علی دهكردی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا افزود: بسیاری از وسایل و ابزاری كه در این ژانر استفاده می شود قدیمی است و هنوز به شكل سابق و قدیمی از این ابزار استفاده می شود.
بازیگر مجموعه تصویر یك رویا اضافه می كند: دفاع مقدس ما منحصر به فرد بوده همچنانكه عملیات بیت المقدس و والفجر آنقدر در نوع خود بزرگ است كه می توان همچنان در موردش فیلم ساخت، در كشورهای دیگر لوازم فیلمسازی در ژانر جنگ، آن قدر رشد كرده كه شما اگر فیلمی در كشور ویتنام و حتی عراق می بینید، آنقدر تكنولوژی در آن به كار رفته كه همه چیز واقعی دیده می شود و از دیدن آن فیلم لذت می برید.
به اعتقاد دهكردی، جوانان در عرصه فیلم دفاع مقدس می توانند كمك وافری كنند و سیاستگذاران دفاع مقدس باید این امكان و رویكرد را به این نسل بدهند تا از فكر و اندیشه این عزیزان هم استفاده شود.
بازیگر مجموعه پرده نشین ادامه می دهد: بسیاری از دوستان و همكاران من در ژانر دفاع مقدس خوش درخشیده اند و خوب كار كردند و اكنون باید اندیشه و نگاه جدید كه نسبت به سینمای جهان وجود دارد وارد سینمای ما بالاخص سینمای دفاع مقدس شود و برای پاسخ به این كار باید از دیدگاههای جناحی و سلیقه ای فاصله بگیریم و اجازه دهیم فكر و نگاه جدید وارد این عرصه شود تا از تكراری و كلیشه ای بودن رها شویم و تمام قابلیت های خود را به كار گیریم، تا ضمن كم كردن فاصله خود با سینمای جهان، بدون رقیب در جشنواره های جهانی حاضر شویم.
بازیگر فیلم خلبان همچنین تصریح می كند: تاریخ معاصر ما مملو از انسان ها و قهرمانان واقعی است كه در نوع خود اعجاب آور بودند، فرماندهان هشت سال دفاع مقدس ما جوانترین ژنرال های تاریخ بوده اند، با این همه سبقه تاریخی خوب، ما بدون این عزیزان چطور می توانستیم به دنیا ثابت كنیم كه چه كشوری هستیم و چه انسانهای وارسته ای داشته ایم، اما در مقیاس واقعی خیلی كم درباره اینها فیلم ساخته شده و حرمت جان فشانی آنان هنوز آن طور كه باید ادا نشده است.
بازیگر فیلم از كرخه تا راین درباره اوضاع و احوال فیلم های دفاع مقدس ادامه می دهد: هنوز نتوانسته ایم حق دفاع مقدس را آن طور كه باید در فیلم ها یمان ادا كنیم.
دهكردی افزود: ارزش دفاع مقدس تنها در یك كلمه نیست بلكه باید در عمل هم نشان دهیم كه دفاع مقدس چقدر برایمان ارزش دارد، اگر مدعی هستیم كه این چند سال دفاع را داریم باید بدانیم كه واقعا كار چشمگیری از نظر فیلم نداشته ایم و تا بهترین ها هنوز فاصله وجود دارد.
بازیگر مجموعه عشق گمشده می گوید: شاید مجموعه سیاستگذاری هایی كه از ابتدا برای ساخت یك فیلم دفاع مقدسی چیده شده زیاد صحیح نبوده، این درست است كه فیلم دفاع مقدس نیاز به بودجه برای تجهیزات جنگی دارد، اما لزوما این نوع فیلم با توپ و تانك ساخته نمی شود.
بازیگر مجموعه مزد ترس ادامه می دهد: فرم فیلم های جنگی را در ابتدا طوری طراحی كردند كه ارتباط برقرار كردن با مخاطب در آن سخت بود و این باعث شد كه مردم نسبت به مجموعه فیلم های مربوط به جنگ، علاقه كمتری داشته باشند، اما كم كم فیلم هایی ساخته شد كه مردم به سوی آن بیشتر حركت كنند، مانند «ایستاده در غبار» كه تاثیرگذار بود و نظر مردم را جلب كرد، اما همچنان برای اینكه دفاع مقدس، شهیدان و جانبازان را در عرصه جنگ نشان دهیم ساخت این فیلمها كافی نیست، باید سالی چندین فیلم در این ژانر ساخته شود تا در بین آنها چند فیلم خوب مثل ایستاده در غبار مورد نظر مردم و مخاطبان قرار گیرد.
بازیگر فیلم سجده بر آب همچنین می گوید: مسایل اقتصادی، نبود فیلمنامه خوب و عوامل موثر در یك فیلم تاثیر گذار می تواند در روند یك فیلم مشكلاتی را بوجود آورند كه فیلمساز را ناچار كند برای ادامه حیات و سود سراغ ژانر دیگر برود.
وی همچنین یادآور می شود: سینمای دفاع مقدس در كشور خوب عمل كرده است اما هنوز كافی نیست.
بازیگر مجموعه مهر و ماه همچنین ادامه می دهد: سینما هنری وارداتی است و ما نمی توانیم هنر وارداتی را وارد فرهنگ خودمان كنیم اما می توانیم از فرمول هایی كه دنیا در عرصه بازیگری استفاده می كند در عرصه سینمای كشورمان استفاده كنیم، وقتی شما فیلمی مثل نجات سرباز رایان را می بینید متوجه می شوید كه از نظر فنی چقدر ویژگی های خوبی دارد كه مخاطب را در جایش می نشاند، ما هم می توانیم از آن فرمول استفاده كنیم تا هم گیشه خوبی داشته باشیم و هم مخاطبان بیشتری را جذب كنیم.
بازیگر مجموعه در قلب من می گوید: باید نگاه و اندیشه مان تغییر كند تا از تسلسل خارج شویم در نتیجه این نگاه است كه فیلمی مانند شیار 143 با بودجه كم ساخته می شود و مخاطبان را راضی نگه می دارد.
فراهنگ**9399**1027**خبرنگار: الهام تقی زاده**انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی
تهران - ایرنا - بازیگر فیلم سینمایی «از كرخه تا راین» گفت: یكی از مسایلی كه فضای فیلمسازی در ژانر دفاع مقدس را دچار مشكل كرده، نبود نوآوری و تكنولوژی های جدید است.