۱۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82294308
T T
۰ نفر
تظاهرات اعتراض آمیز ده ها هزار اندونزیایی در جاكارتا

كوالالامپور – ایرنا – ده ها هزار مسلمان اندونزی كه اظهارات فرماندار جاكارتا را توهین به مقدسات اسلامی می دانند، امروز جمعه با تجمع در جاكارتا و برخی شهرهای بزرگ اندونزی خواستار استعفای وی از این پست شدند.

به گزارش ایرنا، رسانه های مختلف اندونزی از جمله روزنامه های 'جاكارتا گلوب'، 'جاكارتا پست' و خبرگزاری رسمی این كشور (آنتارا) به پوشش اخبار این تجمع اعتراض آمیز پرداختند.
ده ها هزار نفر از مسلمانان اندونزی پس از برگزاری نماز جمعه در حالی نسبت به اظهارات فرماندار مسیحی شهر جاكارتا واكنش نشان دادند كه 'یوسف كالا' معاون رئیس جمهوری و برخی مقامات این كشور در كاخ ریاست جمهوری حضور داشته و از نزدیك تظاهرات را زیر نظر داشتند.
نمایندگان تجمع كنندگان كه از بعد از برگزاری نماز جمعه از مسجد استقلال شهر جاكارتا به سوی كاخ ریاست جمهوری حركت و با وزیر هماهنگی امور سیاسی، حقوقی و امنیتی دیدار و گفت وگو كردند.
'لقمان حكیم سیف الدین' وزیر امور مذهبی اندونزی و رئیس پلیس شهر جاكارتا در این نشست حضور داشتند، ولی 'جوكو ویدودو' رئیس جمهوری اندونزی كه سال 2014 میلادی فرماندار فعلی جاكارتا را بدون انجام فرایند انتخاب در این منصب گمارد، بعدازظهر امروز به دلیل داشتن جلسه ای، در كاخ ریاست جمهوری حضور نداشت.
اگرچه پیشتر رئیس جمهوری و معاون وی در بیانیه ای اعلام كردند كه خواستار برگزاری مسالمت آمیز اعتراضات هستند، با این حال مقامات این كشور بر این نكته تاكید دارند كه افكار عمومی نباید از قانون اساسی پیشی بگیرند.
پلیس اندونزی نیز در ابتكاری زیركانه با توجه به افزایش نگرانی ها از مسائل امنیتی، در اقدامی انسانی با هدف جلوگیری از هرگونه اقدام احتمالی تخریب گر توسط معترضین، از نیروهای پلیس زن استفاده كرد و این نیروها كه محجبه بودند را برای برقراری امنیت به خیابان ها فرستاد و در برخی اماكن در صف نخست قرار داد.
'آوی ستیونو' سخنگوی پلیس جاكارتا در این خصوص، گفت كه این افراد كارمندان آموزش دیده ای بودند كه اسماء حسنی و همچنین مطالب مفید اسلامی دیگر را می دانستند.
پلیس جاكارتا كه با بالگردهایی از فراز شهر بر این تجمع اعتراض آمیز نظارت داشت، اعلام كرد كه آنها به اقناع بیش از سركوب اعتقاد دارند و خواستار مدیریت شرایط معترضان هستند.
معترضان اندونزیای امروز با خود دست نوشته هایی برای دستگیری و یا زندانی كردن فرماندار حمل می كردند.
فرماندار جاكارتا در حالی هدف اعتراض ده ها هزار مسلمان اندونزیایی بود كه خود برای بررسی زیرساخت ها مشغول به فعالیت بود و به صورت عادی كار خود را انجام می داد.
بیش از 18 هزار نیروی پلیس در 26 منطقه شهر جاكارتا پایتخت اندونزی برای ایجاد امنیت حضور داشتند.
'باسوكی تجاها پورناما' فرماندار كنونی جاكارتا از سال 2012 تا 2014 كه 'جوكو ویدودو' هدایت فرمانداری را در اختیار داشت به عنوان معاون وی فعالیت می كرد و پس از آن فرماندار شد.
در انتخابات فرمانداری مسیحی شهر جاكارتا قرار است 'پورناما' كه به عنوان یك اصلاح طلب جدی شهرت فراوانی دارد، مقابل دو نامزد مسلمان این پست به نام های 'آگوس هاریمورتی یودهویونو'، پسر رئیس جمهوری سابق و 'آنیس باسوئدان' وزیر سابق آموزش اندونزی رقابت كند.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی