۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82289814
T T
۰ نفر
معاون وزیر اقتصاد: حذف چند صفر از واحد پولی ضروری است/ تامین مالی تولید بر دوش نظام بانكی

تهران- ایرنا- معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی می گوید، نیازمند اصلاحات پولی هستیم زیرا تعداد صفرهای زیاد دشواری هایی را برای اقتصاد ایجاد می كند.

به گزارش ایرنا، حسین قضاوی روز سه شنبه در آیین آغاز به كار نمایشگاه ایران تراكنش افزود: در پیش نویس لایحه قانون بانكداری كه به زودی تقدیم مجلس می شود، به دولت اجازه داده می شود در هنگام مقتضی اصلاحات پولی داشته باشد.
وی ابراز امیدواری كرد صفرهای واحد پولی كشور كم شود و اسكناس ها با امنیت بالاتر و استاندارد عرضه شود.
معاون وزیر اموراقتصادی و دارایی یادآور شد: در نیمه دهه هشتاد خورشیدی، ایران چك ها به عنوان یك اقدام موقتی برای رفع مشكل اسكناس های كوچك در شبكه بانكی طراحی و اجرا شد و قرار نبود برای همیشه باقی بماند اما این چك پول ها همچنان رواج دارد.
وی با بیان اینكه در هیچ كجای دنیا اینطور نیست كه دو نوع اسكناس در نظام بانكی رواج داشته باشد، گفت: اصلاحات(رفورم) پولی را می توان در شرایطی كه روند قیمت ها پایین است، انجام داد.
قضاوی با اشاره به این كه تعداد زیاد صفرهای پول ملی دشواری هایی را برای اقتصاد پدید می آورد، ابراز امیدواری كرد دولت و مجلس درباره رفورم پولی به یك تصمیم مشترك برسند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاكید بر اینكه اسكناس و سكه ابزار مبادلات مالی مردم به شمار می روند، اظهار داشت: از منظر بین الملل نیز وجود صفرهای زیاد در پول ملی وجهه خوبی ندارد و لازم است از صفرهای آن كاسته شده و مبادلات مردم تسهیل شود.

** تامین مالی 70 درصد بخش تولید به دوش نظام بانكی
معاون امور بانكی، بیمه و شركت های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: مانده تسهیلات بانكی هشت هزار و 500 تریلیون ریال(850 تریلیون تومان) است و با توجه به اینكه تولید ناخالص داخلی 12 هزار تریلیون ریال(1200 تریلیون تومان ) برآورد می شود، می توان گفت 70 درصد تامین مالی تولید از طریق نظام بانكی است.
قضاوی با یادآوری اینكه منابع بانكی در جهان و از جمله ایران روز به روز گرانقیمت تر می شود، افزود: در حدود سه دهه قبل رقم منابع جاری بانك ها حدود 40 درصد كل منابع بانكی بود اما اكنون به نسبت پایینی رسیده است و بانكها مجبورند برای تامین منابع سود بپردازند.
قضاوی با اشاره به ورود بانك ها به نوآوری های جدید بویژه در حوزه بانكداری الكترونیكی اظهار داشت: افزایش سرعت اینترنت و فناوری اطلاعات به گونه ای است كه نمی توان پیش بینی كرد صنعت بانكداری تا سه سال آینده به چه شكلی خواهد بود.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به استفاده بانك های ایرانی از فناوری های جدید برای اموری چون ارایه خدمات پرداخت و دریافت، پرداخت صورتحساب و اقساط و صدور حوالجات اظهار داشت: اكنون زیرساخت های لازم برای خرید و فروش الكترونیك ارز و طلا نیز مهیاست و انجام آن نیازمند صدور مجوز از مراجع ذی ربط است.
وی یادآور شد: تعداد كارت های بانكی از ٢٢٦ میلیون فقره در سال 1391 به 330 میلیون فقره در سال جاری رسیده است ، یعنی امروز به ازای هر نفر 4.5 كارت بانكی وجود دارد.
به گفته قضاوی، تعداد دستگاه های خودپرداز بانكی نیز به به 42 هزار دستگاه و پایانه های شعب نیز به 72 هزار دستگاه افزایش یافته است.

