۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۳۳
کد خبر: 82290158
T T
۰ نفر
167دستاورد سازمان تحقیقات كشاورزی تجاری سازی شد

كرج- ایرنا- معاون وزیر جهاد كشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات و ترویج وزارت جهاد كشاورزی گفت كه تا كنون 167 دستاورد این سازمان با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی تجاری سازی شده است.

به گزارش ایرنا، اسكندر زند روز سه شنبه درگردهمایی برنامه ریزی تحقیقاتی موسسه تحقیقات علوم باغبانی كه در موسسه تحقیقاتی علوم باغبانی كشور، واقع در كرج برگزار شد، با اشاره به انعقاد 7 قرارداد تجاری سازی در این گردهمایی، افزود: تاكنون 160 دستاورد این سازمان تجاری سازی شده بود و اكنون با انعقاد این قرارداد این 7 دستاورد، بهانه ای برای تجاری سازی و ارتباط بیشتر با بخش خصوصی فراهم شده است.
وی اظهار داشت: قبل از این نیز موسسه اصلاح بذر با تجاری سازی 195 دستاورد و موسسه رازی با تجاری سازی بیش از 60 دستاوردش در این مسیر قدم برداشته اند.
وی با اشاره به ایجاد موسسه تحقیقاتی علوم باغبانی در یكسال اخیر، گفت: این موسسه یك ظرفیت به ظرفیت هایمان اضافه كرد به طوریكه در حوزه علوم باغبانی به یك سیاست گذار و رهبر نیاز داشتیم و دلیل آن كم توجهی به برخی حوزه های باغبانی بوده است.
وی با بیان اینكه این موسسه تحقیقاتی یك ظرفیت سیاست گذار ایجاد كرده، افزود: یكی از ظرفیت های این موسسه تبدیل 7 مركز تحقیقاتی در حوزه های مختلف باغبانی به پژوهشكده است كه اكنون باید در پی ارتقای استانداردها در حوزه باغبانی باشیم.
زند فعالیت ها در سازمان تحقیقات و ترویج كشاورزی را در سه برنامه اصلی شامل نوسازی، چابك سازی و افزایش اثربخشی عنوان كرد و بیان داشت: یكی از مهمترین برنامه ها در حوزه پژوهش، افزایش اثربخشی است.
وی به 6 كار اصلی در سازمان تحقیقات همچون تحقیق كاربردی، آموزش بهره برداران، ترویج كشاورزی، تولید و ارتقای بهره وری، مدیریت و حفاظت از ذخایر ژنتیك اشاره كرد و گفت: بایستی در تمام این حوزه ها افزایش اثربخشی به عنوان یك ركن اصلی مدنظر قرار گیرد.
معاون وزیر جهاد كشاورزی ادامه داد: ما معتقد بر این هستیم كه علم عین ثروت است و اگر علم لاینفع نباشد ثروت است و در سازمان تحقیقات علوم لاینفع را از علوم منفعت دار جدا می كنیم و به علوم منفعت دار تاكید داریم.
وی افزود: بایستی تحقیقات ما اثربخشی اقتصادی داشته و بیشتر روانه مزرعه شود بنابراین تحقیقات لاینفعی نمی خواهیم كه به نفع مردم، كشاورز و جامعه نباشد.
زند با اشاره به اینكه در سازمان تحقیقات 8-7 گلوگاه وجود دارد كه به شدت آن را پایش می كنیم، اظهار داشت: یكی از این گلوگاه ها تبیین استراتژی ها و آینده نگری است.
وی با بیان اینكه از 17 هدف توسعه پایدار، 10 هدف مربوط به كشاورزی و از این تعداد 7 هدف از اهداف موسسات تحقیقاتی است، گفت: یكی از این اهداف بهبود وضعیت معیشت كشاورزان است به طوریكه همگام با این هدف درآمد كشاورزان گندم كار در سال زراعی 93 نسبت به 92 سه برابر افزایش داد.
وی افزود: افزایش معیشت كشاورزان با معرفی ارقام جدید كمك به رفع فقر در جامعه می كند.
رئیس سازمان تحقیقات و ترویج وزارت جهاد كشاورزی ادامه داد: یكی دیگر از اهداف موسسات تحقیقاتی افزایش عملكرد از طریق معرفی ارقام جدید باغی و به زراعی و كاهش تبعات زیست محیطی از طریق كارایی مصرف آب، كاهش گازهای گلخانه ای و جلوگیری از جنگل زدایی است.
وی گفت: تبیین این استراتژی ها باید بر اساس آینده نگری باشد و جابجایی اولویت ها عین اتلاف وقت است.
زند با اشاره به فعالیت كمیته های علمی و پایش این كمیته ها، افزود: در این كمیته ها چهار نوع طرح تصویب می شود كه یكی طرح های قابل ترویج است، دیگری طرح های كه منجر به فناوری شود و یا طرح های پایه های كه منجر به ایجاد مقاله شود و آخرین آن ها كارهای مقدماتی است كه منجر به یك كار اصولی شود.
وی اضافه كرد: در سازمان تحقیقات سالانه 150 دستاورد قابل ترویج داریم و حدود 30 دستاورد قابل تجاری سازی داریم ولی هنوز سامانه مقالات به روز نشده است كه نتایج آن را داشته باشیم.
معاون وزیر جهاد كشاورزی ادامه داد: انتقال یافته ها یكی دیگر از فعالیت ها در این سازمان است و پنج هزار نمونه ترویج شروع شده و 1200 مركز خدمات می دهند و 10 هزار نفر كه 80 درصد آن ها لیسانس و فوق لیسانس هستند را در عرصه ها مستقر كرده ایم.
وی گفت: كشور را به 10 هزار پهنه تقسیم كرده ایم و در خیلی از استان ها اجرا یا در حال اجرا است و سامانه اطلاعات پهنه ها در حال ثبت است و به زودی این سامانه آنلاین می شود تا اطلاعات هر پهنه به صورت آنلاین داشته باشیم.
زند تاكید كرد كه هر مركز خدمات باید یك محقق معین داشته و اكنون در 12 استان انجام شده و مابقی در حال انجام است زیرا باید یافته ها را به عرصه ها ببریم و به همین منظور یك تالار ترویج درست شده كه تمام اطلاعات در آن موجود است.
وی یاد آور شد: حدود پنج هزار دستورالعمل و فیلم و ویدئو و انیمیشن در آن وجود دارد و از این به بعد حضور شما در این سامانه تالار ترویج برای ما مهم است تا تحقیقات و فعالیت های شما را در آن جستجو كنیم.
این مسئول گفت: این تالار رابط شما و ما با كشاورزان است ، نهضت اپلیكیشن در این بخش به صورت جدی دنبال می شود و باید دستورالعمل ها از طریق تلفن های همراه ارایه شود زیرا آینده تعلق به این تكنولوژی دارد.
وی تاكید كرد كه موسسات تلاش كنند تا این نهضت و اپلیكیشین را آموزش دهند تا یافته هایمان را در تالار ترویج كنیم.
در حاشیه برگزاری این گردهمایی محققان و پژوهشگران نمایشگاهی از محصولات تحقیقاتی در بخش باغبانی دایر كرده اند.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
۰ نفر