۱۴ آبان ۱۳۹۵، ۷:۴۸
کد خبر: 82293909
T T
۰ نفر
باراك اوباما وضع اضطراری ملی علیه ایران را تمدید كرد

تهران- ایرنا- «باراك اوباما» رئیس جمهوری آمریكا روز پنجشنبه (13 آبان/3 نوامبر) و در سالروز تسخیر لانه جاسوسی در تهران در سال 1358، در نامه ای به كنگره این كشور اعلام كرد كه وضع ملی اضطراری علیه ایران كه پس از این حادثه برقرار شده بود را تمدید كرده است.

به گزارش ایرنا، تارنمای هفته نامه «واشنگتن اگزمینر» (Washington Examiner)، چاپ واشنگتن دی سی كه نشریه ای محافظه كار است، در نوشتاری به قلم «نیكول دوران» (Nicole Duran)، خبرنگار این نشریه در كاخ سفید در این باره نوشت:
«با وجودی دستیابی به توافق با ایران مبنی بر برچیدن برنامه تسلیحات هسته ای این كشور، اوباما برای لغو وضعیت اضطراری ملی علیه جمهوری اسلامی آماده نیست. وی روز پنجشنبه (13 آبان ماه برابر با 3 نوامبر) در نامه ای به كنگره اعلام كرد وضعیت اضطراری ملی را در خصوص ایران تمدید كرده است. این وضعیت ابتدا در 14 نوامبر سال 1979 (13 آبان ماه سال 1358 شمسی) و بعد از اینكه دانشجویان به سفارت آمریكا در تهران حمله كردند و 52 نفر را طی 444 روز گروگان گرفتند، وضع شد.»
به نوشته این تارنما، اوباما در نامه خود نوشته است:
«روابط ما با ایران هنوز به عادت عادی بازنگشته است و روند اجرای توافقنامه ها با ایران در تاریخ 19 ژانویه 1981 (29 دی 1359)، هنوز در جریان است. به همین دلیل من تصمیم گرفته ام كه ادامه وضعیت اضطراری ملی در خصوص ایران ضروری است.»
به گزارش ایرنا، «قرارداد الجزایر» سال 1975 (1353 خورشیدی) میان رژیم پهلوی و دیكتاتور معدوم عراق ـ «صدام حسین» با هدف تقسیم آب رودخانه «اروندرود» و ترسیم خط مرزی دو كشور با نظارت «هواری بومدین» ـ رییس‌جمهور وقت الجزایر ـ به امضا رسید، اما «بیانیه الجزایر» در 29 دی 1359 برای حل و فصل مسائل سیاسی، نظامی و مالی بین ایران و آمریكا میان نمایندگان دولت‌های وقت ایران و آمریكا به امضا رسید.
444 روز بازداشت 52 دیپلمات آمریكایی به جرم جاسوسی در ایران و مسدود شدن دارایی‌های ایران در آمریكا و لزوم احتراز از ایجاد برخوردهای جدی‌تر، مهم‌ترین دلایل امضای این بیانیه را تشكیل می‌دهد. برخی مفاد این بیانیه هنوز هم معتبر و میان ایران و آمریكا در حال اجراست.
اوباما سال گذشته این قانون را در مورخه 18 آبان تمدید كرده بود اما امسال روز 13 آبان را برای این كار انتخاب كرد.
شبد**9330**1953**1504**مترجم: آذین صحابی**انتشار دهنده: علی پاینده
۰ نفر