۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۱۴
کد خبر: 82301537
T T
۰ نفر

روسیه نیروگاه اتمی شناور برای چین می سازد

۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۱۴
کد خبر: 82301537
روسیه نیروگاه اتمی شناور برای چین می سازد

مسكو - ایرنا - براساس توافق انجام شده، روسیه با همكاری چین یك نیروگاه اتمی شناور برای این كشور می سازد كه برای تامین انرژی و همچنین در صورت نیاز شیرین كردن آب در مناطق ساحلی دوردست و جزیره ای كاربرد خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، خبر ساخت این نیروگاه پس از سفر دو روزه لی كچیانگ نخست وزیر چین به روسیه و دیدار روز سه شنبه وی با دیمیتری مدودیف نخست وزیر این كشور اعلام شده كه در جریان آن 20 سند اقتصادی امضا و همچنین یك بیانیه همكاری های اتمی صادر شد.
شركت روس اتم پیمانكار ساخت این نیروگاه روز چهارشنبه اعلام كرد كه فناوری مورد توافق ویژه كاربرد نوترون های سریع مربوط به نسل چهارم راكتورها است.
پیش از این نیز با همكاری روسیه دو بلوك نیروگاه اتمی در تیان چین راه اندازی شده و دو واحد هزار مگاواتی دیگر آن نیز در حال ساخت است.
اولین نیروگاه اتمی شناور قابل جابجایی روسیه به نام لومونوسوف كه ساخته شده و قرار است پس از كسب اطمینان آزمایشی سال 2019 وارد مدار شود، دو كاربرد تولید برق و آب شیرین دارد.
نیروگاه شناور با توان تولید 70 مگاوات برای تامین نیاز برق و آب اشامیدنی شهرهایی با جمعیت 200 هزار نفر به دلیل جابجایی ویژه مناطق دوردست و سخت گذر است.
این نیروگاه با 70 خدمه، 35 تا 40 سال عمر و 21,5 هزار تن وزن به عنوان ایستگاه شیرین كننده آب تا 240 هزار متر مكعب در روز نیز قابل استفاده می باشد و بارگذاری رآكتورها هم هر 30 تا 36 ماه یك بار انجام می شود.
اروپام 391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا