۱۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82297986
T T
۰ نفر
صادرات صنایع دستی كشور پس از برجام اوج گرفته است

تهران - ایرنا - معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پس از برجام نگاه ها به صنایع دستی ایران تغییر كرده و مقدمات حضور كشور در بازارهای جهانی مهیا شده و صادرات اوج گرفته است.

بهمن نامور مطلق روز دوشنبه در بازدید از بیست ودومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، ضمن حضور در غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: با روی كار آمدن دولت یازدهم و مجموعه تدابیر و اقدامات به عمل آمده، صنایع دستی ایران دچار تغییر و تحولات بنیادین شده و این صنایع از بی مهری ها بیرون آمده است.
وی افزود: در حالیكه صنایع دستی كشور در دولت قبل رو به سقوط و حتی فراموشی بود، اما امروز نه تنها در داخل بلكه در خارج از كشور، جایگاه و مقام بالایی را از آن خود كرده به نحوی كه بسیاری از كشورها خواستار همكاری و كسب تجربه با ایران درمورد صادرات صنایع دستی خود هستند.
معاون صنایع دستی سازمان میراث سازمان فرهنگی از رشد خوب تولیدات و افزایش تقاضاهای داخلی و خارجی در صنایع دستی هم خبر داد و گفت: خوشبختانه امروز نگاه ها به حوزه صنایع دستی تغییر و این حوزه محبوبیت خاصی در میان مخاطبان پیدا كرده است.
نامور مطلق به مذاكرات سخت و نفس گیر ایران با 1+5 نیز اشاره كرد و افزود: بعد از این مذاكرات با توافقات بعمل آمده، امكان حضور صنایع دستی ایران در بازارهای جهانی فراهم شد و توانستیم آزادانه و بدون محدودیت محصولات صنایع دستی كشور را به دنیا صادر كنیم.
وی به قرار گرفتن كشورهای مهم دنیا مانند آمریكا و انگلیس در رده های 10 و كمتر از آن اشاره كرد و گفت: برخی از این كشورها حتی خود به بازارهای های مقصد تبدیل شده اند.

** رسانه ها از همه ظرفیت برای معرفی صنایع دستی استفاده نمی كنند
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی به نقش بی بدیل رسانه ها در معرفی و تبیین صنایع دستی ایران در داخل و خارج از كشور اشاره كرد و افزود: امروز رسانه ها به خوبی از ظرفیت های خود برای معرفی این حوزه استفاده نمی كنند.
به گفته نامور مطلق، مشكل اصلی این است كه رسانه ها صنایع دستی را به خوبی نمی شناسند و امكانات خود را برای معرفی این حوزه در نظر نگرفته اند.
وی اظهار كرد: مشكل ما با آنها این است كه ما به فروش و تجارت تاكید داریم ولی برخی رسانه ها همواره بر تولید تاكید دارند.
نامور مطلق ابراز امیدواری كرد كه با تعامل هرچه بیشتر با رسانه ها در جهت گفتمان سازی، گام های بلندی برداشته شود.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی تاكید بر تجارت و بازرگانی، كیفیت در تولید كالا و سرمایه گذاری و طراحی را از اولویت های صنایع دستی در مدت باقی مانده در دولت یازدهم برشمرد.
وی ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) بویژه كادر و تیم خبری مستقر در غرفه ایرنا، برای همه اهالی رسانه و مطبوعات آرزوی توفیق و خدمتگزاری بیشتر به میهن اسلامی ایران و مردم این مرز و بوم كرد.
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از 14 تا تا 21 آبان ماه از ساعت 9و 30 تا 20 و 30 با شعار «شفافیت، صداقت» در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپا است.
فراهنگ ** 1355 ** 1071 ** خبرنگار: علی اكبر قزوینیان ** انتشار دهنده: امید غیاثوند
۰ نفر