۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۱۰
کد خبر: 82290100
T T
۰ نفر

كودكان دیجیتالی

۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۱۰
کد خبر: 82290100
كودكان دیجیتالی

تبریز- ایرنا- بچه های امروز فراتر از زمان اند، از بدو تولد گوشی به دست و لپ تاپ دیده به دنیا آمده اند و ساعت ها وقت خود را با این فناوری های روز سپری می كنند.

به گزارش ایرنا، زمانی نه چندان دور بازی های ما به یك توپ پلاستیكی، چرخ دوچرخه، سوار شدن بر چوب و .. خلاصه می شد.
اگر چه بازی برای نشاط روحی و تخلیه انرژی كودك نیاز هست اما بی توجهی به نوع بازی می تواند اثرات سوئی بر ذهن و جسم كودك داشته باشد.
امروزه همگام با پیشرفت فناوری، بازی ها و سرگرمی های كودكان نیز رشد می یابد؛ بازی هایی كه نه تنها سودی برای كودك ندارد بلكه باعث بروز بسیاری از ناهنجاری های جسمی و ذهنی از جمله بیش فعالی، پرخاش، جمع گریزی و انزوا در كودك می شود.
ساعت ها پای رایانه نشستن و بدون كمترین حركت فیزیكی با گوشی تلفن همراه بازی كردن به تدریج تبدیل به عادتی می شود كه آن نیز به نوبه خود منجر به بروز مشكلات بینایی و اسكلتی در كودك می شود.
فناوری و بازی های رایانه ای خواسته یا ناخواسته وارد خانواده ها شده است و اگر بخواهیم آن را نادیده بگیریم و فرزندان مان را از داشتن این بازی ها محروم كنیم، حرص و ولع بیشتری در كودكان برای پرداختن به چنین بازی هایی ایجاد و آنها به دور از چشم والدین این كار را انجام خواهند داد.
از سوی دیگر اگر در این زمینه، نظارت كافی بر كودكان مان نداشته باشیم به حتم با خطرهای روحی، روانی و جسمی فراوانی تهدید می شوند.
تانسو دختر دو ساله به گفته والدینش عاشق گوشی همراه و تبلت است؛ به تلگرام و عكس های مخاطبان علاقه شدیدی دارد و روزانه حداقل 2 ساعت با گوشی تلفن سرگرم است.
عرفان 13 ساله به گفته پدرش از صبح تا شام در دنیای مجازی سیر می كند و حتی غذا و تكالیف اش را هم در حین بازی انجام می دهد.
آنچه كه در این میان نباید از نظر دور داشت، نقش والدین و كوتاهی آنها در گرایش كودكان به بیماری عصر مدرن است كه با دست به سر كردن كودك به دلیل خستگی ناشی از كار و یا بی حوصلگی و تنبلی، وی را به دام فضای مجازی، گوشی تلفن و رایانه رهنمون می كنند.

**عوارض استفاده از فناوری های مجازی بعضا جبران ناپذیر است
به گفته روانشناس كودك و نوجوان متاسفانه این مساله اساسی و همه گیر شده است.
دكتر حمیده زمانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه دوران كودكی دوره نشاط و تفریح است، اظهار كرد: قشری كه می تواند دورانی را سپری كند تا برای بزرگسالی پیش زمینه رشد و تعالی باشد، متاسفانه با سیر در دنیای دیجیتال جسم و روح خود را ضایع می كند.
وی با بیان اینكه متاسفانه گرایش كودكان و نوجوانان به دنیای مجازی و استفاده از تبلت و گوشی در برخی موارد حالت اعتیاد دارد و كودك را به عوارضی مثل افسردگی، اظطراب و اختلال روانی مبتلا می كند، افزود: در برخی موارد كار به بستری كودك در بیمارستان روانی نیز كشیده شده است.
روانشناس كودك و نوجوان نقش والدین را در این امر كم تاثیر ندانست و گفت: محیط خانواده و اجتماعی در عملكرد كودك دخیل است و شرایط به سمت كاهش فعالیت های بدنی و گروهی كودكان سوق یافته است.
زمانی خاطرنشان كرد: بعضی وقت ها والدین با تهیه و در دسترس قرار دادن گوشی، تبلت و فضای مجازی بر این باورند كه برای فرزندشان امكانات ایجاد می كنند در حالی كه فقط كودك را از اجتماع محروم می كنند.
روانشناس كودك و نوجوان در واكاوی علت این معضل، 90 درصد مشكلات را با منشاء خانواده دانست و گفت: خانواده ها باید برای هر ساعت كودك برنامه داشته باشند و آنها را صرفا به انجام تكالیف وادار نكنند بلكه فعالیت های جسمی، ورزش و بازی كودك را نیز مد نظر قرار دهند.
زمانی با تاكید بر مهم شمردن تفریح و بازی كودك نیز خاطرنشان كرد: كلاس های اضافه بر دروس مدرسه نیز مفید نیست و كودك باید بعد از مدرسه تفریحات سالم و متنوعی داشته باشد.
دوستی با كودك، بازی كردن، نظارت منطقی بر رفتار كودك و كنترل میزان استفاده از گوشی و فضای مجازی از جمله راهكارهای ارائه شده توسط روانشناس كودك و نوجوان در مقابله با آسیب های دنیای مجازی است.

** ضرورت چارچوب مند كردن استفاده از فناوری های مجازی توسط كودكان
فوق تخصص روانپزشكی كودك و نوجوان نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه باید استفاده از گوشی،تبلت، فضای مجازی و هر ابزار رفاهی و اسباب بازی دیگری قانونمند باشد و جنبه های جسمی و روانی استفاده از آن در كودك و خانواده در نظر گرفته شود، افزود: تهیه چنین ابزارهایی در صورت استفاده نادرست، در كنار منافع، مضراتی هم در پی دارد.
دكتر اشرف تشكری گفت: واقعیت كنونی این است كه تكنولوژی مدام در حال پیشرفت است و كودكان ما نیز در زندگی روزمره و برای بودن در كنار دیگران نیاز به تسلط بر تكنولوژی دارند.
وی با تاكید بر اینكه بازی با گوشی و تبلت نباید جایگزین بازی های فیزیكی كودكان شود، خاطرنشان كرد: كودك در بازی های حركتی و تفریحی استفاده از سایر ابزار زندگی را یاد می گیرد و وقتی با دیگر همسالان و بزرگترها بازی می كند و نقش افراد مختلف را ایفا می كند در واقع به تمرین زندگی می پردازد.
روانپزشك كودك و نوجوان ادامه داد: در این گونه بازی ها كودكان ارتباط و گفت و گو را یاد می گیرند، توجه به احساسات و عواطف دیگران را می آموزند و بسیاری از مهارت های دیگر حسی و حركتی كودك در این گونه بازی ها پیشرفت می كند.
وی با بیان اینكه كودكان كوچك تر كه به طور معمول در كنار خانواده و یا در محیط های كنترل شده مثل مدرسه و مهد كودك هستند، نیازی به گوشی همراه و ایمیل ندارند، اظهار كرد: ارتباط با افراد ناشناس می تواند به آنها آسیب بزند و مهار این گونه روابط برای والدین دشواراست و نظارت بر آن همیشگی نیست.
روانپزشك كودك و نوجوان با ارائه راهكارهایی برای استفاده از این وسایل، به والدین توصیه كرد در فضای ارتباط مجازی كودكان و نوجوانان نظارت داشته باشند و در هرسنی كه كودك را با تبلت آشنا می كنند قوانین استفاده از آن را نیز به كودك آموخته و خود نیز رعایت كنند.
وی خاطرنشان كرد: والدین بدانند ابزارهایی كه برای شما گران قیمت است را به سرعت در دسترس كودكان قرار ندهند؛ همچنین كودكان نباید بیشتر از 30 دقیقه تا یك ساعت در روز از تبلت استفاده نكنند.
گزارش: نعمت مرادپور** انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6132/518
۰ نفر