۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۴۷
کد خبر: 82290038
T T
۰ نفر
قالیباف: انتشار یك نامه افكار عمومی را تحت تاثیر قرار داد/ در موضوع واگذاری املاك خط قرمزی نداریم

تهران - ایرنا - شهردار تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر و ارائه گزارشی در خصوص موضوع واگذاری املاك شهری گفت: انتشار یك نامه در خصوص موضوع واگذاری املاك، افكار عمومی را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدباقر قالیباف روز سه شنبه با حضور در سیصد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و ارائه گزارشی از موضوع واگذاری املاك به اعضای شورا افزود: در نامه ای كه به دادستان كل كشور، اعلام كردم براساس قانون وظیفه صیانت از اموال عمومی را برعهده دارم و حال كه شایعه شده اموال بیت المال از بین رفته، از شما دعوت می كنم به این موضوع ورود و آن را بررسی كنید.
وی با تاكید بر اینكه در مقابل اتهامات وارده به شهرداری تهران موظف به صیانت از كیان شهرداری و كاركنان آن هستم، خاطرنشان كرد: در مراحل بعدی باید به دقت موضوع واگذاری املاك و برخورد با تخلفات احتمالی حتما مورد بررسی قرار گیرد.
شهردار تهران با تاكید بر اینكه در خصوص موضوع واگذاری املاك هیچ خط قرمزی نداریم تصریح كرد:
به مباحث مطرح شده در فضای مجازی و اخبار منتشره در موضوع واگذاری املاك، حساسیتی نشان ندادم چرا كه كاری خلاف قانون و اخلاق انجام نشده بود.
قالیباف افزود: در گزارش قبلی سازمان بازرسی در ١٧ بند تهیه شد كه تنها در بند ١٤ آن در ارتباط با حوزه املاك تذكر داده شه بود.
وی تاكید كرد: بلافاصله موضوع (تذكر سازمان بازرسی) به مسئولان مربوطه ابلاغ و پیگیر شد.
شهردار تهران اظهار كرد: هیأت بازرسی با وجود آنكه از گزارش دوره ای این سازمان كمتر از یكسال گذشته بود برای بررسی موضوع املاك در سازمان مربوطه مستقر و كار خود را آغاز كرد.
قالیباف گفت: در حالی كه گزارش نهایی نشده و هیچگونه نوشته مكتوبی از رئیس هیأت بازرسی به شهرداری داده نشد، بازرس برای تكمیل كار خود با حدود ٦٠ نفر مكاتبه كرد.
شهردار تهران ادامه داد: در این حین و در حالیكه نامه شخصی و محرمانه بود و شهرداری هیچ گزارشی از سازمان بازرسی دریافت نكرده بود، موضوع رسانه ای شد.

* قوانین مرتبط با كاركنان دولت برای كاركنان شهرداری تهران نیز صادق است
قالیباف گفت: هر آنچه قانون برای كاركنان مصوب كرده ، درخصوص كاركنان شهرداری نیز صادق و لازم الاجراست.
وی تصریح كرد: براساس قانون از جمله ماده ٤ قانون ایجاد تسهیلات رفاهی برای كاركنان دولت، ماده ٣ قانون ساماندهی و حمایت مسكن شهرداری مجاز به ارائه تخفیف و تقسیط در واگذاری املاك است
قالیباف با بیان اینكه در مجموعه شهرداری و در ستاد ساماندهی مسكن ١١٤ تعاونی وجود دارد كه ٢٧ هزار و ٦٠٠ نفر از كاركنان و كارگران شهرداری عضو آن هستند افزود: اقدامات شهرداری تهران براساس مصوبات مذكور انجام شده است.

* سالانه 40 تیم بازرسی بر انجام كارها و فعالیت های شهرداری تهران نظارت می كنند
وی در ادامه با بیان اینكه سالانه ٤٠ تیم بازرسی به صورت دوره ای برای انجام كار بازرسی به شهرداری می آیند گفت: تاكنون حتی یك مورد درخصوص علت بازرسی سؤال نكرده ایم بلكه به دستگاههای مربوطه و ذیربط اعلام كرده ایم نهایت همكاری را با بازرسان داشته باشند.
وی درخصوص سازوكار تهیه گزارش سازمان بازرسی نیز گفت: پس از تنظیم گزارش اولیه، بازرس با رئیس سازمان مربوطه جلسه برگزار می كند كه ممكن است در جریان این جلسه بندهایی از گزارش مورد قبول مدیر سازمان نباشد.
قالیباف با بیان اینكه پس از برگزاری جلسه با معاون بازرسی و طرح گزارش در شورای تنقیح جمع بندی نهایی انجام و گزارش سازمان بازرسی تنظیم می شود تأكید كرد: در این مراحل گزارش محرمانه و غیرقابل انتشار است.
وی با اشاره به اینكه زمانی كه تنقیح به نتیجه رسید سه راه پیش روست خاطرنشان كرد: اگر نتیجه گزارش بازرسی وقوع تخلف باشد موضوع به هیات رسیدگی به تخلفات ارجاع داده می شود و در صورتی كه جرمی واقع شده باشد مرجع رسیدگی دادسرا است.

