۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۵۶
کد خبر: 82290219
T T
۰ نفر
هشدار معاون وزیر نیرو به دستگاه های اجرایی درباره پیامد استفاده نكردن از انرژی های خورشیدی

تهران- ایرنا- معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: بر اساس مصوبه دولت، دستگاه های اجرایی باید تا دوسال آینده 20 درصد برق مورد نیاز خود را از نیروگاه های فتوولتائیك احداث شده با هزینه خود، تامین كنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، هوشنگ فلاحتیان روز سه شنبه در نشستی خبری افزود: دستگاه هایی كه این مصوبه را اعمال نكنند هزینه برق شان مطابق هزینه خدمات انرژهای نوین محاسبه و دریافت می شود.
معاون وزیر نیرو به مصوبه دولت درباره الزام دستگاه های اجرایی به استفاده از برق فتوولتائیك (انرژی خورشیدی) اشاره كرد و ادامه داد: مصوبه مذكور برای اجرا ابلاغ شده است و با تنظیم نامه ای از سوی این معاونت برای اجرا به استانداران سراسر كشور ابلاغ خواهد شد.
فلاحتیان مصوبه الزام دستگاه های اجرایی به استفاده از نیروگاه های كوچك تولید برق از انرژی خورشیدی را گام مهم دولت در فرهنگ سازی استفاده از انرژی های تجدید پذیر عنوان كرد و گفت: هنگامی كه مردم عزم دولت را برای استفاده از انرژی خورشیدی مشاهده كنند، دنبال آن خواهند بود كه آنان نیز به این سمت بروند.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی بیان كرد: مصوبه دولت دستگاه های اجرایی را ملزم كرده است در بودجه های خود هزینه نصب نیروگاه های كوچك تولید برق از انرژی خورشیدی را پیش بینی كنند، به گونه ای كه تا 2 سال آینده بتوانند با كمك این نیروگاه ها 20درصد از برق مورد نیاز خود را تامین كنند.
فلاحتیان پرداخت هزینه اندك از سوی مردم بابت برق مصرفی را یكی از عواملی عنوان كرد كه استفاده از سایر منابع تامین كننده برق چندان مورد اقبال عمومی در كشور قرار نگیرد.
وی پرداخت تنها یك درصد از هزینه تولید برق توسط مصرف كننده نهایی و پایین بودن قیمت حامل های انرژی در كشور را از عوامل مهم فراگیرنشدن استفاده از انرژی باد و خورشید عنوان كرد.
به گفته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، ایران ارزان ترین برق را در اختیار مردم قرار داده و همین امر سبب شده است 67 درصد مشتركان برق به ‌طور متوسط تنها 100 هزارریال ماهانه پول برق بدهند.
فلاحتیان با بیان این كه قیمت برق شامل چهار بخش قیمت سوخت، قیمت سوخت تبدیل انرژی در نیروگاه‌ها، انتقال برق به شركت‌های توزیع و هزینه توزیع است، ادامه داد: مردم در اكثر كشورهای جهان حدود هفت درصد حقوق خود را صرف هزینه‌های برق می‌كنند اما در ایران برقی كه به مردم داده می‌شود بدون در نظر گرفتن هزینه‌های سوخت است و می ‌توان گفت كه در واقع نفت بر سر سفره‌های مردم آمده است، چرا كه اكنون سوخت رایگان در اختیار نیروگاه‌های برق قرار می‌گیرد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، اظهار كرد: برای اعمال قیمت سوخت در قبض‌های مشتركان باید به ازای هر كیلووات ساعت یك هزار و 500 ریال دریافت شود كه دولت این مبلغ را به‌ صورت كامل با یارانه به مردم پرداخت می‌كند.
فلاحتیان قیمت تمام شده برق بدون احتساب سوخت را حدود یك هزار ریال اعلام كرد و گفت: هزینه نیروگاه 600 ریال، توزیع برق 200 ریال و هزینه انتقال برق نیز 200 است كه این اعداد در نیروگاه‌های بادی، آبی و اتمی متفاوت است.
وی با بیان این‌كه با در نظر گرفتن این اعداد و ارقام 400 ریال كسری منابع وجود دارد، عنوان كرد: اگر قصد كاهش قیمت تمام شده برق را داشته باشیم باید توربینی را وارد كنیم كه به ازای یك واحد سوخت بیش از چهار كیلووات ساعت برق تولید كند، بنابراین اگر بتوانیم به فناوری‌های كلاس F و H دست یابیم قیمت برق كاهش می‌یابد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی یكی‌ دیگر از راهكارهای كاهش قیمت‌ تمام شده برق را ثابت ماندن حقوق كاركنان نیروگاه‌ها ذكر كرد و ادامه داد: با توجه به نرخ تورم نمی ‌توان این كار را عملیاتی كرد و در بخش انتقال نیز امكان صرفه‌جویی بسیار كم است، چرا كه قیمت‌ها به صورت بین‌المللی در نظر گرفته شده، به ‌گونه‌ای كه یك سنت هزینه توزیع و یك سنت هزینه انتقال و دو سنت نیز هزینه تبدیل انرژی در نظر گرفته شده است.

