سعید شیركوند روز پنجشنبه با حضور در غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها و در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سرمایه گذاران بخش خصوصی با اقدامات خیراندیشانه و كارشناسانه همكاری با سازمان میراث فرهنگی را باور كرده اند و سازمان هم در مقابل دغدغه پیشرفت و حل مشكلات آنها را دارد.
وی ادامه داد: اكنون سرمایه گذاران نسبت به سازمان میراث فرهنگی و مجموعه دولت، نه تنها بدبین نیستند، بلكه نگاهشان بسیار امیدوارانه و خوشبینانه است.
معاون سابق وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: بخش خصوصی پذیرفته كه سازمان میراث فرهنگی نه تنها در كارها و خواسته هایشان مانع ایجاد نمی كند بلكه تا حد ممكن كمكشان می كند و این مهمترین دستاورد این سازمان است كه توانسته رضایت كاربران خود را فراهم كند.
شیركوند افزود: در كنار سرمایه مالی و سرمایه انسانی نیاز مبرمی به سرمایه اجتماعی داشتیم كه این نوع سرمایه به دلیل اعتمادسوزی در گذشته آسیب دیده بود و اكنون مجددا احیا شده است.
وی گفت: سرمایه گذاری یك مقوله بلند مدت و حوزه به حوزه هم متفاوت است. در زمان تحویل این مسوولیت با یك پدیده روبرو شده بودیم كه بسیاری از خانه های تاریخی، كاروانسراها و اماكن تاریخی كه داشتند تخریب می شدند، آسیب می دیدند و شرایط اقتصادی دولت هم به گونه ای نبود كه وارد این عرصه شود و مرمت، احیا و حتی كاربری جدید تعریف كند.
شیركوند افزود: وقتی شرایط دولت به گونه ای نبود كه خود این مقوله را به عهده بگیرد، باید امكانی فراهم می كردیم كه سرمایه گذاران بخش خصوصی وارد بشوند. از سال 1383 تا 1393 و تا قبل از روی كارآمدن دولت تدبیر و امید، علیرغم اینكه قوانین اجازه می داد و ضوابط تدوین شده بود، ظرف 10 سال، كمتر از 10 مجموعه به بخش خصوصی واگذار شده بود.
وی ادامه داد: از این 10 مورد هم چند مورد به مشكلات حقوقی خورده بود و در عمل هیچ خروجی مناسبی برای سازمان نداشت اما در این مدت سه ساله دولت یازدهم توانستیم 35 واحد را برای مرمت و احیا به بخش خصوصی واگذار كنیم كه اكنون به بهره برداری نیز رسیده است.
معاون برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی تاكید كرد: در زمینه صنایع دستی هم اقدامات مشابهی صورت گرفته و با اینكه انرژی زیادی از ما برای این كار گرفته شد، این صنایع دستی تقریبا رو به نابودی را نه تنها نگذاشتیم از بین برود بلكه با حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی به آن جان جدیدی دمیدیم.
وی تصریح كرد: سازمان در این سه سال فقط به هتل سازی و توسعه صنعت گردشگری توجه نكرده بلكه حمایت از سرمایه گذاری و فراهم كردن امكانات و بسترهای لازم در هر سه بخش صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است و این توفیقات در سه گانه این سازمان به موازات هم پیش رفته است.
شیركوند افزود: حمایت از سرمایه گذاری یك مساله فرابخشی است و همه دستگاه ها باید در این كار با همگرایی و كمك به هم این هدف بزرگ را به ثمر برسانند.
مثلا سرمایه گذاری و احداث یا احیای یك بنا، نیاز به حمایت های شهرداری، شورای شهر، وزارت نیرو، منابع بانكی، صندوق توسعه ملی و چندین دستگاه دیگر دارد.
وی گفت: فراهم كردن این فرآیند، اتفاق و همدلی به خودی خود امری وقت گیر است چون برای اولین بار است كه به این شكل گسترده در كشور بحث سرمایه گذاری صورت می گیرد. بسیاری از شهرها و استان ها آمادگی خود را برای تحقق این امر اعلام كرده و نسبت به مساله تفهیم شده اند و انگیزه كامل دارند.
شیركوند یادآور شد: حفظ همین موفقیتی كه تاكنون داشته ایم مهمترین كاری است كه می توانیم تا پایان عمر دولت یازدهم انجام دهیم؛ مستحضرید كه سازمان میراث فرهنگی در جشنواره شهید رجایی در انتخاب برترین دستگاههای اجرایی دولت رتبه نخست را كسب كرد و بقول ورزشكاران كه حفظ قهرمانی از خود قهرمانی سخت تر است ما هم باید برای این مهم بكوشیم.
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با شعار «شفافیت، صداقت» از 14 تا 21 آبان ماه در مصلای تهران برپا است.
فراهنگ ** 3079 ** 1071 ** خبرنگار: علی اسدی ** انتشاردهنده: امید غیاثوند
معاون سازمان میراث فرهنگی:
محصول مدیریت سازمان میراث فرهنگی دولت یازدهم جلب اعتماد سرمایه گذاران است
۲۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۳۵
کد خبر:
82302624
تهران - ایرنا - معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مهمترین محصول مدیریت سازمان میراث فرهنگی در دولت یازدهم، جلب اعتماد سرمایه گذاران بخش خصوصی بوده است.