر شده پیرامون مطالبات معوق بانك سرمایه است كه ٤٧ درصد سهام آن به بهای تمام شده ٢١٨ میلیارد تومان متعلق به موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان است كه ارزش فعلی آن بیش از پنج برابر قیمت تمام شده آن است.
موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در این اطلاعیه افزوده است: بانك سرمایه از سال های قبل و همانند سایر بانك های كشور در جریان انجام معاملات و ارایه تسهیلات فعالیت كرده است كه برخی از تسهیلات اعطایی به دلایل مختلف در سررسید خود تسویه نشده و به سرفصل مطالبات منتقل شده است.
«اینكه وصول نشدن مطالبات بانكی عنوان مجرمانه اختلاس دارد یا نه تحت چه عبارت و یا اصطلاح حقوقی باید گنجانده شود، در صلاحیت نهادهای حقوقی و قضایی است كه در حال پیگیری این موضوع هستند.»
اطلاعیه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان خاطرنشان كرد: صندوق از محل سهام خود در بانك سرمایه تاكنون ١٦٧میلیارد تومان سود دریافت كرده و نسبت قیمت تمام شده خرید سهام صندوق در بانك سرمایه به نسبت كل دارایی های صندوق كمتر از سه درصد است. باید توجه داشت كه تسهیلات پرداخت شده از سوی بانك سرمایه همانند سایر بانك ها از محل اعتبارات نظام بانكی و با پشتوانه بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران بوده است بنابراین این مبالغ (مطالبات بانك سرمایه) هیچ ربطی به دارایی معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان ندارد.
موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در این اطلاعیه آورده است: وظیفه خود می دانیم از تمام مسوولان قوه قضائیه و نهادهای امنیتی كه در تمام این مدت با دلسوزی و دقت لازم، موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان و بانك سرمایه را در زمینه استرداد حقوق فرهنگیان مساعدت كردند، سپاسگزاری كرده و تقاضا داریم در ادامه این روند ما را یاری كنند.
در این اطلاعیه با اشاره به اینكه به فرهنگیان عضو موسسه اطمینان خاطر و تعهد می دهیم تا دریافت تمامی مطالبات صندوق و بانك سرمایه از هیچ كوششی مضایقه نخواهیم كرد، تصریح شده است: از آنجایی كه هیچگونه موارد اتهامی به متهمین پرونده و نوع و میزان تخلفات احتمالی - به دلیل ملاحظات بایسته در مسیر رسیدگی به پرونده از سوی مقامات قضایی - اطلاع رسانی نشده است، اخبار، گزارشات، مصاحبه ها و مكتوبات مفصل مبتنی بر اطلاعات مخدوش و مجعول به شدت افكار و اذهان معلمان را مشوش و نگران خواهد كرد. از این رو خواهشمند است رسانه ها و افراد مختلف با هر نیت و رویكردی كه دارند، با حساسیت بیشتری به این موضوع بپردازند.
در پایان این اطلاعیه به سخنان جعفری دولت آبادی دادستان تهران اشاره شده و آمده است كه دادستان تهران از مطبوعات و رسانه ها خواست پیش داوری جانبدارانه انجام ندهند و اجازه دهند دادستانی تحقیقات را پیش ببرد و از همه افراد مرتبط با پرونده تحقیق كند.
دادستان تهران با تاكید بر اینكه رسانه ای شدن پرونده، روند تحقیقات را مختل می كند، اظهار كرد: اطلاعات پرونده باید در چارچوب تحقیقات منتشر شود و اساسا مبنای ممنوع بودن تحقیقات مقدماتی نیز همین امر است.
فراهنگ ** 1883 ** 1071 ** خبرنگار: مریم جلوداران** انتشار دهنده: امید غیاثوند
۰ نفر