** كاهش تلفات برق بی سابقه در صنعت برق
معاون وزیرنیرو در امور برق و انرژی به اقدام های وزارت نیرو در كاهش هدر رفت برق اشاره كرد و گفت: میزان هدررفت برق در طول سه سال گذشته از 15 درصد به 11 درصد رسیده كه این كاهش چهار درصدی در طول تاریخ این صنعت بی سابقه بوده است.

**آغاز به كار شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق از 15 آبان‌ماه
فلاحتیان در ادامه از آغاز به ‌كارشانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران با حضور 350 شركت داخلی و 295 شركت خارجی از روز شنبه 15 آبان‌ماه خبر داد و گفت: این نمایشگاه در فضای 45 هزار مترمربعی و در 12 سالن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.
وی حضور 295 شركت خارجی در نمایشگاه صنعت برق را از نتایج پربار پسابرجام عنوان و ابرازامیدواری كرد تعامل مفید و مؤثر صنعت برق كشور را با این شركت‌ها شاهد باشیم.
معاون برق و انرژی وزیر نیرو همچنین از برگزاری دو نشست تخصصی با موضوع « بهبود شرایط كسب و كار در صنعت برق با محوریت اقتصاد مقاومتی » و « راهكارهای ارتقای توانمندی توسعه صادرات برق » با حضور اعضای اتاق بازرگانی ایران، نمایندگان مجلس و صاحبان شركت‌های خصوصی و سایر ذیفعان در صنعت برق در این نمایشگاه خبر داد.
فلاحتیان یكی از ویژگی‌های بارز نمایشگاه شانزدهم صنعت برق را حضور بیش از 20 شركت دانش بنیان داخلی عنوان كرد كه توانسته ‌اند ایده‌ها و نوآوری‌های بسیار خوبی را در سال های اخیر تقدیم صنعت برق كنند.