* شهرداری در زمینه شفافیت انجام كارها، به اتاقی شیشه ای مبدل شده است
قالیباف با اشاره به اینكه تمامی فرایندهایی كه در شهرداری تهران انجام می شود در سیستم ثبت و ضبط شده و حفظ می شود اظهار كرد: این به معنای شفافیت، مبارزه با فساد و عدالت خواهی است و از این نظر شهرداری تهران از تمامی دستگاه ها برتر است.
وی با بیان اینكه واگذاری ها، مزایده ها، ثبت اسناد و دریافتی و هزینه ها به صورت سیستمی ثبت می شود افزود: در ابتدای ورودم به شهرداری تهران اعلام كردم این مجموعه را به اتاق شیشه ای و قابل رؤیت تبدیل خواهم كرد كه این امر امروز محقق شده است.
وی با اشاره به اینكه نظارت و بازرسی بر شهرداری تهران از سه حوزه انجام می شود یادآور شد: یك بخش آن داخلی و مربوط به حراست و بازرسی شهرداری است، بخش دیگر آن مربوط به حوزه بیرون از شهرداری و نظارت شورا بر این مجموعه می باشد.
شهردار تهران افزود: علاوه بر آن دستگاه های بیرونی از جمله دیوان محاسبات، دیوان عدالت اداری، كمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی، بازرسی دفتر رهبری، دادستانی و قوه قضاییه نیز بر فعالیت های شهرداری تهران نظارت دارند.

* هیچكدام از اعضای شورای شهر تهران از امتیاز مسكن استفاده نكردند
شهردار تهران با اشاره به انتشار نامه یكی از كاركنان سازمان بازرسی گفت: در این نامه كه برای جمع آوری اطلاعات بوده، نوشته شده كه اقدامات سوء بر اساس ماده 5 قانون تشدید مجازات اسلامی، اختلاس و ارتشا و حیف و میل اموال انجام شده و 2 هزار و 200 میلیار اختلاس شده است.
وی با بیان اینكه در پی انتشار این نامه مردم نگران شدند، افزود: دادستان كل بطور شفاف عنوان كرد كه در واگذاری اراضی تعاونی ها جرم و فسادی صورت نگرفته است.
وی با بیان اینكه چرا یك مرتبه جامعه را متحد می كنید، آسیب به جامعه می زنید، اظهار كرد: این حرفها ظلم در حق شورای شهر و مدیریت شهری است.
وی یادآور شد: در واگذاری انفرادی 45 مورد تخلف شكلی و آیین نامه ای شده كه آن را متوقف و لغو كرده و املاك و مستغلات تحویل نشد.
قالیباف افزود: رسیدگی به 19 مورد دیگر هم در دست اقدام است.
وی با بیان اینكه هیچكدام ار اعضای شورای اسلامی شهر تهران از امتیاز مسكن استفاده نكردند افزود: هادی ساعی در زمان قهرمانی در المپیك 2008 با تصویب شورای شهر 200 میلیون تومان به عنوان هدیه در خرید آپارتمان ارائه شد.
وی گفت: محسن پیرهادی نیز با توجه به اینك از15 سال قبل كارمند شهرداری بوده و مانند سایر كاركنان عضو تعاونی مسكن است.
قالیباف با بیان اینكه عده ای می گویند اساسنامه تعاونی مسكن را شهرداری می نویسد گفت: طرح این موضوع كم لطفی به شوراست، اساسنامه تعاونی های مسكن را شهرداری تهیه و شورای شهر آن را تصویب می كند و در نهایت این اساسنامه به تأیید وزیر كشور می رسد.
وی با بیان اینكه در تغییرات سال ٩٠ وزارت كشور بخشی از اساسنامه را اصلاح كرد كه شورای شهر آن را نپذیرفت گفت: موضوع به شورای حل اختلاف كشور رفت و در نهایت اساسنامه به تصویب رسید.
وی تصریح كرد: چرا می گویید شهرداری اساسنامه را می نویسد، شهردار تنها یكی از اعضای گروه مسئول تهیه و تدوین اساسنامه است.

