به گزارش روز سه شنبه ايرنا از اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران، محمدرضا بهرامن افزود: بازارسازي براي انواع توليدات ايراني بايد در برنامهها و استراتژيهاي آينده كشور قرار بگيرد، نه صرفا بازار آفريقا بلكه بايد براي تمام بازارها و فرصتهاي پيش رو برنامه بريزيم.
وي ادامه داد: مصرف داخلي ما ظرفيت مشخص و تعريفشدهاي دارد، درحاليكه در بسياري از حوزهها از جمله معدن ظرفيت توليد بيشتر از مصرف داخلي داريم كه در برنامه توسعه براي تحقق اين ميزان توليد اهدافي را تعيين كرديم پس بايد براي بازار فروش اين توليدات هم تلاش كنيم.
بهرامن كه رياست خانه معدن را به عهده دارد، با اشاره به اينكه بدون بازار سازي بدون شك در آينده نزديك با چالشهاي بزرگي در حوزه معدن مواجه ميشويم گفت: براي توليد حجيم مواد معدني برنامه داريم، اما بايد با توجه به سلايق بازار و استانداردهاي جهاني مواد معدني را فرآوري كنيم و از خام فروشي فاصله بگيريم. خام فروشي به دليل ارزشافزوده پايين توجيه اقتصادي ندارد درنتيجه پس از گام اول يعني توليد انبوه بايد به فرآوري و سپس بازاريابي بپردازيم. بازارهاي هدف ما ميتواند بازارهاي كشورهاي آفريقايي را هم شامل شود.
عضو هيات نمايندگان اتاق تهران با اشاره به اينكه صادرات فلزات بهويژه فولاد به آفريقا بهصرفه است، گفت: رعايت استانداردهاي جهاني و انفرادي عمل نكردن از مهمترين چالشهاي صادرات بخش معدن است. در ديگر بخشهاي صادراتي ازجمله پتروشيمي معضل انفرادي عمل كردن شركتها به سهم پايين در بازارهاي متنوع منجر شده است كه تناسبي با ظرفيتهاي داخلي در پتروشيمي ندارد. اين در حالي است كه تجميع واحدها و فعاليتهاي صادراتي ميتواند به افزايش سهم ايران در بازارهاي متنوع جهاني منجر شود.
رييس خانه معدن با اشاره به اينكه بازار آفريقا بازاري نو براي ايران است و بيشتر كشورهاي آفريقايي درحالتوسعه هستند، گفت: بهطورقطع اين كشورها براي تامين اقلام مختلف معدني ازجمله سيمان، فلزات، سنگهاي ساختماني، فولاد و ديگر مصالح ساختماني با ايران وارد معامله ميشوند اما رعايت استانداردها، مديريت درست توليد و كاهش قيمت تمامشده محصولات براي حضور مؤثر در بازارهاي جهاني ضروري است.
بهرامن با اشاره به اينكه بازار آفريقا باوجود بكر بودن بازار راحتي براي ايران نيست گفت: حضور انفرادي شركتها در بازارهايي مثل آفريقا هزينه بالايي دارد و بهتر است براي موفقيت بيشتر كنسرسيومي عمل كنيم. در اين مسير نقش اتاقهاي بازرگاني و سازمانهايي مثل سازمان توسعه تجارت اساسي و تعيينكننده است.
اقتصام**9189**1561**خبرنگار: اسماعيل داودي**انتشار دهنده:مژگان توانا
عضو هيات نمايندگان اتاق تهران:
سهم پايين ايران در بازارهاي جهاني به دليل عملكرد انفرادي شركت ها است
۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۱۰
کد خبر:
82290253
تهران- ايرنا- عضو هيات نمايندگان اتاق تهران گفت: انفرادي عمل كردن شركتها در بازارهاي صادراتي به افزايش هزينهها و سهم پايين در بازارهاي متنوع منجر شده است؛ بنابر اين بايد از اين شيوه عملكرد در صادرات فاصله بگيريم و كنسرسيومي عمل كنيم.