* كارت های اعتباری در حقیقت كارهای وام هستند
معاون امور بانكی، بیمه و شركت های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به موضوع كارت های اعتباری اشاره كرد و گفت: این كارت ها در حقیقت كارت های وام هستند زیرا كارت اعتباری یعنی كارتی كه بتوان بدون داشتن مبلغی در آن و نیز بدون اعمال سود، خرید و پرداخت انجام داد و اگر فرد نتواند صورتحساب خود را در موعد مقرر تسویه كند، شكل وام پیدا كند.
قضاوی با بیان اینكه كارت اعتباری به مفهوم بین المللی آن در ایران وجود ندارد، اظهار داشت: در كشورهای دیگر كارت هایی چون ویزا كارت و مستر كارت رواج دارد و شركت ها بر اساس آن سیاست های خود را اعمال می كنند.
وی ادامه داد: در ایران هنوز ابزاری وجود ندارد كه تولیدكنندگان كالا و خدمات و عرضه كنندگان كالا بتوانند در چارچوب فروش اعتباری، كالای خود را به مشتریان ارایه كنند.
قضاوی پیشنهاد كرد شركتی در كشور تاسیس شود تا با تاسیس یك بانك اطلاعاتی از شركت هایی كه حاضرند كالای خود را به صورت اقساط بفروشند، نظام اعتباری را هدایت كنند.

* نیاز مردم به اسكناس كاهش یافته است
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به دستاوردهای توسعه نظام بانكداری الكترونیك در ایران اشاره كرد و گفت: امروز اغلب مبادلات دیگر با اسكناس و مسكوك انجام نمی شود و از این حجم تولید اسكناس و نیاز به آن نیز كاهش یافته است.
به گفته قضاوی، پارسال 14 هزار تریلیون ریال (1400 تریلیون تومان) از طریق خودپردازها تراكنش انجام شد و سهم دستگاه های كارتخوان 9 هزار و 650 تریلیون ریال (965 تریلیون تومان) بود و انتظار می رود امسال به 11 هزار تریلیون ریال(1100 تریلیون تومان) برسد.
وی افزود: پارسال سهم ساتنا در این تبادلات مالی 17 هزار تریلیون ریال(1700 تریلیون تومان) و شبكه پایان 2 هزار تریلیون ریال(200 تریلیون تومان) بود كه انتظار می رود امسال به حجم تراكنش 20هزار تریلیون ریال(2 هزار تریلیون تومان ) در ساتنا و سه هزارو 200 تریلیون ریال(320 تریلیون تومان) در پایا برسیم.
قضاوی با یادآوری اینكه پارسال 50 هزار تریلیون ریال(پنج هزار تریلیون تومان) مبادلات اقتصادی الكترونیك در كشور محقق شده است و انتظار می رود امسال به عدد پنج هزارو 500 تریلیون ریال( 550 تریلیون تومان ) برسد، گفت: این عدد به معنی آن است كه 4.3 برابر تولید ناخالص داخلی مبادلات مالی به شكل الكترونیك انجام می شود.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی حجم اسكناس در دست مردم را 370 هزار میلیارد ریال( 37 هزار میلیارد تومان) برآورد كرد كه در مقایسه با رقم نزدیك به 11 هزار تریلیون ریال(1100 تریلیون تومان) نقدینگی یعنی حدود سه درصد نقدینگی به شكل پول و اسكناس در دست مردم است.

** نیاز به شفافیت در نظام بانكی داریم
مسعود پزشكیان نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم بر شفافیت بیشتر مراودات مالی كشور بر بستر شبكه بانكی تاكید كرد و گفت: اگر مبدا و مقصد پول به خوبی رصد شود، دیگر مشكلاتی چون فساد، قاچاق، رانت و اختلاس ایجاد نمی شود.
وی تاكید كرد: باید جریان پول مشخص و معلوم باشد كه پول از چه منبعی دریافت و در چه مجرایی هزینه می شود، زیرا در این صورت هرگونه تغییر غیرعادی در مسیر همان لحظه كشف می شود.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: به مدد فناوری های جدید اطلاعاتی كه امروز در جهان رایج است، می توان به راحتی جریان پول را در كشور رصد كرد و دیگر نیاز نیست هزینه دهیم یا در مسیر مبارزه با قاچاق كشته دهیم.
پزشكیان با تاكید بر اینكه نباید اجازه داد پول ناشی از عملیات اقتصادی فاسد وارد شبكه بانكی شود، گفت: وقتی خارجی ها هر كالایی را به مقصد ایران رصد می كنند، ما هم باید توانیم كالاهای داخل كشور را رصد كنیم.
به گزارش ایرنا، دومین نمایشگاه تراكنش ایران به مدت دو روز در مركز همایش های بوستان گفت و گو برپا شده و آخرین فناوری های مرتبط با صنعت بانكداری الكترونیكی عرضه شده است.
اقتصام**2025**1561**خبرنگار: لیلا جودی**انتشاردهنده:مژگان توانا
۰ نفر