** اتصال برق ایران به سایر كشورها
معاون وزیر نیرو درباره آغاز تبادل برق با روسیه و اتصال شبكه برق به اروپا گفت: ‌اكنون ساخت تاسیسات جدید مرزی برق با جمهوری آذربایجان به پایان رسیده و تنها ساخت و راه‌اندازی چهار رله برقی باقی مانده كه توافق نهایی با جمهوری آذربایجان برای احداث آنها انجام گرفته است.
فلاحتیان با بیان اینكه پیش‌بینی می‌شود تابستان سال آینده امكان تبادل 100 تا 200هزار مگاوات برق بین ایران و جمهوری آذربایجان فراهم شود،ادامه داد: علاوه ‌براین مذاكره های پنج‌جانبه‌ای با حضور مقام های برق ایران، روسیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای اتصال شبكه‌های برق و توسعه شبكه‌های برقی آغاز شده است.
وی به توافق پنج كشور برای ایجاد زیرساخت‌های اتصال شبكه‌های برق اشاره كرد و گفت: وزارت انرژی روسیه هم در هفته های اخیر پیشنهاد فنی خود برای سنكرون شبكه برق دو كشور ارایه كرده كه در حال بررسی است.
به‌ گفته فلاحتیان، در صورت ایجاد زیرساخت‌ها، امكان تبادل بین ایران و روسیه از مسیر جمهوری آذربایجان تا سقف 500 مگاوات وجود دارد و در صورتی كه شبكه برق ایران به روسیه متصل شود، امكان اتصال شبكه برق كشور به كشورهای اروپایی هم فراهم خواهد شد.
معاون وزیر نیرو درامور برق و انرژی با بیان این كه گرجستان به عنوان دومین مسیر اتصال شبكه برق ایران به روسیه و كشورهای اروپایی است، عنوان كرد: مقرر شده است در مرز بین روسیه و گرجستان تاسیسات جدیدی در مدت دو سال احداث شود كه در این صورت امكان اتصال شبكه برق ایران به روسیه از مسیر گرجستان هم فراهم می‌شود.
فلاحتیان به ساخت یك خط انتقال 400 كیلو ولتی به طول 250 كیلومتر بین ایران و ارمنستان اشاره كرد و بیان داشت: ظرفیت انتقال در صورت بهره‌برداری از این خط جدید تا 18 ماه آینده بین ایران و ارمنستان، از 350 مگاوات فعلی به 1200 مگاوات افزایش خواهد یافت.
وی درباره تمایل شركت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران نیز گفت: حجم مراجعه ها از سوی شركت‌های خارجی برای مشاركت و سرمایه‌گذاری در صنعت برق در دو سال گذشته و شرایط پسابرجام بسیار زیاد بوده و برهمین اساس مذاكره های گوناگونی با كشورهای خارجی صورت گرفته است.
فلاحتیان با بیان این ‌كه برخی شبهه ها در خصوص جذب سرمایه‌گذار خارجی در ایران وجود دارد، ادامه داد: برای ارتقای راندمان نیروگاه‌ها نیازمند دستیابی به تكنولوژی هستیم به همین دلیل برای انجام این كار مجبور به تطبیق خود با كشورهای دیگر شده‌ایم.

**حمایت از شركت های داخلی
معاون وزیر نیرو گفت: عمده قراردادهای سال گذشته به روش BOT (ساخت، انتقال و اداره) با شركت مپنا صورت گرفته و همه قراردادهای BOO(ساخت، اداره و اجرا) با شركت‌های داخلی بسته شده است.
فلاحتیان در باره این‌كه قرارداد 800 میلیون یورویی شركت سوئیسی برای ساخت نیروگاه بادی با كدام شركت ایرانی منعقد شده است، ادامه داد: وزارت نیرو هیچ اطلاعی از این قرارداد ندارد و به نظر می‌رسد مدیر عامل شركت سوئیسی علاقه به انعقاد قرارداد با ایران دارد.

**احداث نیروگاه با سوخت زغال سنگ مقرون به صرفه نیست
به گفته فلاحتیان، در سال‌های قبل برنامه ‌ریزی شده بود تا از معادن زغال سنگ برای تولید برق استفاده شود و از این طریق بتوان جایگزینی برای سوخت مازوت به وجود آورد، برهمین اساس طرح تجهیز آماده‌سازی زغال سنگ برای مصرف در نیروگاه طبس ایجاد شد.
معاون وزیر نیرو ادامه داد: مقرر بود تا 650 مگاوات شامل دو واحد بخار در طبس احداث شود كه تاكنون كارهای مقدماتی آن انجام شده، اما با توجه به این‌كه این كار اقتصادی نیست هنوز به مرحله‌ اجرا نرسیده است.
فلاحتیان با بیان این‌كه در ایران گاز به حد كافی وجود دارد، گفت: استفاده از زغال سنگ هزینه بیشتری به دولت تحمیل می‌كند. ممكن است نیروگاه زغال سنگ برای كشورهای دیگر به صرفه باشد، اما با توجه به نرخ سوختی كه به نیروگاه‌ها داده می‌شود، اجرای این طرح در ایران به صرفه نیست.
فلاحتیان تاكید كرد: نكته بعدی در این زمینه تامین آب در منطقه كویری است، چرا كه این تامین آب برای 50 سال عمر مفید این نیروگاه در این مكان نمی‌تواند كار ساده‌ای باشد، برهمین اساس این طرح در حال بررسی است و اگر به نتیجه برسد به طور قطع اجرایی خواهد شد.
**اقتصام**2078**9189**1561** خبرنگار: محمدمهدی بهرامی**انتشاردهنده: مژگان توانا
۰ نفر