* شهردار تهران: من را تخریب می كنید، با خانواده ام چه كاری دارید
قالیباف در ادامه سخنان خود در صحن شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اخبار منتشره مرتبط با املاك نجومی در شبكه های اجتماعی گفت: به دخترم چه جوابی بدهم زمانی كه عكس فرد دیگری با وضع و شرایط نامناسبی در فضای مجازی منتشر و می گویند دختر قالیباف است.
شهردار تهران افزود: عكس پسری را منتشر می كنند كه هشت هزار میلیارد دزدی كرده و پناهنده شده، بعد می گویند این پسر قالیباف است
قالیباف با بیان اینكه چرا پسر من را خراب می كنید و چرا به همسرم تهمت می زنید تصریح كرد: در راه مبارزه با ظلم و خدمت به انقلاب از میدان به در نخواهم رفت.
وی در ادامه به شایعات مطرح شده در خصوص برخی از اعضای شورای شهر اشاره كرد و افزود: شرمنده اقای دنیامالی و خانم آباد هستم، من گرایش سیاسی ندارم اما اگر حسی بین ما برقرار شده، بخاطر رزمندگی است.

* رای قوه قضائیه فصل الخطاب است
قالیباف در ادامه با بیان اینكه رای قوه قضائیه فصل الخطاب است عنوان كرد كه دادستان كل بر اساس قانون آیین دادرسی كیفری ماده 290 و 293 متولی حقوق عمومی و انفال است و در گزارش خود به صراحت نبود جرم و فساد را بیان كرده است.

* رسانه ها مهمترین ابزار تحقق امر به معروف و نهی از منكر هستند
شهردار تهران همچنین تاكید كرد: رسانه ها و خبرنگاران مهمترین ابزار برای مهمترین اصل اسلامی كه همانا امر به معروف و نهی از منكر است، هستند.
وی گفت: باید دقت كرد در اجرای این اصل آبروی افراد ، جوسازی و تهمت زنی اتفاق نیافتد كه خود منكر بزرگی است.
قالیباف همچنین در پاسخ به اظهارات اعضای شورای اسلامی شهر تهران گفت: همه مدیران شهری در منطقه یك پایتخت، مسكن دریافت نكرده اند.
وی با بیان اینكه تخفیفات ارائه شده برای مدیران، كارمندان و كارگران یكسان بوده است اظهار كرد: سهمی كه یك كارگر حوزه پسماند از تخفیفات داشته به اندازه مدیر ارشد شهرداری بوده است.
شهردار تهران خاطرنشان كرد: پس از اتمام تحقیقات، با اجازه افراد موضوع را جمع بندی و در قالب جدول به اعضای محترم شورا ارایه می كنم.

* عذرخواهی شهردار تهران از مردم
شهردار تهران در ادامه سخنان خود اظهار كرد: از مردم تقدیر می كنم و از اینكه آزرده خاطر شدند، از عموم آنها عذرخواهی می كنم.
وی گفت: خدا را شاكریم كه مشخص شد فساد و جرمی در واگذاری ها روی نداده و اختلاس 150 میلیارد و 2 هزار و 200 میلیارد نیز وجود نداشته است.
وی تاكید كرد: شهرداری در قبال تعاونی مسكن ها مسئولیت حقوقی ندارد.

* شهرداری تهران به هر خانوار در بافت فرسوده چند صد میلیون تومان كمك كرده است
شهردار تهران در ادامه صحبت های خود در صحن علنی شورای اسلامی شهر خاطر نشان كرد: با احتساب بخشودگی عوارض نوسازی در بافت فرسوده و بخشودگی جرائم و حق انشعاب آب ، برق و گاز، به هر خانوار چند صد میلیون تومان كمك شده است.
قالیباف گفت: همه كاركنان شهرداری ار جمله كارگران حوزه پسمانده، اتوبوسرانی و همه بخش ها از امتیاز تعاونی ها استفاده كرده و به كارمند، كارگر و مدیر بر اساس قانون یك امتیاز داده شده است.
وی با بیان اینكه تلاش كردیم در كنار رفع مشكلات مسكن كاركنان شهرداری، مشكل سایر شهروندان را نیز حل كنیم، افزود: در این راستا به 150 هزار خانوار ساكن در سه هكتار بافت فرسوده، 50 درصد در صدور پروانه ها تخفیف دادیم.
قالیباف تاكید كرد: در سال 86 و 87 كه واگذاری مسكن به كاركنان شهرداری در قالب تعاونی ها آغاز شد، به افراد محروم و كم درآمد شهر تهران نیز 50 درصد تخفیف نوسازی ارائه شد.
شهردار تهران تاكید كرد: با كمك مجلس شورای اسلامی اكنون نیز 100 درصد صدور پروانه در بافت فرسوده بخشیده شده است.
وی با بیان اینكه جرائم و حق انشعاب آب و گاز و فاضلاب آنها هم بخشیده شد است خاطر نشان كرد: با این حساب به هر خانواده ای چند صد میلیون تومان كمك شده و این به معنای عدالت خواهی، تصمیم درست و نبود تبعیض در شهر تهران است.
به گزارش ایرنا، جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران به منظور گزارش شهرداری در خصوص موضوع واگذاری املاك شهری با حضور محمدباقر قالیباف برگزار شد.
* برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با كانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: عاطفه نژادسالاری - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام/9353/7245// 7244//1625
۰ نفر