۱۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۲۳
کد خبر: 82298269
T T
۰ نفر
167 میلیون دلار فرش دستباف به خارج از كشور صادر شد

بجنورد- ایرنا- رئیس مركز ملی فرش ایران گفت: 167 میلیون دلار فرش دستباف در هفت ماه امسال به 80 كشور صادر شده كه بیشترین صادرات به كشور آمریكا با 42 میلیون دلار بوده است.

به گزارش ایرنا، حمید كارگر دوشنبه در آیین رونمایی از لوح های ثبت جهانی دو فرش كردی و تركمنی خراسان شمالی و دستباف هایی با نقش و نگاره های بومی اظهار كرد: همیشه فرش دستباف به عنوان یك كالای صادرات غیرنفتی در كشور مطرح بوده، اما امروز دچار كاستی و كاهش درمقایسه با بقیه حوزه های صادرات غیرنفتی شده است.
وی افزود: علاوه بر ارزآوری، فرش دستباف ویژگی پررنگ اشتغال زایی را دارد به طوری كه اگر در بقیه حوزه های صنعت نیازمند سرمایه گذاری كلان اقتصادی باشیم در حوزه فرش دستباف با سرمایه كمی می توانیم ارزش افزوده بسیار بالایی ایجاد كنیم.
وی با بیان اینكه فرش دستباف دارای ویژگی تاریخی و فرهنگی ایران است گفت: فرش دستباف هویت و شناسنامه كشور محسوب می شود كه امروزه در بسیاری از موزه ها، كلكسیون ها و گنجینه های شخصی افراد به عنوان نمونه های فاخر، نفیس و ارزشمند به نمایش گذاشته می شود.
وی گفت: فرش دستباف به عنوان یك ویژگی فرهنگی در معیشت امروز خانوارهای ایرانی و اقتصاد مكمل برای خانواده های روستایی محسوب شده و از خروج روستائیان و مهاجرت آن ها به سمت شهرها جلوگیری می كند.
رئیس مركز ملی فرش ایران با اشاره به اینكه فشارها و تنگناها و بویژه تحریم در خصوص فرش دستباف ایرانی وجود داشت افزود: فرش دستباف به عنوان یك كالای هنری بدون هیچ ارتباط خاصی با دولت مورد تحریم ایالت متحده قرار گرفت كه نه تنها این بدخواهی نسبت به شهروندان هنرمند ایرانی اعمال شد بلكه شهروندان آمریكایی نیز از دسترسی مستقیم به دستبافه های ایرانی محروم شدند.
كارگر گفت: آمریكا به عنوان بزرگ ترین وارد كننده فرش دستباف ایران سالانه چیزی حدود 200 میلیون دلار واردات داشت كه این میزان در سال 2010 ، 80 میلیون دلار بوده كه ناگهان با وضع تحریم به صفر رسید و همین امر موجب شد فشار زیادی به بخش تولید به داخل كشور تحمیل شود.
وی گفت: فعالان فروش فرش در عین محروم شدن از آن بازار به سمت بازرهای جدیدی رفتند و اتفاقات خوبی در این حوزه شكل گرفت.
وی با بیان اینكه با همراهی و همت خوب دولت و بخش خصوصی كشور چین در این سال ها اقدام به خرید فرش دستباف ایرانی كرده است، افزود:این نقطه امیدی برای ما مسحوب می شود اما عدد این صادرات قابل اتكا نیست.
رئیس مركز ملی فرش ایران یكی از پیامدهای مثبت و موثر برجام را لغو تحریم صدور فرش ایرانی به آمریكا در بند 22 این توافقنامه ذكر كرد و گفت: بلافاصله در اولین روزهای بعد از برجام اولین محموله فرش ایرانی از مبدا آلمان به مقصد آمریكا صادر شد به طوری كه در ماه های گذشته صادرات از خود ایران مستقیم آغاز شد.
كارگر اظهار كرد: دوام، پایداری و حضور فرش ایرانی در بازارهای جهانی و بویژه آمریكا مستلزم تبلیغات موثر، رصد كردن فعالیت رقبا، سنجش سلیقه و نیاز مصرف كننده است.
وی كپی كاری، جعل و دست اندازی رقبا به آثار فرش دستباف ایرانی را یكی از مشكلاتی دانست كه در سال های اخیر در افكار عمومی مطرح می شود و افزود: در این خصوص از ابزارهای بازدارنده استفاده شده كه سراغ مالكیت معنوی طرح ها و نقوش رفته این كه 40 منطقه جغرافیایی در كشور به ثبت ملی رسیده است.
وی افزود: از این تعداد 29 منطقه درسه سال اخیر، 14 منطقه در سال جاری بوده است كه فرش كردی و تركمن خراسان شمالی از جمله آن ها است.
به گزارش ایرنا، در پایان این مراسم از فرش كردی و تركمنی خراسان شمالی رونمایی و لوح ثبت جهانی این دو فرش به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان واگذار شد.
7182/ 6042 خبرنگار:عباس فتوره چی** انتشار دهنده:سیدحسین قدسی
۰ نفر